Gjest worried mum Skrevet 8. desember 2009 Skrevet 8. desember 2009 hei hvilken behandling er best effektivt for mødre som er for deprimerte til å ta seg av ungene sine?? 0 Siter
Gjest burned out Skrevet 8. desember 2009 Skrevet 8. desember 2009 Hvis jeg skal snakke for meg selv: At jeg kunne føle meg trygg på at barna hadde det bra sammen med noen andre til jeg ble friskere. Avlastning fra -må- gjøremål som ble alt for mye. Medisiner inkl. hjelp til å få et riktig søvnmønster. Kognitiv terapi etterhvert som jeg ble bedre. At noen fortalte meg at jeg hadde lov til å være syk og at jeg måtte bruke den tiden jeg trengte til å bli bedre. Ikke ha dårlig samvittighet fordi jeg var syk. Sikkert mye mere, men det er dette jeg kommer på. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. desember 2009 Skrevet 9. desember 2009 Her anbefaler vi ECT. 0 Siter
Gjest lurer jeg på Skrevet 9. desember 2009 Skrevet 9. desember 2009 Her anbefaler vi ECT. Hvordan i huleste skal man vite hva ECT er? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. desember 2009 Skrevet 9. desember 2009 Hvordan i huleste skal man vite hva ECT er? ECT - elektrosjokkbehandling. http://www.snl.no/.sml_artikkel/ECT Takk igjen til Google :-) 0 Siter
Gjest trist jente Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Her anbefaler vi ECT. Nå vet jeg ikke din begrunnelse for å anbefale ECT NHD, men min erfaring (via kjente og artikler) er at ECT kan gi store hukommelsestap. Mye mer enn man blir forespeilet. De jeg kjenner som har fått ECT har fått vite at man risikerer et midlertidig hukommelsestap, men at dette raskt vil gå over. For noen har ECT fungert utmerket og vært den ulitmate hjelp. For andre har den svekket mye av hukommelsen, og dette har ikke kommet tilbake selv om det har gått flere år. Jeg kjenner en som har barn på 6 og 9, hun fikk 4 ECT behandlinger for 3 år siden og har mistet veldig mye av hukommelsen. Hun husker for eksempel ikke sitt yngste barns fødsel. Dette hører sikkert med til unntakene, men de jeg kjenner som har fått ECT har blitt forsikret om at det kun er snakk om et evt midlertidig hukommelsestap. Jeg kjenner til flere som har mistet mye av hukommelsen men da har de fått fra 8 behandlinger og oppover. Jeg har ikke nok kunnskap om dette til å fraråde deg det, vil bare fortelle om mine bekjentes hukommelsestap. Mange jeg kjenner har fått god hjelp av det også. Det er en avveining, men jeg mener legene bør være flinkere til å informere om at hukommelsestapet kan bli stort, og også varig. Her er en artikkel jeg har funnet på psykisk helse: http://www.bladet.psykiskhelse.no/index.asp?id=29411 Hun i artikkelen har mistet 4 år av hukommelsen, men har hatt nesten 40 behandlinger. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Nå vet jeg ikke din begrunnelse for å anbefale ECT NHD, men min erfaring (via kjente og artikler) er at ECT kan gi store hukommelsestap. Mye mer enn man blir forespeilet. De jeg kjenner som har fått ECT har fått vite at man risikerer et midlertidig hukommelsestap, men at dette raskt vil gå over. For noen har ECT fungert utmerket og vært den ulitmate hjelp. For andre har den svekket mye av hukommelsen, og dette har ikke kommet tilbake selv om det har gått flere år. Jeg kjenner en som har barn på 6 og 9, hun fikk 4 ECT behandlinger for 3 år siden og har mistet veldig mye av hukommelsen. Hun husker for eksempel ikke sitt yngste barns fødsel. Dette hører sikkert med til unntakene, men de jeg kjenner som har fått ECT har blitt forsikret om at det kun er snakk om et evt midlertidig hukommelsestap. Jeg kjenner til flere som har mistet mye av hukommelsen men da har de fått fra 8 behandlinger og oppover. Jeg har ikke nok kunnskap om dette til å fraråde deg det, vil bare fortelle om mine bekjentes hukommelsestap. Mange jeg kjenner har fått god hjelp av det også. Det er en avveining, men jeg mener legene bør være flinkere til å informere om at hukommelsestapet kan bli stort, og også varig. Her er en artikkel jeg har funnet på psykisk helse: http://www.bladet.psykiskhelse.no/index.asp?id=29411 Hun i artikkelen har mistet 4 år av hukommelsen, men har hatt nesten 40 behandlinger. Jeg kjente en som ble drept i en bilulykke. Tross det fraråder jeg ikke folk å kjøre bil. Internasjonale anbefalinger for behandling av alvorlige barselsdepresjoner har ECT som førstevalg. 0 Siter
