Gå til innhold

Hypnose mot tvangsspising ?


Gjest Siste utvei ?

Anbefalte innlegg

Gjest Siste utvei ?

Noen som har prøvd det? Jeg er i perioder plaget med at jeg ikke klarer slutte å spise når jeg er mett, og ellers at jeg spiser når jeg er lei meg og trist og ikke får sove, trøstespising altså. Sukker trigger meg også til å spise mer og mer og mer.

Ville gjerne hypnotiseres til å motstå sukker og samtidig til å slutte å spise når jeg er mett, og å takle følelser på annen måte enn ved å putte noe i munnen.

Noen som har positive erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Overspising er i I-land et kjempeproblem på linje med rusmisbruk.

Hvis du skulle bli hjulpet av hypnose, må du fortelle om det slik at andre også kan hjelpes.

Jeg har aldri hørt/lest at hypnose kan hjelpe på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er hvis du klarer dette på egen hånd, men det er ikke lett. Du må ha gode grunner som du kan skrive ned, slik at dette kan hjelpe deg til å få den motivasjonen du trenger. I tillegg, så er det godt med god støtte fra noen som bryr seg on deg, og som kjenner til de gode grunnene som du har skrevet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MedicNerd

Jeg har tro på hypnose, men man bør vite litt om den man oppsøker. Vite litt om bakgrunn og slikt. Man vil jo gjerne til en som er seriøs. Kjenner en som kutta røyken med hypnose, og hn er fortsatt røykfri etter to år.

Det beste er jo å finne en mestringsstrategi for å kutte uvanen. Dette med mat fungerer nok for overspisere nesten som røyken gjør for røykere. I alle fall var jeg sånn at jeg kunne trøsterøyke, tidsfordrivsrøyke, stressrøyke, ensomhetsrøyke. Jeg har vært røykfri siden april, men en av grunnene til at jeg greide å legge fra meg røyken var rett og slett at jeg følte at jeg ikke tålte det mer (hovnet opp i luftveiene). Leste den berømmelige boka til Allen Carr (Endelig ikkerøyker), og den fungerte faktisk som en meget god psykolog for meg. Jeg mener at Allen Carr også har skrevet en bok som går på mat, men jeg husker ikke hva den heter.

Du velger jo helt klart selv hvilken framgangsmåte du bruker. Hypnose kan være virksomt det, men det koster en del penger. Samtidig så koster all maten en del penger også. Dermed er det kanskje ikke så mye å tape økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Her står det ganske mye om sukkeravhengighet og behandling http://www.sukkeravhengig.no/ Vet ikke om dette kan være til noen hjelp. Jeg synes det står mye interessant der.

Ekstremt søtbehov kan også skyldes mangel på krom. Krom kan kjøpes reseptfritt på apoteket. Men tror ikke det er så aktuelt når det går på det psykiske. Vet at krom kan dempe søtbehovet, men dersom du spiser pga det psykiske vet jeg ikke om det hjelper å putte i seg masse krom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...