Gå til innhold

Konstant sliten


Gjest Lizz15

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 15 år. Jeg går siste år på ungdomsskolen og jeg sliter med at jeg er alltid sliten. Selvom jeg er ute med venner og har det gøy, merker jeg at jeg er sliten. Jeg har ikke følt meg noe bra det siste året og føler at det er noe som er galt. Jeg har tatt flere blodprøver, men jeg får ingen tilbakemeldinger. Noe som jeg tar som at alt er som det skal være. Jeg sliter også med prøve angst og blir fort sliten av å lese til prøver. Jeg danset før 4 timer i uka, nå danser jeg bare 1 time pga jeg ikke har ork til mer. Jeg snakket før med helsesøster, det hjalp litt, men ikke helt. Jeg følte meg bedre for en peridode på ca en måneds tid for ca 5-6 måneder siden. Jeg føler nå at det er ingen som tror på meg lenger. At ingen tror at jeg føler meg dårlig. Jeg har nå i det siste sovet fra 11 til 15 timer om dagen, og jeg er fortsatt like sliten. Jeg har mange gode venner som støtter meg, men jeg føler fortsatt at mange av de ikke tror på meg lenger. Jeg slet med spisevansker for over et år siden.Noe jeg ikke gjør nå. Jeg vet ikke om mye av denne informasjonen er relevant for deg idet hele tatt, jeg vet ikke engang om det er deg jeg skal sende den til. Jeg lurte på om du hadde noen gode råd/tips sånn at hverdagen min blir litt lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MedicNerd

hei...du har fått en depresjon....

Virker sannsynlig det ja.

Hvis du har tatt blodprøver regner jeg med de har sjekket skikkelig for jernmangel (ikke bare blodprosent, men også såkalt feritin og jernmetning). Dette kan man nemlig bli temmelig uggen av.

Ellers da... Er dettte bare fysisk, eller opplever du mye følelsesmessige problemer? Kanskje sannsynlig siden du poster på psykiatriforumet? Om du ikke kommer fram med fastlegen - se om du kan få en annen leges vurdering; det har du nemlig krav på. Depresjoner er noe dritt, men det finnes hjelp å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en grundigere utredning for å utelukke somatiske (kroppslige) ting. 15 år betyr store hormonelle ting på gang i kroppen, i tillegg har du hatt noe spiseproblematikk (du sier ikke noe om type) som kan ha ført til forstyrrelser i din forbrenning (stoffskifte) og evt mangel på viktige vitaminer og mineraler.

Alt dette kan gi tretthet/slitenhet. Mange ungdommer opplever mye tretthet, men du sier du føler noe er galt. Den følelsen skal du følge og derfor oppsøke lege igjen. Dette synes jeg du skal gjøre sammen med en voksenperson, enten en forelder eller noen annen du har tillitt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...