Gå til innhold

Skeptisk til julebord....


Gjest usikker på om jeg skal gå

Anbefalte innlegg

Gjest usikker på om jeg skal gå

Har vært utsatt for alt for mange overgrep gjennom livet. Siste var en voldtekt for akkurat et år siden. Utført av en som overnattet i samme leilighet som meg da jeg var i selskap hos en venninne.

Neste helg er det julebord og jeg er skeptisk. Arbeider i en stor bedrift med nesteen bare menn. De fleste som skal på julebord har med følge, men har på tidligere personalfester opplevd at ekteemenn legger seg etter meg og klår. Damene hisser seg opp, og så føler jeg meg skyldig selv om jeg prøver å sette grenser.

Når noen ektemenn også flørter åpenlyst på fest...Hvordan blir de da på et julebord med alkohol innenbords?

Men mest av alt er jeg redd for at noen skal voldta meg.... selv om jeg alltid vil være i et lokale fylt med folk....

Er jeg for paranoid eller tror dere det er tryggest å holde seg hjemme? Uten å være noe supermodell suger jeg til meg menns oppmerksomhet ute uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bestemmer deg for å gå så styr i hvert fall unna alkoholen. Hekt deg på de som er edru. Og ha nok penger med deg til å ta en drosje hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Forstå meg rett. Voldtekt er alltid overgripers skyld.

Men om du har blitt voldtatt av ulike menn, i ulike situasjoner flere ganger, er det noe du trenger å lære. Når jeg kommer bort i slike saker i jobben, henviser jeg vedkommende til en voksen kvinne som kan veilede. Har du en voksen og trygg kvinne du kan søke veiledning hos. Det er noe i din adferd du trenger å endre.

Jeg synes du skal avstå fra julebordet. Med slike forventninger vil du uansett ikke trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i det NHD skriver. Dersom du har blitt voldtatt flere ganger av flere ulike menn så er det kanskje noe med din atferd som du må se på. Det er selvfølgelig likevel alltid overgriper sin skyld men et eller annet må være "galt" når du stadigvekk blir voldtatt av ulike menn.

Jeg synes ikke du skal gå på julebordet når du er så i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sende ut mange feil signaler som har vært utsatt flere overgrep og stadig opplever at gifte menn legger seg etter deg?

Ikke misforstå, jeg sier ikke at det du har opplevd har vært din feil! Men... når slikt gjentar seg så må det være noe du gjør eller sier som får menn til å misforstå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstå meg rett. Voldtekt er alltid overgripers skyld.

Men om du har blitt voldtatt av ulike menn, i ulike situasjoner flere ganger, er det noe du trenger å lære. Når jeg kommer bort i slike saker i jobben, henviser jeg vedkommende til en voksen kvinne som kan veilede. Har du en voksen og trygg kvinne du kan søke veiledning hos. Det er noe i din adferd du trenger å endre.

Jeg synes du skal avstå fra julebordet. Med slike forventninger vil du uansett ikke trives.

Hva er det man må lære for ikke å bli voldtatt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er det man må lære for ikke å bli voldtatt igjen?

Noe om naivitet og noe om grensesetting bl.a.

Det er selvsagt ikke mulig å garantere seg mot voldtekt, men det er absolutt mulig å redusere risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe om naivitet og noe om grensesetting bl.a.

Det er selvsagt ikke mulig å garantere seg mot voldtekt, men det er absolutt mulig å redusere risikoen.

Ja, jeg skjønner det. Skulle bare ønske du kunne være litt mer konkret. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner det. Skulle bare ønske du kunne være litt mer konkret. :-)

1. Man må bedømme en situasjon korrekt og oppfatte seksuelle signaler fra det motsatte kjønn. Man må ikke sette seg selv i vriene posisjoner. For eksempel: Invitere en mann inn i leiligheten midt på natten, la en mann spandere mat/drikke, besvare flørtende oppførsel eller lignende.

