Gå til innhold

Turnusspm/arb tid - noen som vet?


Gjest nattevakt på institusjon

Anbefalte innlegg

Gjest nattevakt på institusjon

Har fått ny turnus, som jeg ikke er enig i. Skal jobbe natt til lørdag, natt til søndag og natt til mandag annenhver helg. Er dette lovlig?Jobber i omsorgsbolig, og har våken nattevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skulle det ikke være lovlig? Hva fikk du beskjed om da du begynte i jobben?

Svigerinnen min jobber i 60% stilling som nattevakt. Hennes turnus inneholder slike helger som du beskriver hver tredje uke, i tillegg til andre netter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nattevakt på institusjon

Hvorfor skulle det ikke være lovlig? Hva fikk du beskjed om da du begynte i jobben?

Svigerinnen min jobber i 60% stilling som nattevakt. Hennes turnus inneholder slike helger som du beskriver hver tredje uke, i tillegg til andre netter.

Jeg syns ikke det er rettferdig at jeg må jobbe annenhver søndag, mens flere andre slipper å jobbe noen søndager i det hele tatt. Hittil har jeg hatt to netter på rad, fredag og lørdag og så tirsdag/onsdag annenhver gang. Da har man i hvertfall noen timer utover søndagskvelden til å ha et familieliv i helgene.

Hvis man selv vil kan man vel om trent jobbe hvordan som helst, men jeg lurer litt på om arbeidsgiver kan kreve at man jobber annenhver helg med søndag hvis man selv ønsker en annen turnus og det ikke burde være noe problem å ordne det på en annen måte. Og mange vakter er ledige nå, så de må bruke vikarer eller ansette flere uansett, så da skjønner jeg ikke hvorfor det skal være jeg som må ta alle de søndagene, to andre deler på de to andre søndagene, og de andre som jobber natt har bare vakt på ukedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er rettferdig at jeg må jobbe annenhver søndag, mens flere andre slipper å jobbe noen søndager i det hele tatt. Hittil har jeg hatt to netter på rad, fredag og lørdag og så tirsdag/onsdag annenhver gang. Da har man i hvertfall noen timer utover søndagskvelden til å ha et familieliv i helgene.

Hvis man selv vil kan man vel om trent jobbe hvordan som helst, men jeg lurer litt på om arbeidsgiver kan kreve at man jobber annenhver helg med søndag hvis man selv ønsker en annen turnus og det ikke burde være noe problem å ordne det på en annen måte. Og mange vakter er ledige nå, så de må bruke vikarer eller ansette flere uansett, så da skjønner jeg ikke hvorfor det skal være jeg som må ta alle de søndagene, to andre deler på de to andre søndagene, og de andre som jobber natt har bare vakt på ukedager.

Jeg hadde tatt det opp med leder og spurt om det var mulig å endre på turnusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er rettferdig at jeg må jobbe annenhver søndag, mens flere andre slipper å jobbe noen søndager i det hele tatt. Hittil har jeg hatt to netter på rad, fredag og lørdag og så tirsdag/onsdag annenhver gang. Da har man i hvertfall noen timer utover søndagskvelden til å ha et familieliv i helgene.

Hvis man selv vil kan man vel om trent jobbe hvordan som helst, men jeg lurer litt på om arbeidsgiver kan kreve at man jobber annenhver helg med søndag hvis man selv ønsker en annen turnus og det ikke burde være noe problem å ordne det på en annen måte. Og mange vakter er ledige nå, så de må bruke vikarer eller ansette flere uansett, så da skjønner jeg ikke hvorfor det skal være jeg som må ta alle de søndagene, to andre deler på de to andre søndagene, og de andre som jobber natt har bare vakt på ukedager.

Hvis du mener at den nye turnusen påfører deg større belastning enn dine kollegaer i tilsvarende stillingsprosent, så synes jeg du skal ta dette opp med turnusansvarlig. Så stor endring fra tidligere turnus er ikke noe du trenger å akseptere uten videre. Når det er sagt, så har jeg inntrykk av at f.eks. den kommunen jeg bor i, lager tøffere og tøffere turnuser for de som jobber på f.eks. sykehjemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nattevakt på institusjon

Hvis du mener at den nye turnusen påfører deg større belastning enn dine kollegaer i tilsvarende stillingsprosent, så synes jeg du skal ta dette opp med turnusansvarlig. Så stor endring fra tidligere turnus er ikke noe du trenger å akseptere uten videre. Når det er sagt, så har jeg inntrykk av at f.eks. den kommunen jeg bor i, lager tøffere og tøffere turnuser for de som jobber på f.eks. sykehjemmene.

Takk for svar: Jeg har tatt det opp og får bare ull til svar. Feks at jeg ikke kan få færre søndager, fordi søndager i utgangspunktet ikke er arbeidsdag, og da blir det mer søndager på de andre... Og da skjønner jeg ikke hvorfor det er greit at jeg jobber to søndager og de andre bare en hver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nattevakt på institusjon

Jeg hadde tatt det opp med leder og spurt om det var mulig å endre på turnusen.

Takk for svar :-) Jeg har spurt, men de bare sier at sånn er det... De driver og presser folk til å si opp og gjør alt mulig der for tiden, så det er helt håpløst. De skal spare penger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...