Gå til innhold

Gravid jobbsøker, evt delvis arbeidsledig før ny permisjon


Gjest Glad, men frustrert

Anbefalte innlegg

Gjest Glad, men frustrert

Jeg har et barn på 10 mnd og er fremdeles i permisjon. I sommer fikk jeg beskjed fra arbeidsgiver at jeg ikke har noen jobb å komme tilbake til pga nedbemanning og finanskrise i et presset konsulentmarked. Jeg vil få en oppsigelsestid fra datoen jeg skulle ha kommet tilbake, og får således full lønn i februar, mars og april uten oppmøteplikt. Per idag er det ingen jobb i sikte. I helga testa jeg positivt på nytt, noe som er fantastisk, men som jeg bare kan tenke meg er ganske håpløst i forhold til å være jobbsøker. Nå lurer jeg på hva som skjer dersom jeg ikke skulle få jobb i nærmeste framtid (jeg kan jo holde graviditeten skjult en kort stund, selv om det ville gi meg store kvaler i forhold til ny arbeidsgiver...) Med termin i slutten av juli, hva skjer i månedene mai, juni og fram til nytt permisjonstidspunkt? Regner med at jeg har rett på dagpenger (maks 2/3 av 6G?), evt er det noen forskjell rent utbetalingsmessig mellom dagpenger og sykepenger? Og hva vil grunnlaget være for de nye foreldrepengene? Jeg håper jo dette blir et snitt for de siste månedene... Normal lønn for meg ligger godt over 6G, og i nåværende permisjon har arbeidsgiver dekket dette gapet. På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hva kan du få?

De første 3 dagene av den dagpengeperioden du har fått innvilget, vil ikke bli utbetalt. Disse dagene kalles ventedager, og tjener som din egenandel.

Kun dager hvor alle vilkårene for rett til dagpenger er oppfylt, regnes som ventedager.

Hvis du ikke har hatt så mange som 3 slike dager i løpet av de 3 første ukene (for eksempel på grunn av arbeid, ferie eller sykdom), må du søke dagpenger på nytt.

Dagpengenes størrelse beregnes ut i fra ditt dagpengegrunnlag. Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller i gjennomsnitt for de 3 siste årene før du fremmet krav om dagpenger.

Ytelsene kan være

Dagpenger ved arbeidsløshet

Sykepenger

Omsorgspenger/pleiepenger/opplæringspenger

Foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon

Svangerskapspenger

Selvstendig næringsinntekt kan på visse vilkår regnes med for personer over 64 år.

Engangsstønad ved fødsel og inntekter over kr 437 286 regnes ikke med i dagpengegrunnlaget.

Dagpengene utgjør pr. dag 2,4 promille av dagpengegrunnlaget. Dette blir i gjennomsnitt 62,4 prosent av tidligere inntekt før skatt.

Har du bidragsplikt eller forsørger du barn under 18 år, får du et tillegg på kr 17 pr. barn. Dersom begge foreldre hever dagpenger eller attføringspenger, utbetales tillegget til én av dem."

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidssøker/Inntektssikring/Dagpenger

Jeg tolker det som at dagpengene da er 62,4% av inntekten opp til 6G (437 286 kr) pluss 17 kr per dag i barnetillegg .

Ang. beregning av foreldrepenger:

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepengeveileder/805351686.cms

"Hovedregelen for beregning av foreldrepenger når du mottar andre stønader:

Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes foreldrepengegrunnlaget ditt lik dagpengene pr uke. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger kan foreldrepengegrunnlaget fastsettes etter inntekten din i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokat Thomas Myran

Hei!

Kravet for å få foreldrepenger er at man har vært i yrkesrettet aktivitet i seks av siste ti mnd før permisjonen begynner, og her er foreldrepenger likestilt med arbeidsinntekt, og hvor også eventuelle dagpenger vil telle.

Hvis du ikke kommer i jobb, vil grunnlaget bli beregnet ut i fra de beste seks månedene av de siste ti månedene før uttak tar til. Hvis du kommer i jobb vil det beregnes likt som sykepenger, dvs. med et grunnlag som tilsvarer lønnen (ca.).

Det overskytende som arbeidsgiver har dekket nå, vil jo ikke dekkes av NAV på noen måte.

Thomas Myran

Advokat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Du kan kanskje ta ut permisjon FØR 3 uker før termin? Det er fullt lovlig. For å få høyere inntektsgrunnlag? du får jo kortere permisjon etter at barnet er født da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...