Gå til innhold

Er dette spykiatrisk nok..

Anbefalte innlegg

Gjest dette er pinlig
Skrevet

Jeg har en mani! Kan dere gi meg noe råd mot at jeg helt manisk rundskraper innsiden av nesa, slik at slimhinnene er helt ødelagte? Jeg MÅ liksom ha bort "ting" som jeg merker er der. Og er det ingenting, så blir det iallfall noe når jeg har "jobba med saken". Har hatt dette lenge.... Er det noen som har hatt uvaner, som dere har klart å få bort? Jeg klarer ikke styre handlingen

Ja, og unnskyld at dette er litt ekkelt, da. Jeg gjør det ikke når noen ser, men det er jo ikke noe bedre likevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bitt negler i snart 40 år og greide bare ikke å slutte!!

De siste årene har jeg riktignok greid meg med å bite på neglebåndene, men neglene ble ikke akkurat penere av det :-(

Jula for et år siden måtte jeg til legen med neglerotbetennelse og det ble bedøvelse, skjæring og bandasje..Kjedelige greier... I sommer skjedde det samme på nytt på en annen finger! Antiobiotika måtte til... Der og da bestemte jeg meg for å slutte å bite!! Jeg har faktisk greid det :-))))

Det er ikke slik at jeg er 100 % kurert, men jeg klarer å styre meg og neglene ser stort sett bra ut :)

Jeg tror du bare må bestemme deg for at du ikke skal ha lov til å grave i nesa? Kanskje du bør bruke saltvannsspray daglig slik at det ikke setter seg skorpe i nesa. Da kan du heller pusse nesen og få bort det overflødige på den måten?

Gjest MedicNerd
Skrevet

Du sliter med tvang. Oppsøk legen din som kan henvise deg videre til en psykolog eller psykiater - en som kan kognitiv terapi. Enkelte bruker med god nytte medisiner mot tvangslidelser (ocd). Dette er antidepressiver i ssri-gruppen (som Seroxat, Cipralex osv.). Personlig har jeg mest tro på målrettet terapi når tvangen ikke er veldig komplisert og omfatter større deler av livet til folk.

Skrevet

Jeg håper du får god hjelp med dette problemet som helt klart ikke er særlig stas. Som omkvedet lyder her inne på psykiatriforumet så starter all hjelp hos fastlegen.

Jeg har ikke så mange gode råd til deg men ville bare fortelle noe litt snodig: Jeg hadde en psykolog som hadde det samme problemet om enn i en noe mindre skala. For å sette en stopper og kurere seg selv så brukte hun saltvannsspray (som togli nevner) og så smurte hun innsiden av nesen med mentolatum. Det hjalp!

Jeg er litt usikker på hvor vondt det er å smøre inn såre slimhinner med mentolatum. Det høres litt vondt ut i grunnen! Jeg ville nå bare dele den litt tragikomiske konstellasjonen det var å bivåne min psykologs kamp mot litt overdreven nesepilling.

Good luck!

Gjest dette er pinlig
Skrevet

Jeg håper du får god hjelp med dette problemet som helt klart ikke er særlig stas. Som omkvedet lyder her inne på psykiatriforumet så starter all hjelp hos fastlegen.

Jeg har ikke så mange gode råd til deg men ville bare fortelle noe litt snodig: Jeg hadde en psykolog som hadde det samme problemet om enn i en noe mindre skala. For å sette en stopper og kurere seg selv så brukte hun saltvannsspray (som togli nevner) og så smurte hun innsiden av nesen med mentolatum. Det hjalp!

Jeg er litt usikker på hvor vondt det er å smøre inn såre slimhinner med mentolatum. Det høres litt vondt ut i grunnen! Jeg ville nå bare dele den litt tragikomiske konstellasjonen det var å bivåne min psykologs kamp mot litt overdreven nesepilling.

Good luck!

Takk og takk. Jeg smører både med vaselin, eller metholatum. Det er ikke vondt. Det er helt tørt, så jeg tenker det hjelper å beskytte hvis jeg smører. Det er jo ikke slimhinne, men tørt.

Men, sånn i et skjult øyeblikk, så er jeg i gang igjen uten å vite om det, og da føles det som det eneste formuftige...enten jeg ser tv eller hva jeg gjør. huff...

Skrevet

Du sliter med tvang. Oppsøk legen din som kan henvise deg videre til en psykolog eller psykiater - en som kan kognitiv terapi. Enkelte bruker med god nytte medisiner mot tvangslidelser (ocd). Dette er antidepressiver i ssri-gruppen (som Seroxat, Cipralex osv.). Personlig har jeg mest tro på målrettet terapi når tvangen ikke er veldig komplisert og omfatter større deler av livet til folk.

Tvang??? For meg høres det ut som en helt ordinær unote.

Skrevet

Tvang??? For meg høres det ut som en helt ordinær unote.

Enig, det må da være måte på å skulle klassifisere absolutt alt som psykiske problemer som trenger masse behandling.

Gjest imzedimze
Skrevet

Det har vel strengt tatt ikke noe å gjøre med _mani_ det du forteller. Men en uvane. Håper du finner en løsning.

Gjest Også en neseskraper
Skrevet

Takk og takk. Jeg smører både med vaselin, eller metholatum. Det er ikke vondt. Det er helt tørt, så jeg tenker det hjelper å beskytte hvis jeg smører. Det er jo ikke slimhinne, men tørt.

Men, sånn i et skjult øyeblikk, så er jeg i gang igjen uten å vite om det, og da føles det som det eneste formuftige...enten jeg ser tv eller hva jeg gjør. huff...

Prøv med aloe-vera gele,d et gjør jeg. Jeg har litt samme problemet som deg. Hjelper hvis jeg er flink til å følge det opp. Iallefall å smøre innsiden før jeg legger meg. Og grunnen til at det føles tørt kan vel også være tørr inneluft?

Ellers kan jeg huske at jeg hadde en uvane som barn ved å hele tiden trekke skuldrene opp. Det bestemte jeg meg bare for å slutte med, og så karte jeg det. Hver gang jeg merket at jeg skulle trekke skulderen opp, så konsentrerte jeg meg om å klare å ikke gjøre det. Det gikk forbausende lett å slutte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...