Gå til innhold

Svigermor fra H...

Gjest lisat
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest lisat

MIn svigermor fikser ikke at jeg er sammen med sønnen hennes. Vi har vært sammen i over 7 år. Samboeren min eier huset, og svigermor har egenleilighet i 2 etg.

Så egentlig skulle vi bo adskilt. Men den gang ei.

Ho tror ho bor sammen med oss. Får vi besøk, mener ho at de kommer til henne og. Vasker jeg huset, hiver ho seg rundt med moppen med en gang. Hernger jeg opp rene gardiner, gjør ho det samme. Ho takler ikke at jeg kanskje kan ha det litt renere enn henne.

Alt jeg gjør er galt. "Ting" burde gjøres på hennes måte. For da er det riktig. Henger opp klær feil, vanner blomsterene feil.. osv.. Egentlig bare små bagateller..

Jeg og samboeren har ett felles barn. H*n er 5 år. Alt jeg gjør med h*n er galt. Klæra, maten osv..

Ho forteller barnet vårt at pappa er gutten hennes, ikke mamma sin gutt. Barnet vårt blir noe forvirra..

Jeg ber henne sjeldent ned, for ho kommer av seg selv. Ho har kommet inn i dusjen til meg 2 ganger. Selv om jeg ikke svarer når ho banker på døra, stiger ho inn, som ho skulla ha bodd i 1 etg selv. Men når smaboeren min er hjemme, tør ho ikke gå rett inn. Ho er veldig deprimert, for ho er mye alene. Men ho vil ikke ut og treffe andre mennesker. Bare sitte inne og se på tv og tenke på all elendigheten det er i denne verden.

Hvis jeg går opp til henne for å være hyggelig og prate litt med henne, finner ho ofte fram album. Da sitter ho og viser meg bilder fra mange år tilbake, av samboeren min og xene hans. Der de sitter og små koser.. Ikke særlig kult for meg..

Han har bedt henne fjerne disse bildene, men det gjør henne ikke. Ho viser de også fra til barnet vårt, som blir noe forvirra..

Mulig mange sitter og tenker at jeg er en dritt kjerring som slenger dritt om svigermor. Men grunnen til at jeg letter mitt hjerte her, er at jeg trenger råd, tips o.l., før jeg knekker sammen. Jeg orker bare ikke mer. Har mange ganger lyst til å bryte opp og flytte, men er utrolig glad i samboeren min. Han prøver å snakke til henne, men det er som å møte en vegg. Ho har boplikt i huset til ho dør..

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Føler at ho er veldig sjalu på meg. At ho ikke klarer å gi slipp på sønnen sin. Ho står og sier høyt at jeg ikke er tørr bak øra for jeg liker ikke kaffe.. Selv om det er flere mennensker rundt.. Driter meg ut..

Kjenner at jeg begynner å utvikle angst. Kanskje fordi jeg har "mista" friheten min.. Ønkser å kunne spasere i mitt eget hjem i trusa om jeg ønker det, men det funker ikke her.. Sexlivet vårt er helt ødelagt. Redd for at ho bare skal tusle inn.. Det funker ikke å låse døra.. For vi har samme inngang..

Hva i all verden gjør jeg?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• PieLill

4

• Lillemus

3

• Maximia

3

Mest aktive i denne tråden

KaVa

Jeg er veldig glad i svigermoren min, men hadde vi bodd så tett som dere gjør, ville jeg nok gått på veggene!

Har du snakket med samboeren din om dette? Siden det er hans mor, er det nok lettest at han tar opp de vanskelige tingene med henne - sette grenser og be henne respektere deres privatliv.

Jeg har ingen gode løsninger til deg, ville bare gi deg litt støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisat

Jeg er veldig glad i svigermoren min, men hadde vi bodd så tett som dere gjør, ville jeg nok gått på veggene!

Har du snakket med samboeren din om dette? Siden det er hans mor, er det nok lettest at han tar opp de vanskelige tingene med henne - sette grenser og be henne respektere deres privatliv.

Jeg har ingen gode løsninger til deg, ville bare gi deg litt støtte.

Ja, han prøver å snakke med henne. Men det hjelper lite. Ho går da og furter i ca 14 dager, så er alt glemt..