Gjest trist jente Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Jeg kjente en som ble drept i en bilulykke. Tross det fraråder jeg ikke folk å kjøre bil. Internasjonale anbefalinger for behandling av alvorlige barselsdepresjoner har ECT som førstevalg. ''Jeg kjente en som ble drept i en bilulykke. Tross det fraråder jeg ikke folk å kjøre bil. Internasjonale anbefalinger for behandling av alvorlige barselsdepresjoner har ECT som førstevalg.'' Jeg sier ikke at jeg fraråder det, jeg presiserer at jeg ikke har kunnskap nok til det. Jeg forteller at jeg kjenner noen hvor ECT har vært den absolutt mest effektive behandlingsformen. Men forteller samtidig om andre hvor det har ført til varig hukommelsestap, og informasjon om muligheten for at dette kan skje har vært mangelfull. Man bør vite begge sider før man tar en slik avgjørelse og man får ikke alltid nok informasjon. Derfor dette innlegget. Jeg kjenner også mennesker som har mistet livet i trafikken og druknet. Jeg fraråder ingen å kjøre eller svømme av den grunn. 0 Siter
Gjest klio28 Skrevet 13. desember 2009 Skrevet 13. desember 2009 Jeg kjente en som ble drept i en bilulykke. Tross det fraråder jeg ikke folk å kjøre bil. Internasjonale anbefalinger for behandling av alvorlige barselsdepresjoner har ECT som førstevalg. Det er vel ikke snakk om enten-eller her. Selv om mange blir drept/skadet i trafikken så anbefaler man stort sett ikke å kutte ut all bilkjøring, men jeg regner med at du er enig i at det er lurt å informere folk om risikoen for ulykker, at det er lurt å stoppe på rødt lys, holde seg på riktig side av veien, unngå fyllekjøring og å anbefale folk å ha på bilbelte? Man trenger ikke å kutte ut all bruk av ECT heller, men folk bør få mer informasjon om at NOEN kan få varige hukommelsesvansker/hukommelsestap. Jeg synes også at man burde forske mer på hvordan man kan gi ECT på en måte som ikke skader hukommelsen like mye (sette elektrodene annerledes eller noe sånt). Hilsen en som har mistet mesteparten av hukommelsen for de siste 3-5 år. 0 Siter
Gjest trist jente Skrevet 13. desember 2009 Skrevet 13. desember 2009 Det er vel ikke snakk om enten-eller her. Selv om mange blir drept/skadet i trafikken så anbefaler man stort sett ikke å kutte ut all bilkjøring, men jeg regner med at du er enig i at det er lurt å informere folk om risikoen for ulykker, at det er lurt å stoppe på rødt lys, holde seg på riktig side av veien, unngå fyllekjøring og å anbefale folk å ha på bilbelte? Man trenger ikke å kutte ut all bruk av ECT heller, men folk bør få mer informasjon om at NOEN kan få varige hukommelsesvansker/hukommelsestap. Jeg synes også at man burde forske mer på hvordan man kan gi ECT på en måte som ikke skader hukommelsen like mye (sette elektrodene annerledes eller noe sånt). Hilsen en som har mistet mesteparten av hukommelsen for de siste 3-5 år. Hakeland skal forske på sammenhengen mellom ECT og hukommelse. Burde vært gjort for lenge siden for ECT har vært brukt i Norge i mange, mange år. Men nå er det endelig på trappene. Må være forferdelig å ha så mange år slettet fra hukommelsen. Når slikt kan skje mener jeg legene er pliktig til å informere pasientene om muligheten for at dette kan skje. Selv om det er bra for de fleste bør man få vite at ECT kan medføre alvorlige bivirkninger som varig hukommelsestap. link til artikkelen om forskningsprosjektet på Haukeland http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6783901 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.