Gå til innhold

"plutselig fosterdød"/ til jordmor


Gjest trebarnsmor

Anbefalte innlegg

Gjest trebarnsmor

Jeg var gravid med tvillinger, gutt og jente. I uke 25 ble det på en rutine ul-kontroll oppdaget at jenta mi var død. Hun ble født sammen med tv.broren sin i uke 38.

Da det ble oppdaget at hun var død var hun på størrelse med et 18-19 ukers gammelt foster. Legen ga uttrykk for at hun hadde vært syk lenge (siden hun var så liten)

Nå har vi fått svar på obduksjonen og det ble ikke funnet noe galt med henne. Ikke kromosomfeil, arvelighetsfeil eller noe galt på organene. I lys av disse opplysninger mente en annen lege at hun har lidd en "plutselig fosterdød". Bl.a så kunne en blodpropp føre til dette. Legen mente også at hun ikke hadde vært død lengre enn max. ei uke i forkant, da et dødt foster krympet veldig fort.

Det har jo blitt veldig mye nye tanker for megog mye jeg ikke fikk spurt legen om. Vet dere jordmødre noe om hva som skjer omkring en plutselig fosterdød. Har barnet det vondt?, går det fort?. Vet man noe om hva et 24-25 ukers gammelt foster "føler"?

Jeg har en enorm stor sorg over min lille døde datter. Uforståelig er det uansett dødsårsak. Men jeg håper inderlig at hun ikke har hatt det vondt på noen måte.

Håper på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det var synd att höra, att er ena tvillingdotter dog innan födelsen. Detta skapar givetvis stor sorg och väcker många tankar och funderingar. Då de inte fann något fel eller avvikelser vid obduktionen, är det inte lätt att få någon klarhet varför detta hände. Plötslig fosterdöd, är en teori som någon nämnt för er och som kan vara fallet. Man vet inte tillräckligt om fosterdöd, för att kunna veta orsak till denna. Jag tror egentligen inte att det finns något forskat om hur fostret/barnet kjänner eller har det, innan något sådant händer. Det är inte sannolikt att de skulle vara medvetna/bevisst. Dessvärre får man inte svar på alla frågor som man har, men man måste eftervart leva och gå vidare ändå. Jag önskar dig och din familj lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...