Gå til innhold

Slapp ringmuskel?


Gjest Uffameien

Anbefalte innlegg

Gjest Uffameien

Jeg har de siste par månedene slitt med en ubehagelig følelse i anus-området. Det er ikke smerter, men det kjennes ut som ringmuskelen på den ene siden er slappere enn på den andre siden. Den ligger lengre ned også, noe min mann også kan kjenne når jeg har spurt han om han kan kjenne etter med hånden. Jeg har ikke problemer med avføring eller luft, men det kjennes som "det er noe der", særlig når jeg ligger i sengen. Jeg har ikke hemoroider. Jeg har født to barn, det siste for 7 år siden. Jeg husker at ringmusklene var veldig "strekte" etter fødslene, men har trente bekkenbunnen godt og har ikke merket noe til dette før nå. Har ingen problemer med "slapp vagina". Praktiserer ikke analsex, så det er ikke forklaringen... Hva kan dette komme av? Vil bekkenbunnøvelser kunne hjelpe over tid eller må jeg ha annen behandling? Synes dette er flaut å ta opp med fastlegen. Bør jeg gå til en gynekolog, eller er det andre jeg kan kontakte uten å måtte få henvisning fra fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan ha skjedd en skade på endetarmens lukkemuskel under fødsel som først viser seg nå. Hvis du ikke har noe problem, behøver du ikke å gå til lege, men trening kan være greit. Kjenn med fingeren om du klarer å trekke muskelen sammen. Det betyr at det kan hjelpe med trening.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS hvis det skal opereres på lukkemuskelen, vil det i mange tilfeller være kirurger som gjør det, ikke gynekologer. Det ser ikke ut til å være nødvendig np

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...