Gjest Utgått skosåle Skrevet 30. november 2009 Skrevet 30. november 2009 Noen som har noe erfaring her? Er terskelen for å få ordnet frivillig innleggelse igjennom privat legevakt annerledes (lavere) enn ved en kommunal legevakt? Jeg er seriøst utkjørt og ødelagt nå. Trapper ned Efexor, og 75mg er ikke effektivt for å holde depresjonsymptomer i sjakk. Har halvannen uke igjen på denne doseringen til jeg slutter... Time hos psykiateren min den tiende - skal begynne på litium. Men jeg går her og får ikke sove, jeg blir temmelig destruktiv.. Selvtortur og selvskadilng... Gir faen i hvordan det ser ut rundt meg. Søvnproblemer på tross av sovepiller (Imovane 12,5mg). Bruker ikke dette ofte, for det virker ikke på meg. Kan nok høres som jeg bruker masse med den dosen, men det gjør jeg ikke. Når jeg nå for en uke siden fikk utskrevet noen tabletter hadde jeg ikke rørt noe siden april/mai! Det bare biter ikke! Det meste annet gjør meg til en zombie som sover, men jeg er dau dagen derpå av det. Sover uten å bli uthviltt på det. Og når piller ikke virker blir det fot å ty til flaska... Når jeg er frisk har jeg et helt normalt forhold til alkohol, men når jeg sliter er det verre. Blir en forbannet vond sirkel av det, for man blir jo ikke noe bedre. Det hindrer meg i å kutte eller skade meg selv på annen måte. Den kommunale legevakta er ikke å få napp hos fordi jeg hverken er direkte suicidal eller psykotisk. . . Men hva med de private? Kan de være mer lydhøre og i det minste gidde å snakke med psykehusene? Kan det være verdt prislapp fra 600+ ? 0 Siter
frosken Skrevet 30. november 2009 Skrevet 30. november 2009 Hvorfor drøfter du ikke dette med enten fastlegen din eller kontakter psykiateren pr telefon? 0 Siter
serenity777 Skrevet 30. november 2009 Skrevet 30. november 2009 Pussig att dette skulle komme opp som tema nå. Jeg diskuterte i stad med moren min om private helsetjenester. Og min erfaring, er att det er legen det kommer ann på, ikke om vedkommende er privat eller har off.avtale. Jeg oppsøkte priv. legesenter med time på dagen i 2002 og det var fordi min samboer ble redd av oppførstelen min, i henvisningen til psyk skrev han att det ikke var akkutt, mens fastlegen som jeg besøkte uken etter skrev akutt. Så det med priv eller vanlig tror jeg ikke har noe å si. 0 Siter
Gjest Utgått skosåle Skrevet 30. november 2009 Skrevet 30. november 2009 Hvorfor drøfter du ikke dette med enten fastlegen din eller kontakter psykiateren pr telefon? Fordi fastlegen min har lang ventetid til tider. Da blir jeg overlatt til vakthavende ved legesenteret, og de kjenner meg ikke noe godt og bruker det som argument imot. Jeg har time hos fastlegen om halvannen uke liksom. Er en stund til. Psykiateren den tiende. Men hvis det ikke tar av med ss for meg... så kan jeg snakke med psykologen min på torsdag. Bare føler det er lenge til, men det er jo egt ikke det. Sist jeg (endatil frivillig) la meg inn, hadde jeg uforvarende knertet to småarterier med et ganske stort blodtap. Jeg vil IKKE at det skal gå så langt før noen tar meg på alvor denne gangen. Da hadde jeg også bedt flere ganger om å få den type hjelp uten å få gehør for det. Synes det er direkte kvalmt at man nærmest må ha gjort seg noe, være psykotisk eller kliiiin suicidal for å få en kortere innleggelse. Jeg hadde en periode med åpen retur, men det ble det dessverre slutt på grunnet en dustete omorg. Jeg har angst for å ringe poliklinikken, men jeg kan vurdere det i morgen. ... 0 Siter
frosken Skrevet 30. november 2009 Skrevet 30. november 2009 Fordi fastlegen min har lang ventetid til tider. Da blir jeg overlatt til vakthavende ved legesenteret, og de kjenner meg ikke noe godt og bruker det som argument imot. Jeg har time hos fastlegen om halvannen uke liksom. Er en stund til. Psykiateren den tiende. Men hvis det ikke tar av med ss for meg... så kan jeg snakke med psykologen min på torsdag. Bare føler det er lenge til, men det er jo egt ikke det. Sist jeg (endatil frivillig) la meg inn, hadde jeg uforvarende knertet to småarterier med et ganske stort blodtap. Jeg vil IKKE at det skal gå så langt før noen tar meg på alvor denne gangen. Da hadde jeg også bedt flere ganger om å få den type hjelp uten å få gehør for det. Synes det er direkte kvalmt at man nærmest må ha gjort seg noe, være psykotisk eller kliiiin suicidal for å få en kortere innleggelse. Jeg hadde en periode med åpen retur, men det ble det dessverre slutt på grunnet en dustete omorg. Jeg har angst for å ringe poliklinikken, men jeg kan vurdere det i morgen. ... Skjønner at du føler at du trenger hjelp nå, men det er ingen grunn til å tro at du vil bli bedre hjulpet av privat legevakt enn du vil av de som har kjennskap til din forhistorie. Synes du enten skal kontakte poliklinikken eller insistere på å få snakke med fastlegen. 0 Siter
frosken Skrevet 30. november 2009 Skrevet 30. november 2009 Pussig att dette skulle komme opp som tema nå. Jeg diskuterte i stad med moren min om private helsetjenester. Og min erfaring, er att det er legen det kommer ann på, ikke om vedkommende er privat eller har off.avtale. Jeg oppsøkte priv. legesenter med time på dagen i 2002 og det var fordi min samboer ble redd av oppførstelen min, i henvisningen til psyk skrev han att det ikke var akkutt, mens fastlegen som jeg besøkte uken etter skrev akutt. Så det med priv eller vanlig tror jeg ikke har noe å si. Jeg tror du har rett i at det er legens kompetanse og innstilling i forhold til psykiske lidelser som vil være avgjørende for hvordan man blir møtt. I tillegg er en del av de private legevaktene meget bevisste på at de ikke ønsker å "bli kjøpt" i den forstand at de ikke skal være et sted hvor pasientene får det de burde ha henvist seg til sin fastlege om. Dette gjør at mange av dem er svært restriktive i forhold til ting som medikamentutskrivning, sykemeldinger etc. 0 Siter
Gjest trist jente Skrevet 1. desember 2009 Skrevet 1. desember 2009 Slik det fungerer her jeg bor så kan legen godt skrive et innleggelsesnotat, enten via dps eller legevakt. Men selv om de kommer frem til at innleggelse er riktig kan sykehuset overprøve dette og si nei, dersom sykehuset ikke mener innleggelse er nødvendig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.