Gå til innhold

Hva er beste bruken av innsovningsmedisin


Gjest profile

Anbefalte innlegg

Gjest profile

Hei,

Bruker zopliclone 7,5mg sporadisk til å få sove. Det jeg lurer på er når det er best å ta dem. Fikk beskjed av legen som skrev dem ut at jeg skulle ta dem like før jeg la meg, men da vet jeg jo ikke om jeg ikke hadde klart meg uten.

Slik jeg gjør det nå er at jeg venter et par timer etter at jeg har lagt meg for å se om jeg får sove uten før jeg tar medisinen. Dette fører jo på sikt til at jeg får lite søvn selv om jeg sovner av medisinen da jeg må opp dagen etterpå. Det jeg luerer på er hva som er best å gjøre, hvor lenge skal en forsøke å sove uten medisin før en tar den?

En annen ting jeg også lurer på i den forbindelse er hvor mange dager etterhverandre en kan bruke zopiclone uten at det blir vanskelig å sove når en slutter? Er det slik at en venner seg til medisinen slik om at de opprinnelige søvnvanskene forsvinner så vil en slite med å få sove uten medisin fordi en har vendt seg til å bruke det?

Synes det er vanskelig å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MedicNerd

Jeg pleier å ta det ca en time før jeg køyer. Hvis du vil se an hvor vidt du sovner eller ei, så tror jeg at jeg personlig ville vurdert hvordan jeg følte meg etter kun en halvtime.

Å bruke sporadisk er jo best om det holder. Felleskatalogen sier at det helst ikke skal brukes utover fire uker i slengen. Selv tar jeg det kanskje fast i to uker, fordi jeg mister effekten raskt. Vi er alle individuelle, så dette er nok litt prøve og feile prosjekt du og legen din må samarbeide om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bølger

Jeg pleier å ta det ca en time før jeg køyer. Hvis du vil se an hvor vidt du sovner eller ei, så tror jeg at jeg personlig ville vurdert hvordan jeg følte meg etter kun en halvtime.

Å bruke sporadisk er jo best om det holder. Felleskatalogen sier at det helst ikke skal brukes utover fire uker i slengen. Selv tar jeg det kanskje fast i to uker, fordi jeg mister effekten raskt. Vi er alle individuelle, så dette er nok litt prøve og feile prosjekt du og legen din må samarbeide om.

Legg deg litt tidligere slik at du har litt å gå på. Finn ut hvilke

klokkeslett du må sove for å få nok søvn. Ta innsovningsmedisinen

slik at den virker når du er kommet til det klokkeslettetet.

Slik har jeg tenkt å gjøre det hvis jeg begynner på innsovningsmedisin.

Angrer litt på at jeg ikke spurte etter medisinen sist jeg var hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har Imovane, de samme som de du bruker. Mine er 7.5mg.

Jeg har stort sett ikke problemer med innsoving, men med oppvåkning. Derfor har jeg alltid 1/2 tabl. liggende på nattbordet. Våkner jeg f.eks. kl.2.30 og kjenner jeg ikke får sove igjen tar jeg den 1/2 tabl. Synes det er greit å prøve å holde meg til 1/2.

Sover da ca. 3-4t.

Det går greit, jeg kommer opp om morgenen ( 7-8tida) uten hangover, men noe senere enn 2.30 tar jeg den ikke med mindre jeg kan ligge litt utover morgenen. Virkningen er nok indivdiuell.

Jeg bruker de aldri mange dager av gangen. Bruker jeg dem noen dager får jeg drømmenetter etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...