Det bare nytter ikke..

Takk for støtten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Framtidig svigerbeist

Selv om dere har samme inngang, så må det da være ei dør eller to som skiller deres etasje fra hennes? Disse dørene bør du få bytta ut umiddelbart med dører som kan låses. Sett også på ringeklokke på utsiden, slik at hun må ringe på når hun vil på besøk.

Når det gjelder bilder av sønnen hennes med tidligere damer, så bør du bare heve deg over det. Hun bør ikke vise disse bildene til barnebarnet hvis det påvirker, men samtidig - barn har jo ikke akkurat vondt av å vite at foreldrene har hatt kjærester før, hvis det blir lagt fram på en grei måte.

Hvis dere skal fortsette å bo slik, må du nok ta et oppgjør med svigermor. Si at du ønsker dere skal være fjernere fra hverandre, for slik jeg tolker innlegget ditt er det hennes nærvær og stadige besøk som plager mest. Men - det kan også fikses ved å ha låsbare dører.

Om hun vasker samtidig med deg, eller henger opp gardiner samtidig med deg - vel, hva gjør vel det? Med mindre du oppfatter at det er en renhetskonkurranse, så kan vel ikke det være noe å henge seg opp i?

At hun sier til deg at du ikke gjør ting bra nok, derimot, bør du ikke finne deg i. Det bør heller ikke samboeren din. Det ville jeg ha snakket med henne om, og kanskje det er sønnen som skal ta den praten.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban

Jeg tror jeg hadde startet med å skaffe meg en krok på døra, altså en "lås" på den døra som fører inn til leiligheten deres, etter den felles inngangen.

Jeg hadde skrytt på meg frykt for spøkelser eller hva som helst for å være sikker på at ikke svigermonsteret kom inn på badet til meg.

Ellers er det jo samboeren din som må ta jobben med å si fra, men det virker jo som om dere har prøvd dette uten hell. Han får forsøke å gripe inn når det faktisk skjer noe mens han er til stede, f.eks. ved at dere forlater fellesskapet eller ber henne gå, det preller nok av å ta opp dette på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimtipper

Du sier hun har borett/boplikt til hun dør. Men kan ikke dere flytte i mellomtiden, da? Lei ut deres del av huset og flytt et stykke unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Beundringsverdig at du har holdt ut dette mer enn én dag!

Sikkert mange råd som kan gis, men først og fremst må du få lås til leiligheten deres i huset. Det bør være en selvfølge at hun banker/ringer på om hun vil inn til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

løvinne71

Huff. Dette høres kinkig ut!

Oppførselen hennes i seg selv, er vel ikke så ulik hvordan mange svigermødre kunne ha oppført seg. Men problemet er vel at du lever med dette daglig, og dermed får litt for store "doser" av henne uten pauser innimellom.

Første bud må vel være å skaffe en låsbar dør mellom leilighetene deres, slik at du kan slappe av å føle at du er alene i eget hjem.

Det er jo en menneskerett å kunne ta seg en dusj, eller gå igjennom stua i undertøyet uten å være redd for at noen skal komme trampende inn.

Mulig hun vil ta dette ille opp. Men det er nesten en sjanse dere må ta hvis det ikke holder å snakke med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg tror jeg hadde startet med å skaffe meg en krok på døra, altså en "lås" på den døra som fører inn til leiligheten deres, etter den felles inngangen.

Jeg hadde skrytt på meg frykt for spøkelser eller hva som helst for å være sikker på at ikke svigermonsteret kom inn på badet til meg.

Ellers er det jo samboeren din som må ta jobben med å si fra, men det virker jo som om dere har prøvd dette uten hell. Han får forsøke å gripe inn når det faktisk skjer noe mens han er til stede, f.eks. ved at dere forlater fellesskapet eller ber henne gå, det preller nok av å ta opp dette på generell basis.

Og i det minste en krok på badedøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

'' Har mange ganger lyst til å bryte opp og flytte, men er utrolig glad i samboeren min.''

Dette må du si rett ut til samboeren din. At du har det så ille med svigermor at du kommer til å flytte. Så legger du til at det er svigermor du vil flykte fra, ikke ham.

Jeg foreslår med andre ord at dere flytter, selv om han er huseier. Dere får heller leie ut.

