Gå til innhold

Hva hadde du gjort med en mil. kroner?

Anbefalte innlegg

Gjest valgest kvaler....
Skrevet

Får en million kroner ut på nyåret. Har huslån på ca. 500.000 og studielån på 150.000. Er i 60 prosent arbeid og har derfor ikke så høy inntekt. Hva ville du gjort om du var i samme situasjon. Studielånet skal iallefall betales. Samtidig trenger boligen min sårt en oppgradering av strøm og rørnett... + at jeg ønsker meg veldig et større bad med boblebad, og Jaquzie. Men det hadde vært greit å invistere i noe også som gir videre inntekter.

Har en mor som er halvsidig lam og kommer til å dø av fedme. Den eneste måten hun får trim er i basseng, men hun har bare bassengtilbud 2-3 ganger i måneden. Hva om jeg hadde brukt pengene på et basseng og kastet henne uti hver dag? Hun kan lære seg å gå igjen bare hun går ned minst 50 kg i vekt...

Fortsetter under...

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville betalt ned huslånet, og beholdt studielånet, om du ønsker å bruke pengene på noe annet.

Hva mener du med å kjøpe basseng - har du eller din mor kjeller der det kan bygges basseng? Aner ikke hva slikt koster, men innbiller meg at det fort kan koste mer enn en halv mill. (om du altså skal nedbetale boliglånet, hvilket jeg antakelig ville gjort).

Skrevet

Jeg hadde betalt ut studielånet og minst halve huslånet og pusset opp huset for resten.

Bassengprisen er en ting, her i landet må du ha oppvarmet basseng og det koster vel flesk. Blir vel billigere å spandere på henne behandling et sted kanskje?

Skrevet

Jeg hadde betalt ut studielånet og minst halve huslånet og pusset opp huset for resten.

Bassengprisen er en ting, her i landet må du ha oppvarmet basseng og det koster vel flesk. Blir vel billigere å spandere på henne behandling et sted kanskje?

''Jeg hadde betalt ut studielånet og minst halve huslånet ''

Jeg hadde heller benyttet et stort beløp på huslån enn på studielån, da studielånet har innebygd gjeldsforsikring.

Skrevet

''Jeg hadde betalt ut studielånet og minst halve huslånet ''

Jeg hadde heller benyttet et stort beløp på huslån enn på studielån, da studielånet har innebygd gjeldsforsikring.

Hva er renta på studielån i forhold til boliglånet da? Et ikke studielånsrenta ganske høy?

Skrevet

Har du barn? Hvis så hadde jeg spart de sånn at jeg kunne hjelpe de med en leilighet når de blir gamle nok.

Annonse

Skrevet

Hva er renta på studielån i forhold til boliglånet da? Et ikke studielånsrenta ganske høy?

Aner ikke - studielånet er _endelig_ betalt tilbake:-)

Skrevet

Renter på studielån er ikke høyere enn vanlig boliglån. De følger markedsrenter.

Skrevet

Jeg hadde gått til flere enn en økonomisk rådgiver og fått råd. Min første tanke er at jeg ville aldri betalt ned studielån siden det er gjeldsforsikret og faller ned ved død eller uføretrygd.

Jeg hadde vurdert å investere pengene i noe som gir avkastning, men jeg ville ikke gjort det uten grundig overveielse. Det å ha lån kan være gunstig i forhold til skatt.

Skrevet

Rent økonomisk vil det lønne seg å nedbetale huslån i stedenfor studielån. Nå er også studierenta markedsstyrt, så den vil likevel ikke være så veldig langt under huslånet ditt.

Men så er studielånet et veldig kjedelig lån å ha, så en mulighet er å nedbetale 300.000 på huslån og 100.000,- på studielånet og, hvis du klarer det, opprettholde de månedlige utgiftene dine på disse to lånene, da får du veldig stor virkning og sparer mange års nedbetaling.

Så har du igjen en god del penger og pusse opp for, men gjør det fornuftig. Resten av pengene setter du i banken og har de i bakhånd i tilfelle du skulle ha akutt behov for penger.

Basseng er selvsagt helt uaktuelt etter min mening, bare driftskostnadene for det i året er skyhøyt. Da er det billigere å betale drosje for å hente din mor og kjøre henne frem og tilbake til et sted hun kan svømme så mye hun orker.

I og med at du antagelig ikke er noen finanskvinne, så hadde ikke jeg investert pengene i noe som kan få dem til å gro, det betinger ofte at du må være veldig aktiv på den fronten og følge godt med. Det er sjelden sånn at penger bare yngler av seg selv.

Skrevet

Studielånsrenta er på 2,5% fra 1. januar. Du får ikke et så billig boliglån noe sted.