2. Man må lære seg å sette grenser. Om man framstår som sårbar og hjelpetrengende på et eller annet vis, så tiltrekker det overgripere. Det hjelper mye å ha et sterkt og avvisende kroppsspåk. I tillegg må man tørre å si i fra skikkelig om noen går for langt.

3. Man må ikke være naiv og la intime forhold til menn utvikle seg uten styring. Ingen gjør noe uten egen vinning, det kan man lære seg med det samme. Selvfølgelig kan man ha gode venner av det motsatte kjønn, men det innebærer at man har forstått både punkt 1 og punkt 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man må bedømme en situasjon korrekt og oppfatte seksuelle signaler fra det motsatte kjønn. Man må ikke sette seg selv i vriene posisjoner. For eksempel: Invitere en mann inn i leiligheten midt på natten, la en mann spandere mat/drikke, besvare flørtende oppførsel eller lignende.

2. Man må lære seg å sette grenser. Om man framstår som sårbar og hjelpetrengende på et eller annet vis, så tiltrekker det overgripere. Det hjelper mye å ha et sterkt og avvisende kroppsspåk. I tillegg må man tørre å si i fra skikkelig om noen går for langt.

3. Man må ikke være naiv og la intime forhold til menn utvikle seg uten styring. Ingen gjør noe uten egen vinning, det kan man lære seg med det samme. Selvfølgelig kan man ha gode venner av det motsatte kjønn, men det innebærer at man har forstått både punkt 1 og punkt 2.

Dett er mulig jeg er litt treig, men kan du utdype det siste punktet ditt? Fikk ikke helt tak i hva du mener der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dett er mulig jeg er litt treig, men kan du utdype det siste punktet ditt? Fikk ikke helt tak i hva du mener der...

Se for deg en kvinnelig kontorarbeider - Lise. I kontoret ved siden av sitter Per. Per og Lise er omtrent på samme alder. De kommer veldig godt overns både i lunsjpauser og resten av dagen, så etterhvert velger de å møte hverandre utenfor arbeidsplassen.

Lise føler virkelig hun kan snakke med Per om det meste. Forholdet deres er intimt på et vennskapelig vis, i hennes øyne. Per er jo tross alt gift. Om Lise har en dårlig dag, så ringer hun til Per, selv om de kun har kjent hverandre i seks måneder. Hun stusser ikke ved at Per aldri har introdusert henne for kona si, han har jo tross alt nevnt at ekteskapet skranter litt for tiden.

En kveld er Lise skikkelig lei seg og ringer til Per. Per sier han kan komme innom en tur. De ender opp med å dele en flaske vin. "Plutselig" vil Per kysse henne og griper etter puppene hennes. Lise føler seg forulempet og tråkket på. Om Per insisterer vil dette oppfattes som et overgrep av Lise.

Lise har hverken oppfattet Pers singnaler eller satt nødvendige grenser for forholdet, men det vet hun ikke, fordi hun ikke ennå har lært seg punkt 1 og 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man må bedømme en situasjon korrekt og oppfatte seksuelle signaler fra det motsatte kjønn. Man må ikke sette seg selv i vriene posisjoner. For eksempel: Invitere en mann inn i leiligheten midt på natten, la en mann spandere mat/drikke, besvare flørtende oppførsel eller lignende.

2. Man må lære seg å sette grenser. Om man framstår som sårbar og hjelpetrengende på et eller annet vis, så tiltrekker det overgripere. Det hjelper mye å ha et sterkt og avvisende kroppsspåk. I tillegg må man tørre å si i fra skikkelig om noen går for langt.

3. Man må ikke være naiv og la intime forhold til menn utvikle seg uten styring. Ingen gjør noe uten egen vinning, det kan man lære seg med det samme. Selvfølgelig kan man ha gode venner av det motsatte kjønn, men det innebærer at man har forstått både punkt 1 og punkt 2.