Dette har gått så langt, at jeg ikke tror det er nok å ordne med lås inn til leiligheten. Du trenger å oppleve at problemet blir helt borte, så du kan komme deg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus

Dere har samme hovedinngang, men jeg regner med det er en dør til inn til deres leilighet? Sett lås på den fort som faen og _ikke_ under noen omstendighet gi dama nøkkel! Det er det eneste språket slike forstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maximia

Dette er som å lese om datteren til venninna til mamma. Hun er i begynnelsen av 30-årene og har giftet seg med en odelsgutt og bor tett sammen med foreldrene hans. De bor i leiligheten som foreldrene bodde i tidligere, men mor hans har glemt at hun ikke bor der lenger.

Svigerdatter flyttet inn i huset og ville sette sitt eget preg på leiligheten. Leiligheten var ferdig møblert med umoderne blondegardiner som nok hadde hengt der i veldig mange år. Svigerdatter gikk og kjøpte nye gardiner og hang opp. Hun reiste ut og da hun kom hjem, trodde hun nesten at det spøkte, for gardinene som hun hadde hengt opp var borte og de gamle var hengt opp igjen. Grunnen var at svigermor syntes at gardinene hennes passert bedre i huset.

Det var senere barnedåp og svigerdatter hadde pyntet bordet og var fornøyd. Da de kom tilbake fra kirka og skulle sette seg til bords, hadde svigermor byttet ut duken og endret på det hun ikke likte og satte frem sitt eget.

De får et barn til og gifter seg med lovnad fra sønnen i huset om at de da skal flytte til et levelig sted for kona hans. Han selv ser ikke problemet med at mora styrer rundt. Han ombestemmer seg og gidder ikke å flytte for han skal overta gården om noen år.

Hun har nå flyttet ut med barna og bor i en kjellerleilighet hos mor. Hun blir ikke møtt med noe annet enn at hun er vanskelig, umoden og bortskjemt, det er kun hun som har feil i situasjonen som har oppstått. Barnas far er sammen med barna like mye som før og er der til de har lagt seg.

Jeg tenker bare stakkars svigermor som holder på så sønnen får problemer i ekteskapet sitt. Mor til barna kommer ikke til å flytte tilbake til svigermor, men far til barna må velge om han vil fortsette ekteskapet eller skilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Dette er som å lese om datteren til venninna til mamma. Hun er i begynnelsen av 30-årene og har giftet seg med en odelsgutt og bor tett sammen med foreldrene hans. De bor i leiligheten som foreldrene bodde i tidligere, men mor hans har glemt at hun ikke bor der lenger.

Svigerdatter flyttet inn i huset og ville sette sitt eget preg på leiligheten. Leiligheten var ferdig møblert med umoderne blondegardiner som nok hadde hengt der i veldig mange år. Svigerdatter gikk og kjøpte nye gardiner og hang opp. Hun reiste ut og da hun kom hjem, trodde hun nesten at det spøkte, for gardinene som hun hadde hengt opp var borte og de gamle var hengt opp igjen. Grunnen var at svigermor syntes at gardinene hennes passert bedre i huset.

Det var senere barnedåp og svigerdatter hadde pyntet bordet og var fornøyd. Da de kom tilbake fra kirka og skulle sette seg til bords, hadde svigermor byttet ut duken og endret på det hun ikke likte og satte frem sitt eget.

De får et barn til og gifter seg med lovnad fra sønnen i huset om at de da skal flytte til et levelig sted for kona hans. Han selv ser ikke problemet med at mora styrer rundt. Han ombestemmer seg og gidder ikke å flytte for han skal overta gården om noen år.

Hun har nå flyttet ut med barna og bor i en kjellerleilighet hos mor. Hun blir ikke møtt med noe annet enn at hun er vanskelig, umoden og bortskjemt, det er kun hun som har feil i situasjonen som har oppstått. Barnas far er sammen med barna like mye som før og er der til de har lagt seg.

Jeg tenker bare stakkars svigermor som holder på så sønnen får problemer i ekteskapet sitt. Mor til barna kommer ikke til å flytte tilbake til svigermor, men far til barna må velge om han vil fortsette ekteskapet eller skilles.