Skrevet

Jeg ville betalt ned boliglånet. Siden du har lav inntekt vil det bedre likviditeten din betraktelig (avhengig av hvor mye du betaler i måneden selvsagt). Studielånet ville jeg beholdt. Renten på studielånet er nå lavere enn det du får på sparekonto. Ergo lønner det seg mer å ha pengene på konto i forhold til å betale ned studielånet. I tillegg har det gunstige betingelser slik andre her har nevnt.

Så ville jeg oppgradert boligen. Gjort det som var nødvendig uten å ta helt av.

Resten ville jeg investert i noe med moderat risiko. Langsiktig sparing til pensjon etc. Jeg ville hatt mye penger på sparekonto i mange år. Med inflasjon osv blir det så godt som ingen avkastning av det, selv med god rente.

Basseng hadde vært utelukket. Jeg ville brukt den økte likviditeten til å hjelpe min mor om det hadde vært mukligheter for det. Og forutsatt at hun selv gikk inn for å gå ned i vekt. Det krever mer enn en time i basseng om dagen.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg hadde gått til flere enn en økonomisk rådgiver og fått råd. Min første tanke er at jeg ville aldri betalt ned studielån siden det er gjeldsforsikret og faller ned ved død eller uføretrygd.

Jeg hadde vurdert å investere pengene i noe som gir avkastning, men jeg ville ikke gjort det uten grundig overveielse. Det å ha lån kan være gunstig i forhold til skatt.

Sitat: "Jeg hadde vurdert å investere pengene i noe som gir avkastning, men jeg ville ikke gjort det uten grundig overveielse. Det å ha lån kan være gunstig i forhold til skatt."

Det er et utsagn, som faller på sin egen urimelighet, fordi avkastning av pengene blir beskattet med 28% og renter av lån får du fradrag i skatten med 28% av renteutgiftene.

Annonse

Skrevet

Sitat: "Jeg hadde vurdert å investere pengene i noe som gir avkastning, men jeg ville ikke gjort det uten grundig overveielse. Det å ha lån kan være gunstig i forhold til skatt."

Det er et utsagn, som faller på sin egen urimelighet, fordi avkastning av pengene blir beskattet med 28% og renter av lån får du fradrag i skatten med 28% av renteutgiftene.

Jeg orker ikke å diskutere dette. Det var muligens dumt av meg å sette det frem på denne måten, men det er ikke hele tiden så enkelt at det er bare å betale ned lån hvis du får penger.

Skrevet

Jeg hadde betalt ned mest mulig på huslånet og gjort nødvendige rehabiliteringsjobber på huset. Hadde ikke valgt luksus-pregede løsninger, men priortert ting som før eller senere kommer til å bli et problem (evt. problemer knyttet til røropplegg, elektro, tak, fasade etc. ).

Studielånet hadde jeg blitt stående, da det som andre i tråden nevner, har adskillige særbestemmelser av sosial karakter knyttet til seg.

Du bør prøve å legge vekk troen på at du kan redde din mor. Det er ikke realistisk.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Siden jeg er gjeldfri, ville jeg solgt den hytta jeg har, lagt til disse pengene og kjøpt drømmehytta i min barndomsbygd.

Kanskje bare. Det er litt langt å reise dit og min mening er at det helst ikke skal være mer enn 2 timers kjøring til ei hytte.

Ellers kan jeg ikke komme noe. Ville nok satt dem i banken til jeg fant på noe lurt å bruke dem på.

Kankje kjøpt en leilighet i Oslo for å leie ut?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg svarte jo ikke på spørsmålet. Leste bare overskriften jeg:-)

Jeg ville helt klart ha prioritert lånet. Som andre sier. Din mor kan du ikke redde.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Synes studielånet er en pest og plage, men kan være en ide å betale halbparten iallefall, så blir ikke terminbeløpene så store. Det jeg tenkte på med investering er å kjøpe en leilighet. Bor i distriktet og her kan en få en leilighet helt ned i 400.000.... Men så er det også et styr å leie ut...

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Synes studielånet er en pest og plage, men kan være en ide å betale halbparten iallefall, så blir ikke terminbeløpene så store. Det jeg tenkte på med investering er å kjøpe en leilighet. Bor i distriktet og her kan en få en leilighet helt ned i 400.000.... Men så er det også et styr å leie ut...

Har du barn?

Skrevet

Hvis du betaler ned halvparten, så kan du egentlig like gjerne betale ned alt. Noe av poenget med å evt. ikke prioritere å betale ned studielånet, er knyttet til at dersom du blir delvis ufør, så vil studielånet kunne bli vesentlig redusert (avhengig av din inntekt). Det settes ned til samme (inntekstavhengige) beløp uansett hvor stort det var i utgangspunktet.

Hvis det er greit utleiemarked der du bor, så kan det være en god ide å kjøpe en leilighet for utleie. Hvis ikke, så ender du muligens bare opp med enda mer å vedlikeholde og potensielt redusert verdi. Fordelen med å kjøpe en leilighet, ligger kanskje primært i at da får du ikke brukt pengene på noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...