Gå til innhold

marvelon-farlig?


supergirl

Anbefalte innlegg

hei

Jeg har brukt microgynon i over ett år, og ble plaget av kvalme og lett sykdom av denne p-pillen. Jeg var hos legen i går, og han foreslo at jeg kunne bytte til marvelon. Problemet mitt er at jeg har hørt så mye negativt om denne pillen. Legen min sa at den sannsynlig ikke ville skape noe problem for meg siden jeg er ung og frisk, men jeg søker etter en annen leges oppfattelse av denne pillen.

Tror du den er farligere enn de andre p-pillene?

vet det kanskje er litt vanskelig å svare, men jeg håper på svar allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man sier at man tvert imot trodde denne pillen var tryggere enn den egentlig var, derfor ga man den til mennesker som generelt ikke burde fått p-piller: kvinner med høyt blodtrukk/diabetes eller noe sånt. Det alvorligste som kan skje med alle p-piller er at man kan få blodpropp, men vanligvis så oppdages det lenge i forveien og det gis blodfortynnede midler. Marvelon har blitt stanset i f. eks. Tyskland. Legen min sa at det var konkurrentene til Marvelon (organon heter faktisk produsenten) som kastet seg over saken da den ble kjent for noen år siden (det at noen hadde laget en "undersøkelse" der det var 1:100 000 000 større sjangs for å få blodpropp enn med de andre pillene, kanskje ikke så rart at flere hadde blitt sjuke med Marvelon siden den har vært på markedet 20 år lengre enn de andre) fordi de ville selge mer av sine egne merker. Marvelon har alltid vært den største og mest brukte p-pillen og derfor kastet konkurrentene seg selvsagt over Organon og kalte Marvelon farlig! Det er mye drittkasting i denne bransjen også....

Fornuften sier meg at Marvelon ikke er farlig. Intuisjonen sier meg at det er noe rart med den siden norske leger blir så hissige når man stiller seg skeptiske til den (legen min ble nesten forbanna på meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan trygt bruke Marvelon. Det har vært mye diskusjon om den øker risiko for blodpropp mer enn andre piller, men det er vi ikke særlig redd for. Det var en del mistolkning av tidligere forskningsresultater, og debatten har roet seg meget. Tusenvis av kvinner har brukt Marvelon med godt resultat og ingen bivirkninger.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...