Gå til innhold

Deprimert?


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men....... Jeg er ei jente i 30 årene, godt og lykkelig gift, har to flotte barn i førskolealder, har en jobb jeg trives i og er straks ferdig med videreutdanningen jeg alltid har drømt om å ta. Jeg befinner meg der jeg hadde ambisjoner og drømte om å være, men jeg er liksom ikke fornøyd. Jeg har opplevd mange tap og sorg i tenårene, jeg ble mobbet litt på barneskolen, men jeg har liksom tenkt at dette har styrket meg og gjort meg til den positive, engasjerte og omsorgsfulle jenta de rundt meg anser meg for å være. Føler jo at jeg er denne jenta, men samtidig føler jeg meg tom innvendig. Jeg går ikke å dveler ved spesielle tanker, men ting føles tungt, noen dager føles det som om noen strammer en knyttneve rundt brystet. Jeg har periodevis problemer med søvnen, sovner seint og våkner tidlig. Men ikke alle dager er slik kan ha fine perioder også, men dette svinger veldig. Jeg har oppsøkt fastlegen min med dette, og han tar meg på alvor. Vi bestemte oss for å prøve noe med søvnen i førsteomgang, og jeg har gått på cisardin (melatonin) i litt over en måned. Ting ble med ett lettere og overskuddet kom tilbake. Jeg var hos legen i sist uke og vi var begge veldig fornøyd. Men når helgen da kom snudde det igjen, uten at jeg kan si hvorfor. Tungheten er tilbake. Denne uken har med andre ord vært svært tung å komme igjennom. Fredags kveld hadde jeg en følelse av at jeg skulle kveles; jeg hadde store smerter i brystet, trolig muskulært da det satt omkribb brystbenet og det ikke var endringer ved aktivitet/ hvile. Jeg kan selv ikke se at noe spesielt skulle ha utløst dette. Jeg hadde en travel men kjekk dag på jobb, og var i hyggelig famileselskap på ettermiddagen. Så, hva gjør jeg nå? Vurderer å bestille en ny legetime, men vet ikke helt hva jeg verken skal si eller gjøre. er dette noe jeg bør ta tak i å gjøre noe med. Hva tenker/ evt anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MedicNerd

Deprimert? Ja, det er mitt inntrykk. Angst? Ja, det er mitt inntrykk - med tanke på ubehaget i brystet.

Du bør avgjort snakke med legen din om dette, for det er ikke riktig at du skal ha det vondt. Har man vært igjennom mye vondt, er man også mer sårbar for psykiske plager. Du skriver et ganske godt innlegg her, men sier du synes det er vanskelig å vite hva du skal fortelle legen. Skriv ut innlegget ditt og klask det i bordet! Jeg tror det er viktig for deg å få litt oppklaring her og der. Hva kan jeg ikke eksakt si for din del, men jeg tror det ville være mye å vinne på samtaleterapi hos en psykolog eller psykiater - noe fastlegen din kan henvise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du har noe ubearbeidet i deg. Og derfor kunne ha god nytte av samtaleterapi. Jeg tror også du kunne ha god nytte av noen kroppslige aktiviteter (lystbetont trening), yoga eller meditasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...