Gå til innhold

Kriteriet for å få besøksfamilie/avlastningsfam?


Gjest efexora

Anbefalte innlegg

Gjest efexora

Jeg kjenner en familie, hvor eldste gutten på 13 år strever veldig psykisk og sosialt. Det er skolesituasjonen som slår han ut i tillegg blir han satt veldig i skyggen av sin yngre bror som har en helt annen personlighet og som får veldig mye oppmerksomhet. Han eldste venter nå på å komme inn til BUP.

Hadde det i dette tilfellet her vært noen mulighet for denne gutten å få en besøksfamilie som bare konsentrerte seg om han? Jeg tenker at det ville vært ideelt om det var en familie som feks hadde dyr, kanskje bodde på en gård, likte friluftsliv etc. At det slikt miljøbytte en eller to helger i måneden hadde vært bra for han.

Men må det være noe "galt" med foreldrene for å få en slik ordning? foreldrene er i dette tilfellet svært ressursterke, men ser at han trenger mer enn de klarer å gi han akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det skal mer til for å få etablert en så ideell ordning som den du skisserer. Betviler også at det vil være riktig å ta gutten ut av sin egen familie to helger i måneden, familien bør i stedet få veiledning og hjelp fra bup om hvordan de kan støtte ham på best mulig måte.

Det som derimot kan være mulig, er at han får støttekontakt fra kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det trenger ikke å være noe "galt" med foreldrene. Det er ikke noe galt med meg, men det var en tid da livssituasjonen min (vår) tilsa at besøkshjem en gang i måneden var en ok løsning for to av barna.

Tror det er veldig kommuneavhengig hvor "lett" det er å få til en besøkshjemsordning. Det har jo veldig mye å gjøre med forholdet behov-tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei,har bare skiftet nick. Du mener nok en som har vært Wita før,som nå har skiftet nick :-)

Jeg mener vedkommende som var Wita før, ja. I flere perioder. Men som nå er her under et annet nick, og ikke har kalt seg Wita på lenge.

Så du er ikke den tidligere Wita? (Jeg må ha det med teskje.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vedkommende som var Wita før, ja. I flere perioder. Men som nå er her under et annet nick, og ikke har kalt seg Wita på lenge.

Så du er ikke den tidligere Wita? (Jeg må ha det med teskje.)

Jeg ble også forvirret, men tenkte meg at dette kanskje var en ny ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vedkommende som var Wita før, ja. I flere perioder. Men som nå er her under et annet nick, og ikke har kalt seg Wita på lenge.

Så du er ikke den tidligere Wita? (Jeg må ha det med teskje.)

''Så du er ikke den tidligere Wita? (Jeg må ha det med teskje''

Neida,det er jeg ikke. Får finne meg et annet nick tror jeg.Trodde ikke Wita var brukt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så du er ikke den tidligere Wita? (Jeg må ha det med teskje''

Neida,det er jeg ikke. Får finne meg et annet nick tror jeg.Trodde ikke Wita var brukt tidligere.

Tror det kan være lurt ;-) Det vil nok ofte komme kommentarer hvor folk tror du er den "gamle"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så du er ikke den tidligere Wita? (Jeg må ha det med teskje''

Neida,det er jeg ikke. Får finne meg et annet nick tror jeg.Trodde ikke Wita var brukt tidligere.

Det er mye som har vært brukt her en eller annen gang. Man har ikke noe krav på nick man ikke bruker lenger.

Men Wita er litt spesielt, i og med at det har vært brukt av samme person i to lange perioder, med lang pause mellom.

Du kan evt. prøve om Vita er ledig, hvis det er et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efexora

Nei, det trenger ikke å være noe "galt" med foreldrene. Det er ikke noe galt med meg, men det var en tid da livssituasjonen min (vår) tilsa at besøkshjem en gang i måneden var en ok løsning for to av barna.

Tror det er veldig kommuneavhengig hvor "lett" det er å få til en besøkshjemsordning. Det har jo veldig mye å gjøre med forholdet behov-tilbud.

I dette tilfellet tenker jeg ( dersom gutten ville vært enig i forslaget) at det kunne være alright å ha noen andre aktiviteter utenom mor og far også. At det kunne bety mye for han å også ha noe å fortelle foreldrene , uten at de vet om det fra før.

Kanskje kunne det å tilbringe tid sammen med andre folk også styrket selvbildet hans? Hvis han kom til en familie som bodde på gård kunne han lære mer om gårdsdrift, ta ansvar for mating av dyrene, kanskje lære å ri eller kjøre traktor?

Men jeg tenker også at det å skulle være mye i aktivitet kan hjelpe veldig på en som sliter fysisk. Bare det å ha noe konkret fysisk å gjøre , som han liker.

Men om dette skulle fungere avhenger jo selvsagt av om det skulle være en kjemi mellom de som er besøksforeldre og gutten, og om gutten finner det meningsfylt.

Men er det barnevernet som ordner slike besøkshjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dette tilfellet tenker jeg ( dersom gutten ville vært enig i forslaget) at det kunne være alright å ha noen andre aktiviteter utenom mor og far også. At det kunne bety mye for han å også ha noe å fortelle foreldrene , uten at de vet om det fra før.

Kanskje kunne det å tilbringe tid sammen med andre folk også styrket selvbildet hans? Hvis han kom til en familie som bodde på gård kunne han lære mer om gårdsdrift, ta ansvar for mating av dyrene, kanskje lære å ri eller kjøre traktor?