Jeg ville blitt så skeptisk til en mann som ikke så at dette var gal oppførsel av moren hans, at jeg nok ikke ville hatt han heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maximia

Jeg har aldri glemt denne tråden her:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3138514

Jeg vet det er en fattig trøst, men den viser i hvert fall at du ikke er helt alene. Dessverre :-|

Jeg tenkte faktisk på henne da jeg leste innlegget, men husker bare den delen om svigermorsrompe som stakk opp av blomsterbeddet søndagsmorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PieLill

Jeg ville blitt så skeptisk til en mann som ikke så at dette var gal oppførsel av moren hans, at jeg nok ikke ville hatt han heller.

''Jeg tenker bare stakkars svigermor som holder på så sønnen får problemer i ekteskapet sitt.''

Sønnen får problemer i ekteskapet fordi han mangler vett og ryggrad til å støtte sin fru.

Man kan tåle mye svigergalskap om man har en støttende ektefelle som vet hvem hans første forpliktelse er til. Har man en utad grenesløs ektefelle kan selv det mest banale bli krise.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PieLill

Ikke lett å bli gammel og ensom.

Slike problemer forverres ofte av høflighet og dårlig samvittighet.

Det finnes ikke unnskyldninger og bortforklaringer nok i hele verden til å høflig kunne avvise henne. Kanskje like greit å droppe all innpakningen og si ting rett ut?

- Alle voksne mennesker må da skjønne at man ikke buser inn på badet hos handre...

- I dag passer det ikke med besøk, så du kan nok ikke komme inn....

Er hun allerede innenfor og ikke setter kursen mot døren, tar man henne på skulderen og dytter forsiktig i riktig rettning, mens man forteller at det ikke passer. Er hun ikke til å rikke, begynner man å gjøre noe som ikke inkluderer henne. Jobbe på PC. Lese en bok. Skrive et brev. Ta noen telefoner. Støvsuge med den mest bråkete støvsugeren du kan oppdrive.

Problemet med usaklig innblanding, er at man så lett faller for fristelsen å forklare og forsvare. Å prøve å få gehør for sine synspunkter og handlingsmønster. Men det som oftes stopper munnen på hobbykritikere er manglende interesse for deres synspunkter:

- Jeg synes det er best slik.

- Det er slik vi liker å ha det.

Si et eller annet litt sløvt og uninteressert som tilkjennegir hvor betydningsløs kritikken er. Eller rett og slett ignorer det fullstendig.

Barnslig surmuling, må man takle som barnslig surmuling. Ignorere fullstendig. Og riste den dårlige samvittigheten ut av kroppen.

Det blir ingen konkuranse om rene gulv og nye gardiner, om ikke du blir med på konkuransen. Det spiller egentlig ingen rolle om hun gjør det samme som deg. Hun om det. Slikt er selvsagt vanskeligere å blåse i når man har bygd opp masse frustrasjon.

Som så mange andre har sagt, ha en skikkelig lås til døra.

Jeg håper dere kan klare å få en sunn distanse til din svigermor. Sannsynligvis har hun mange positive sider og mye godt å gi. Men grenseløsheten ødelgger vel for det meste av dette.

I verste fall får dere flytte og leie ut i en periode.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimtipper

''Jeg tenker bare stakkars svigermor som holder på så sønnen får problemer i ekteskapet sitt.''

Sønnen får problemer i ekteskapet fordi han mangler vett og ryggrad til å støtte sin fru.

Man kan tåle mye svigergalskap om man har en støttende ektefelle som vet hvem hans første forpliktelse er til. Har man en utad grenesløs ektefelle kan selv det mest banale bli krise.

mvh

Enig. Mange svigerproblemer kan løses ved at den faktiske datteren eller sønnen setter foten ned.

Her fikk svigermor beskjed om at enten kunne hun oppføre seg som folk og være hyggelig mot de som brydde seg om henne eller hun kunne dø ensom og alene. Det var hennes valg og det førte til en helomvendig.

Som deg har vi stor tro på klar tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maximia

mvh

Selvsagt burde han ha satt ned foten for mora og støttet kona si. Likevel greier jeg ikke å fri meg fra at mora hans også burde se at oppførselen hennes er invaderende og ødleggende for sønnen og kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...