Gå til innhold

Lavt ferritin


Gjest ferri

Anbefalte innlegg

Er 49 år og har fått sterkere blødninger under mens, og kortere tid mellom hver gang, så jeg er nok kommet i overgangs alder. Sist var det 14 dager mellom bare, flest ganger 3 uker- andre ganger 4. Nå i november hadde jeg mensen 2 ganger . Var på legesjekk noen dager etter siste mens og da hadde ferritin falt fra 34 - 19 på to måneder. Legen brydde seg ikke noe om det, da et annet jernlager hadde økt litt og blodprosent var 13,5. Jeg har aldri hatt noe høyt ferritin. Har ligger på alt fra 17 -25 til 35, og har brukt svake jerntabletter som amino jern, hemo jern, og floradix - alle fra helsekost for å holde det oppe. Da det ble målt i september hadde jeg brukt floradix. Så det var høyere enn vanlig.Litt mer enn anbetalt dagsdose Floradix har vært med på å holde det oppe før også. Men fra september til slutten av november begynte jeg på Amino jern 1 tablett( 25 mg ) da det skulle være så bra .Det er egentlig ikke at det er såpass lavt som bekymrer meg, men det er det fallet fra 34 til 19 jeg bekymrer meg over. Legen trodde det kom av dobbel og sterkere mens--- men jeg er engstelig. Kan dette skje uten at det er noe farlig på ferde?? Ett spørmål til--- hva slags hormon er det som gjør at man får ømme bryster foran mensen? er det prolaktin? – ferri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg ville ikke bekymre meg for lavt ferritin så lenge du kan holde blodprosenten oppe. Det skyldes nok ganske sikkert at du har rikeligere blødninger. Du har nok jern til å lage nytt blod, men har ikke så mye jern på lager. Jeg vil foreslå at du får regulert dine blødninger med gestagen (progesteron-hormon uten østrogen). Det skal tas i 12-14 dager hver måned, så får du sikkert styr på dine blødninger.

De ømme bryster før menstruasjon skyldes kombinasjon av østrogen og progesteron som dannes eter eggløsning. Ikke prolaktin.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...