Gå til innhold

NHD: smerter, bare psykisk?


Gjest Ellipse

Anbefalte innlegg

Gjest Ellipse

I mange år har jeg vært plaget med smerter i nakke og rygg. Smertene er der alltid, men kan varierer litt i styrke. Jeg har gått utifra at de skyldes muskelspenninger som følge av stress og psykiske problemer, og har tenkt at det ikke er stort å gjøre med dem. Utenom kanskje å gjøre litt øvelser for å prøve å myke opp, samt ta ibux når det blir for ille(hjelper litt, men ikke mye).

Har både revmatisme(bechterev) og artrose i familien min. Tok derfor blodprøve for å sjekke vevstypen + rtg. bilde av ileo-sacral-leddene for om lag 8 år siden, uten at de fant noe. Deretter ble ballen lagt død. (Hadde på den tid en elendig fastlege også.)

Men nå i det siste har smertene blitt ennå verre. Har bl.a. begynt å få vondt i hoftene når jeg sitter lenge, noe jeg ikke har hatt før. Tar da en liten stund før jeg klarer å gå normalt. Men verst er det aller nederst i korsryggen(ileo sacral ledd?) og nakken/skuldrene. Smertene er av og til så intense at tårene spretter, og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Drømmer ofte om at noen kan komme og tråkke opp og ned ryggen min..mmm.

Er litt stiv i ryggsøylen, tror jeg, men ikke spes. morgenstiv. Jeg har ikke merket forskjell mellom perioder der jeg har trent mye/lite. Orker ikke være så aktiv for tide (pga smerter og lite energi), men går ihvertfall raskt i 30-45 minutter per dag.

Ønsker nå din mening NHD. Hva tenker du, tror du dette definitivt har psykiske årsaker, eller er det grunnlag for f.eks. en revmatologisk utredning? Burde jeg "tvinge" meg selv til å trene ordentlig, ikke bare gå tur?

Dette ble et veldig langt innlegg, men håper du har tatt deg tid til å lese, for det er svært viktig for meg. Redd for å framstå som en hypokonder, samtidig som jeg gjerne skulle funnet noe som hjelper mot smertene.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Smerter på psykisk grunnlag er en eksklusjonsdiagnose. En diagnose en sitter igjen med nå andre årsaker er utelukket.

For å stille en diagnose, må symptomer og funn være over en viss verdi for at de skal kunne finnes.

Etter 8 år med økende smerter synes jeg det er helt klar grunn for å gjøre en ny utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellipse

Smerter på psykisk grunnlag er en eksklusjonsdiagnose. En diagnose en sitter igjen med nå andre årsaker er utelukket.

For å stille en diagnose, må symptomer og funn være over en viss verdi for at de skal kunne finnes.

Etter 8 år med økende smerter synes jeg det er helt klar grunn for å gjøre en ny utredning.

Tusen hjertelig takk. Da kan jeg kanskje våge meg til legen med dette da.

God helg!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...