Gå til innhold

diffuse symptomer

Anbefalte innlegg

Gjest lakseburger
Skrevet

Hei! Det blir et langt innlegg, men skal prøve å kategorisere det sånn at det blir oversiktlig. Min samboer sliter, men med hva det aner jeg ikke. Selv ser han bare et stort problem og det er at han er så sliten. Han står på venteliste hos psykiater. Symptomene han har er følgende: Svartsinn: Han sier han ikke har noen grunn til å leve, at ingen ting er noen vits, at livet hans har kommet til rulleteksten. Likevel nekter han for at han er deprimert og lei seg. Sinne: Han blir fort irritert. Her er det snakk om småting som utløser det; at folk kjører med tåkelys, at naboen lager mat som lukter inn til oss ol. I enkelte tilfeller kan han se helt svart og blir voldsom, ikke i forstand av at han skader noen, men derimot ting. Jag har ikke tall på hvor store verdier som har blitt borte i løpet av det siste halve året. mangel på empati: Her er jeg mer usikker, men det virker nesten som min samboer ENKELTE ganger har store problemer med å forstå andre menneskers hensikter og tanken som ligger bak. Som sagt, litt usikker, men jeg må ofte forklare hva jeg tenker og hvorfor. Tretthet: Han sover mye og klarer ikke holde på en jobb fordi han sliter seg ut av det. Når han er trett blir han også fortere sint. Det jeg ønsker er å høre om du ser noe mulig diagnose i dette sånn at jeg kan puste ut litt. Når man vet hva noe er kan det også som regel behandles. Det må også nevne at han har gode perioder i mellom der han er helt fin, bortsett fra denne trettheten, og alle andre sykdommer er ekskludert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja han har fått utelukket all fysisk sykdom, inkludert hjertet.

Gjest MedicNerd
Skrevet

Jeg leser veldig mye depresjon i det du skriver. Ikke det at jeg er ute etter å stille diagnose, men siden han sier han ikke er deprimert tror jeg det handler om at han ikke erkjenner det. Eller har feil oppfatninger om hva som er å "være deprimert på rett."

Håper han får komme til hos psykiateren snart, for dette må jo unektelig slite veldig på dere begge!

Siden du sier at fysisk sykdom er utelukket regner jeg med at standardting som kan gjøre en trøtt er utelukket (lavt stoffskifte f.eks.).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tenker at dette er en grunnleggende personlighetsforstyrrelse som "toppes" med en depresjon.

I beste fall er det kun en depresjon.

Skrevet

Jeg tenker at dette er en grunnleggende personlighetsforstyrrelse som "toppes" med en depresjon.

I beste fall er det kun en depresjon.

Når du sier personlighetsforstyrrelse, omfatter det også autisme? Min samboer har mange i nær slekt med autisme og aspergers syndrom, og jeg har funnet mange likhetstrekk mellom ham og dem.

Som sagt står han på venteliste hos psykiater, men han er en meget tilbakeholden person og jeg bekymrer meg veldig for at han ikke skal gi psykiater alle nødvendige opplysninger. Vil det da være mulig for meg å ringe behandler og forklare saken fra min side?

Skrevet

Når du sier personlighetsforstyrrelse, omfatter det også autisme? Min samboer har mange i nær slekt med autisme og aspergers syndrom, og jeg har funnet mange likhetstrekk mellom ham og dem.

Som sagt står han på venteliste hos psykiater, men han er en meget tilbakeholden person og jeg bekymrer meg veldig for at han ikke skal gi psykiater alle nødvendige opplysninger. Vil det da være mulig for meg å ringe behandler og forklare saken fra min side?

Autisme/asperger går ikke inn under personlighetsforstyrrelser.

Jeg synes det virker mer sansynlig at samboeren din kan ha asperger syndrom + depresjon (ut fra tilleggsopplysnngene dine).

Skrevet

Autisme/asperger går ikke inn under personlighetsforstyrrelser.

Jeg synes det virker mer sansynlig at samboeren din kan ha asperger syndrom + depresjon (ut fra tilleggsopplysnngene dine).

Takk double! leste litt på nett mens jeg ventet på svar og fant ut det samme, derimot er det ofte vanlig å forveksle asperger med personlighetsforstyrrelser. Det er vel egentlig det du skriver jeg har konkludert med for meg selv etter å ha lest litt på nett. Det eneste som plager meg er at de "autistiske trekkene" ikke er helt framtredende, men det virker nesten som om han kan ha en asperger light, hvis du skjønner hva jeg mener. Det jeg lurer på er da om det er slik at det er flere grader av asperger? Og, selv om jeg ikke tviler på kompetansen til psykiateren, burde jeg fortelle hvordan jeg opplever min samboer, eller vil hun ta kontakt hvis hun mener det behøves? Angående dette med depresjon, det bør vel finnes en erkjennelse før det kan behandles? Er himla sliten og vil ha hjelp asap!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...