Men jeg tenker også at det å skulle være mye i aktivitet kan hjelpe veldig på en som sliter fysisk. Bare det å ha noe konkret fysisk å gjøre , som han liker.

Men om dette skulle fungere avhenger jo selvsagt av om det skulle være en kjemi mellom de som er besøksforeldre og gutten, og om gutten finner det meningsfylt.

Men er det barnevernet som ordner slike besøkshjem?

Ja, her i kommunen er det iallefall BV som administrerer dette. Sikkert slik i alle kommuner (?).

Besøkshjemmene kan imidlertid være i andre kommuner, her hos oss har de besøkshjem i alle nabokommunene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

I dette tilfellet tenker jeg ( dersom gutten ville vært enig i forslaget) at det kunne være alright å ha noen andre aktiviteter utenom mor og far også. At det kunne bety mye for han å også ha noe å fortelle foreldrene , uten at de vet om det fra før.

Kanskje kunne det å tilbringe tid sammen med andre folk også styrket selvbildet hans? Hvis han kom til en familie som bodde på gård kunne han lære mer om gårdsdrift, ta ansvar for mating av dyrene, kanskje lære å ri eller kjøre traktor?

Men jeg tenker også at det å skulle være mye i aktivitet kan hjelpe veldig på en som sliter fysisk. Bare det å ha noe konkret fysisk å gjøre , som han liker.

Men om dette skulle fungere avhenger jo selvsagt av om det skulle være en kjemi mellom de som er besøksforeldre og gutten, og om gutten finner det meningsfylt.

Men er det barnevernet som ordner slike besøkshjem?

I Oslo er det hvertfall barnevernet som ordner det.

Vi (barnehagen) har satt flere familier i kontakt med barnevernet som støtte- og hjelpeorgan. Man må ikke ha alvorlige problemer, men man kan ha behov for hjelp med barna en periode. Økonomisk, praktisk, fysisk, psykisk - alt mulig rart.

Min erfaring er at de strekker seg langt for å hjelpe med de "små" sakene, slik at det ikke skal bli store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det hvertfall barnevernet som ordner det.

Vi (barnehagen) har satt flere familier i kontakt med barnevernet som støtte- og hjelpeorgan. Man må ikke ha alvorlige problemer, men man kan ha behov for hjelp med barna en periode. Økonomisk, praktisk, fysisk, psykisk - alt mulig rart.

Min erfaring er at de strekker seg langt for å hjelpe med de "små" sakene, slik at det ikke skal bli store.

I de fleste kommuner vil det være flere instanser enn barnevernet som skaffer støttekontakter og avlastning/besøktshjem. Det kommer an på hva som er grunnlaget for å gi denne type tilbud. I forhold til barn med funksjonsnedsettelse vil det ofte være enhet for rehabilitering (som har ulikt navn i ulike kommuner) som organiserer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efexora

I Oslo er det hvertfall barnevernet som ordner det.

Vi (barnehagen) har satt flere familier i kontakt med barnevernet som støtte- og hjelpeorgan. Man må ikke ha alvorlige problemer, men man kan ha behov for hjelp med barna en periode. Økonomisk, praktisk, fysisk, psykisk - alt mulig rart.

Min erfaring er at de strekker seg langt for å hjelpe med de "små" sakene, slik at det ikke skal bli store.

I dette tilfellet blir jo ikke barnevernet koblet inn, da det ikke er en barnevernssak. Han skal ikke ha besøkshjem for å avlaste sine egne foreldre, men kanskje mer for å utvide sitt eget kontaktnett og få litt forandring i hverdagen.

Er det bare barnevernet som styrer med besøkshjem eller kan BUP også gjøre det? Og finnes det tilsvarende ordninger med besøkshjem som går under andre navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efexora

I de fleste kommuner vil det være flere instanser enn barnevernet som skaffer støttekontakter og avlastning/besøktshjem. Det kommer an på hva som er grunnlaget for å gi denne type tilbud. I forhold til barn med funksjonsnedsettelse vil det ofte være enhet for rehabilitering (som har ulikt navn i ulike kommuner) som organiserer dette.

hva med barn med psykiske vansker, hva kommer de inn under tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

I dette tilfellet blir jo ikke barnevernet koblet inn, da det ikke er en barnevernssak. Han skal ikke ha besøkshjem for å avlaste sine egne foreldre, men kanskje mer for å utvide sitt eget kontaktnett og få litt forandring i hverdagen.

Er det bare barnevernet som styrer med besøkshjem eller kan BUP også gjøre det? Og finnes det tilsvarende ordninger med besøkshjem som går under andre navn?

Har ingen anelse, jeg svarte bare ut fra mine erfaringer i en bydel i Oslo.

Men så lenge han er under 18 kan det prinsippet være en barnevernssak - og det trenger ikke være for å avlaste foreldrene, men fordi det er til det beste for ham.

Eksempelvis betaler barnevernet for en av plassene hos oss fordi moren ikke har økonomi til å ha barna i barnehagen, og det er bra for dem å være her. Hun trenger ikke avlastning, og det er ingenting galt med henne - men barna trenger annen stimuli, og da er det et langt bedre alternativ å betale for en plass i barnehage, enn å få barn som får problemer og blir "større saker" etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med barn med psykiske vansker, hva kommer de inn under tror du?

I utgangspunktet bør dette falle inn under enhet for rehabilitering sitt område, såfremt det er psykiske vansker av mer vedvarende karakter.

I svært små kommuner er det mulig at de slår ulike funksjoner sammen, slik at alle søknader om avlastning, besøkshjem og støttekontakter behandles av en enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...