Gå til innhold

Hva kan gjøres her?


Gjest what to do now?

Anbefalte innlegg

Gjest what to do now?

En person har brukt ulike AD og vival i hele sitt liv. Hun blir syk og greier ikke å svelge tabletter mere.

Dette vil jo si at medisinene blir bråseponert. Kanskje oppstår abstinenser og andre ubehagligheter som pasienten ikke greier å gi uttrykk for.

Hva kan evt gjøres i et sånt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest what to do now?

Blant annet stesolid kan gis som stikkpille i en overgangsperiode. Det finnes også alternative medikamenter som kan gis flytende.

Tror du dette blir gjort på sykehjem i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du dette blir gjort på sykehjem i Norge?

Jeg tror ikke det går an å svare generelt på dette. Ulike sykehjem har svært variabelt nivå på legetilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest what to do now?

Jeg tror ikke det går an å svare generelt på dette. Ulike sykehjem har svært variabelt nivå på legetilsynet.

Litt skremmende da, synes jeg. Vil vel kanskje bli tatt ille opp om jeg liksom blander meg inn i dette også.. men, jeg liker ikke tanken på at vedkommende kanskje lider.

Det er jo forresten en generell problemstilling som kanskje burde bli tatt opp som diskusjonstema uansett, også i forhold til andre pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skremmende da, synes jeg. Vil vel kanskje bli tatt ille opp om jeg liksom blander meg inn i dette også.. men, jeg liker ikke tanken på at vedkommende kanskje lider.

Det er jo forresten en generell problemstilling som kanskje burde bli tatt opp som diskusjonstema uansett, også i forhold til andre pasienter.

Hva får deg til å tro at ikke dette er et tema innen "sykehjemsmedisinen"? Står du fortiden i en konkret situasjon hvor tidligere medisinering ikke følges opp, så ville jeg ha tatt det opp med sykehjemmets lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest what to do now?

Hva får deg til å tro at ikke dette er et tema innen "sykehjemsmedisinen"? Står du fortiden i en konkret situasjon hvor tidligere medisinering ikke følges opp, så ville jeg ha tatt det opp med sykehjemmets lege.

Jeg har jobbet i mange år på sykehjem og dette var aldri et tema den gangen. Kanskje det er det nå, det vet jeg faktisk ikke?

Selv har jeg faktisk ikke tenkt over dette før nå. Ja, står i en sånn situasjon akkurat nå. Skal ta en prat i morgen angående dette og lindrende behandling generellt. Mener ikke det er noe å "spare på" i en sånn situasjon ihvertfall.

Det er jo også mulig at ting blir gjort, men jeg ser at ansiktsuttrykket tilsier noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i mange år på sykehjem og dette var aldri et tema den gangen. Kanskje det er det nå, det vet jeg faktisk ikke?

Selv har jeg faktisk ikke tenkt over dette før nå. Ja, står i en sånn situasjon akkurat nå. Skal ta en prat i morgen angående dette og lindrende behandling generellt. Mener ikke det er noe å "spare på" i en sånn situasjon ihvertfall.

Det er jo også mulig at ting blir gjort, men jeg ser at ansiktsuttrykket tilsier noe annet.

Det er som sagt stor forskjell på hvordan de ulike sykehjemmene har kompetanse blant annet i forhold til lindrende medisinering. I Oslo er det en del sykehjem hvor det foregår opplæring og veiledning i regi av spsielisthelsetjenestens palliative team og enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest what to do now?

Det er som sagt stor forskjell på hvordan de ulike sykehjemmene har kompetanse blant annet i forhold til lindrende medisinering. I Oslo er det en del sykehjem hvor det foregår opplæring og veiledning i regi av spsielisthelsetjenestens palliative team og enheter.

Ja, det er helt sikkert stor forskjell her. Får vel ikke vite noe før jeg spør. Takk for hjelpen din frosk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...