Gå til innhold

Kildesortering - løsninger i benkeskapet


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

I skapet under vasken har vi en ca ti liters behoder til matavfall stående på golvet, og en ca 15 liters dunk hengende på skapdøra til restavfall (har en brukt bærepose oppi den). Glass og metall settes på golvet i skapet og bæres med ujevne mellomrom ut i boden - og så mi levere det til glassigloen på butikken.

Plast har vi ikke kommet i gang med å sortere ennå - *flau*

Papp og papir bæres enten rett ut i stor grønn dunk utenfor, eller i en 20 liters dunk som står på vaskerommet, eller noe går rett i ovnen. Mellomstasjonen for juice- og melkekartonger er skapet under vasken - og det fylles fort opp....

Du har åpenbart større kjøkken enn meg. ;)

Jeg har kommet i gang med sortering i dag, to mnd etter alle andre. ;) Men nå er jeg i det minste i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har åpenbart større kjøkken enn meg. ;)

Jeg har kommet i gang med sortering i dag, to mnd etter alle andre. ;) Men nå er jeg i det minste i gang.

Har ikke stort kjøkken - 9 m2 - og det er altså bare i skapet under vasken at vi har søpla + papiret på vaskerommet da. Men vi har ikke så store dunker, og hiver det ganske ofte ut i de store dunkene ute.

Så flink du er som har begynt da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da i hvert fall skap under benken, jeg har ikke snøring hvor jeg skal sette noe slikt. Men søplekassa mi er todelt da og den er i det ene skapet jeg har så det hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da i hvert fall skap under benken, jeg har ikke snøring hvor jeg skal sette noe slikt. Men søplekassa mi er todelt da og den er i det ene skapet jeg har så det hjelper

Du har jo sånn til å trekke ut som jeg ønsker meg! Ditt kjøkken er adskillig større og nyere enn mitt. ;) Sånne trekk-ut løsninger i skapene er genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo sånn til å trekke ut som jeg ønsker meg! Ditt kjøkken er adskillig større og nyere enn mitt. ;) Sånne trekk-ut løsninger i skapene er genialt.

Der har jeg papir i den ene og annen søppel i den andre. Men matavfall??? Jeg har ikke satt meg inn i det med kildesortering skikkelig og aldri er jeg i søppelrommet heller så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har jeg papir i den ene og annen søppel i den andre. Men matavfall??? Jeg har ikke satt meg inn i det med kildesortering skikkelig og aldri er jeg i søppelrommet heller så...

Noen bydeler er forsøkskaniner for ny kildesortering. Nytt anlegg på Brobekk, vettu. Det er tross alt på tide at vi begynner å sortere mer enn bare restavfall og papir i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen bydeler er forsøkskaniner for ny kildesortering. Nytt anlegg på Brobekk, vettu. Det er tross alt på tide at vi begynner å sortere mer enn bare restavfall og papir i Oslo.

Har kommunen penger til det da????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommunen penger til det da????

Spørsmålet er vel heller om de har råd til å ikke gjøre noe med det på sikt. Oslo er tross alt dårligst i landet på kildesortering.

De skal omdanne matavfallet til biogass og biogjødsel. :)

Bærekraftig utvikling, vettu. :)

http://www.energigjenvinningsetaten.oslo.kommune.no/ege_2010/biogassanlegg/miljogevinst/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel snart hit også, og jeg vet ikke helt om jeg gleder meg :-/

Vi er veldg flinke til å resirkulere glass, da, vi bidrar hvertfall med en del mengdemessig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel snart hit også, og jeg vet ikke helt om jeg gleder meg :-/

Vi er veldg flinke til å resirkulere glass, da, vi bidrar hvertfall med en del mengdemessig....

Jeg synes det går helt automatisk å kaste mat, papir og restavfall hver for seg - ikke noe problem i det hele tatt. Men den plasten sitter langt inne for meg, selv om jeg så absolutt burde stått i fronten for å gjøre det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det går helt automatisk å kaste mat, papir og restavfall hver for seg - ikke noe problem i det hele tatt. Men den plasten sitter langt inne for meg, selv om jeg så absolutt burde stått i fronten for å gjøre det....

Papir og glass går helt greit her også. Men vi har enda mindre plass på kjøkkenet en flyfly...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel snart hit også, og jeg vet ikke helt om jeg gleder meg :-/

Vi er veldg flinke til å resirkulere glass, da, vi bidrar hvertfall med en del mengdemessig....

Jeg synes glass er mye mer pes enn plast. Plast pælmes på samme sted som restavfall, bare i forskjellig pose.

Glass hoper seg opp så mye, så fort. :( Tar mer plass å oppbevare det, og lenger vei for å pælme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes glass er mye mer pes enn plast. Plast pælmes på samme sted som restavfall, bare i forskjellig pose.

Glass hoper seg opp så mye, så fort. :( Tar mer plass å oppbevare det, og lenger vei for å pælme det.

''Glass hoper seg opp så mye, så fort. :(''

Hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Glass hoper seg opp så mye, så fort. :(''

Hehe :-)

Vinflasker + syltetøy- og Dolmioglass. Og hermetiske tomatbokser i tillegg. Det er jo det glade vannvidd. Tar altfor mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinflasker + syltetøy- og Dolmioglass. Og hermetiske tomatbokser i tillegg. Det er jo det glade vannvidd. Tar altfor mye plass.

*gapskratter*

Vi har ikke syltetøyglass, da... Men resten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinflasker + syltetøy- og Dolmioglass. Og hermetiske tomatbokser i tillegg. Det er jo det glade vannvidd. Tar altfor mye plass.

Bortsett fra at det går mer i barilla enn dolmio? Barilla basilico :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at det går mer i barilla enn dolmio? Barilla basilico :-)

Jeg sverger til gode, gamle Dolmio. Men spriter den opp med mer basilikum. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under benken 2 beholdere, en til matavfall og en til restavfall. Så har du plastavfallet i en beholde i et annet skap el.l.

Har ikke det ekstra skapet som skal til. :( Så foreløpig har jeg restavfallet uttafor skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke det ekstra skapet som skal til. :( Så foreløpig har jeg restavfallet uttafor skapet.

Hos moren min har de samme kildesorteringssystemet som dere skal ha. De får en plastsekk de skal samle plastavfall i. Denne har hun stående bak en kommode i gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...