Gå til innhold

Svineinfluensa-vaksine


Gjest Hanne Sofie

Anbefalte innlegg

Gjest Hanne Sofie

Hei! Jeg er ei jente på 28 år. Fikk for noen dager siden vite at jeg er gravid. Ble kjempeglad. Men så ble jeg ganske bekymret, for jeg var ca 2 uker på vei da jeg tok svineinfluensa-vaksinen. Noen uker før det tok jeg den siste av hepatitt A- og B-vaksinen. Da var jeg ANTAKELIG ikke gravid. Det jeg lurer på er om det kan ha skadet fosteret? Da tenker jeg mest på svineinf.-vaksina. Jeg vet at man ikke skal ta den i første trimester. Den første natten etter vaksinen fikk jeg oppkast og feber, men det gikk fort over. Var småkvalm en ukes tid etterpå.Jeg tar folat. Trener og er frisk ellers. Jeg har legetime om 2 uker, men går å uroer meg hele tiden. Jeg er sykepleier, derfor alle disse vaksinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du bare er to uker på vei, er det ingen forbindelse mellom mor og barn, derfor synes jeg ikke du skal bekymre deg over det. To uker på vei er det tidspunktet hvor du reelt blir gravid. Du mener kanskje to uker etter eggløsning? Da er du fire uker på vei.

Da vaksinen ble testet ut, var det en del av testpersonene som var gravide uten at de visste det -det har ikke blitt registrert fosterskader. Vaksinen er dessuten godkjent til gravide i første trimester som i tillegg er i risikogruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Sofie

Jeg hadde eggløsning 3 nov og hadde samleie med mannen min 30 okt og 1 nov. Så jeg vel befruktet da da.

Det er som du sier, at de hadde vel aldri anbefalt vaksinen til gravide i første trimester i risikogruppen, så sånn sett så blir jeg litt beroliget da. Men så er det en annen ting også. Siden jeg ikke visste at jeg var gravid før det gikk 1 mnd, så har jeg drukket også. Jeg vet mange går i den fella men. Bekymrer meg for det også. Føler jeg har gjort mye galt.Men når man ikke vet det så er det ikke så greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du skal ikke bekymre deg for at vaksinen skal ha skadet fosteret, det er ikke holdepunkter for at vaksinen kan skade. I noen land anbefaler man faktisk at gravide blir vaksinert fordi influensa kan ramme hardere hos de gravide. Når man likevel fraråder gravide å la seg vaksinere, er det fordi man ikke har nok erfaring. Generelt fraråder man alle nye ’medikamenter’ til gravide, så er man på den sikre side. Jeg foreslår at du ber legen om en ’tidlig ultralyd’ ved ca uke 12 for å se alt fosteret har utviklet seg normalt. Lykke til med graviditeten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg hadde eggløsning 3 nov og hadde samleie med mannen min 30 okt og 1 nov. Så jeg vel befruktet da da.

Det er som du sier, at de hadde vel aldri anbefalt vaksinen til gravide i første trimester i risikogruppen, så sånn sett så blir jeg litt beroliget da. Men så er det en annen ting også. Siden jeg ikke visste at jeg var gravid før det gikk 1 mnd, så har jeg drukket også. Jeg vet mange går i den fella men. Bekymrer meg for det også. Føler jeg har gjort mye galt.Men når man ikke vet det så er det ikke så greit.

PS i forrige generasjoner visste man ikke om alkohols skadevirkning, og mange drakk moderat gjennom svangerskapet uten at det så ut til å ha uheldige virkninger. Så ta det med ro også med hensyn til dette. Igjen, når man ikke vet om noe kan skade (her små mengder alkohol), så anbefaler man å avstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...