Fine tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg en kvinnelig kontorarbeider - Lise. I kontoret ved siden av sitter Per. Per og Lise er omtrent på samme alder. De kommer veldig godt overns både i lunsjpauser og resten av dagen, så etterhvert velger de å møte hverandre utenfor arbeidsplassen.

Lise føler virkelig hun kan snakke med Per om det meste. Forholdet deres er intimt på et vennskapelig vis, i hennes øyne. Per er jo tross alt gift. Om Lise har en dårlig dag, så ringer hun til Per, selv om de kun har kjent hverandre i seks måneder. Hun stusser ikke ved at Per aldri har introdusert henne for kona si, han har jo tross alt nevnt at ekteskapet skranter litt for tiden.

En kveld er Lise skikkelig lei seg og ringer til Per. Per sier han kan komme innom en tur. De ender opp med å dele en flaske vin. "Plutselig" vil Per kysse henne og griper etter puppene hennes. Lise føler seg forulempet og tråkket på. Om Per insisterer vil dette oppfattes som et overgrep av Lise.

Lise har hverken oppfattet Pers singnaler eller satt nødvendige grenser for forholdet, men det vet hun ikke, fordi hun ikke ennå har lært seg punkt 1 og 2.

Oi, hvor tar du det fra? Imponert over din evne til å illustrere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man må bedømme en situasjon korrekt og oppfatte seksuelle signaler fra det motsatte kjønn. Man må ikke sette seg selv i vriene posisjoner. For eksempel: Invitere en mann inn i leiligheten midt på natten, la en mann spandere mat/drikke, besvare flørtende oppførsel eller lignende.

2. Man må lære seg å sette grenser. Om man framstår som sårbar og hjelpetrengende på et eller annet vis, så tiltrekker det overgripere. Det hjelper mye å ha et sterkt og avvisende kroppsspåk. I tillegg må man tørre å si i fra skikkelig om noen går for langt.

3. Man må ikke være naiv og la intime forhold til menn utvikle seg uten styring. Ingen gjør noe uten egen vinning, det kan man lære seg med det samme. Selvfølgelig kan man ha gode venner av det motsatte kjønn, men det innebærer at man har forstått både punkt 1 og punkt 2.

Ja, det var oppklarende. :-)

Så får vi bare håpe at noen også kan lære opp de som begår eller har tenkt å begå overgrep til å klare å sette grenser og skjønne når de går over streken, så de ikke lenger gjør det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg en kvinnelig kontorarbeider - Lise. I kontoret ved siden av sitter Per. Per og Lise er omtrent på samme alder. De kommer veldig godt overns både i lunsjpauser og resten av dagen, så etterhvert velger de å møte hverandre utenfor arbeidsplassen.

Lise føler virkelig hun kan snakke med Per om det meste. Forholdet deres er intimt på et vennskapelig vis, i hennes øyne. Per er jo tross alt gift. Om Lise har en dårlig dag, så ringer hun til Per, selv om de kun har kjent hverandre i seks måneder. Hun stusser ikke ved at Per aldri har introdusert henne for kona si, han har jo tross alt nevnt at ekteskapet skranter litt for tiden.

En kveld er Lise skikkelig lei seg og ringer til Per. Per sier han kan komme innom en tur. De ender opp med å dele en flaske vin. "Plutselig" vil Per kysse henne og griper etter puppene hennes. Lise føler seg forulempet og tråkket på. Om Per insisterer vil dette oppfattes som et overgrep av Lise.

Lise har hverken oppfattet Pers singnaler eller satt nødvendige grenser for forholdet, men det vet hun ikke, fordi hun ikke ennå har lært seg punkt 1 og 2.

Mitt siste svar til deg skulle egentlig kommet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var oppklarende. :-)

Så får vi bare håpe at noen også kan lære opp de som begår eller har tenkt å begå overgrep til å klare å sette grenser og skjønne når de går over streken, så de ikke lenger gjør det. ;)

Jeg kan godt ta på meg den jobben også... *henter nøtteknekkeren* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...