Gå til innhold

medisiner til utlandet

Gjest for sikkerhets skyld
 Del

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med å ta med seg medisiner en bruker til land som Italia og Spania? Må en ha noe dokumentasjon, eller kan en bare putte det en bruker i kofferten uten å få noe problemer? Det er litt ymse medisiner det er snakk om. Noe uten resept, men også litt valium og et par paralgin forte. Vil ikke lide med smerter på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

willemo1365380562

Jeg får en medisinoversikt av legen som er stemplet. Medisinene skal være i originalpakning, alså ikke i dosett. Dette fungerer fint for meg i tollen. Bekreftelsen er selvfølgelig på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaVa

Ha med deg dokumentasjon fra legen, sjekk på apoteket om det er noen av medisinene som må være oppført på et spesielt skjema, som apoteket ordner for deg (mot en liten avgift).

Vi måtte ha det for sterke smertestillende (morfinpreparater) - og det var intet problem i tollen i Frankrike, så lenge papirene var i orden. Heldigvis!

Tips: Ha medisinen i håndbagasjen! Da er du sikker på at du ikke mister den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha med deg dokumentasjon fra legen, sjekk på apoteket om det er noen av medisinene som må være oppført på et spesielt skjema, som apoteket ordner for deg (mot en liten avgift).

Vi måtte ha det for sterke smertestillende (morfinpreparater) - og det var intet problem i tollen i Frankrike, så lenge papirene var i orden. Heldigvis!

Tips: Ha medisinen i håndbagasjen! Da er du sikker på at du ikke mister den...

Så det holder altså ikke med skrivet fra apoteket, en må ha dokumentasjon fra legen i tillegg?

Jeg har original emballasjen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe

Så det holder altså ikke med skrivet fra apoteket, en må ha dokumentasjon fra legen i tillegg?

Skrivet fra apoteket holder bare innen EU, du må ha papirer fra legen hvis du skal andre steder. Apotekets skriv koster 150 kr pr medisin. Forresten må du ikke ha på Paralgin Forte, men på Valium, Rivotril og morfinpreparater, men dette vet de på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest for sikkerhetsskyld

Skrivet fra apoteket holder bare innen EU, du må ha papirer fra legen hvis du skal andre steder. Apotekets skriv koster 150 kr pr medisin. Forresten må du ikke ha på Paralgin Forte, men på Valium, Rivotril og morfinpreparater, men dette vet de på apoteket.

Takker.

Dette er jo et EU land. Vet du om en må ha på sobril?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Sitat: "Apotekets skriv koster 150 kr pr medisin."

På Alliance Apotek kan en få et kort "Alliance kortet" og da skal en ikke betale for Schengen-attester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Du trenger Schengen attest for å ta med Valium men ikke Paralgin forte på reiser innenfor schengen landene.

Spor på Apoteket, de har liste over hvilke preparater, som trenger attest.

Alliance apotek utsteder disse attestene gratis, hvis du har Alliance kortet, kortet er gratis, og du får det på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger Schengen attest for å ta med Valium men ikke Paralgin forte på reiser innenfor schengen landene.

Spor på Apoteket, de har liste over hvilke preparater, som trenger attest.

Alliance apotek utsteder disse attestene gratis, hvis du har Alliance kortet, kortet er gratis, og du får det på apoteket.

Vet du om sobril og valium går for det samme. Jeg har sobril også, hvis det er valium som de ser strengest på. Jeg kunne i tilfelle byttet ut valiumen med sobril.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Dette er jo et EU land. Vet du om en må ha på sobril?

Der hadde du jo svart allerede:o)

Jeg skal gå på apoteket i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe

Sitat: "Apotekets skriv koster 150 kr pr medisin."

På Alliance Apotek kan en få et kort "Alliance kortet" og da skal en ikke betale for Schengen-attester.

Det er ikke det apoteket her, vi har to andre, men jeg har ikke reist innenfor Schengen de siste årene og legeattesten har vært gratis.

Jeg bruker alltid samme apotek for da kan jeg få ut lista når jeg skal skrive selvangivelsen og trekke den av på sykdomsutgifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Vet du om sobril og valium går for det samme. Jeg har sobril også, hvis det er valium som de ser strengest på. Jeg kunne i tilfelle byttet ut valiumen med sobril.

Både sobril og valium er klassifisert som narkotika, og begge legemidlene trenger derfor en Schengen attest, hvis de skal medbringes til land innenfor Schengen området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaVa

Det skal holde med skrivet fra apoteket, men jeg tok ingen sjanser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...