Gå til innhold

Hypomani, om kriterier og annet.

Gjest kahloli
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest kahloli

Hei.

Forrige uke var så bra. Det skjedde det at jeg etter en positiv opplevelse ute på byen generelt bare ble lysere til sinns.

De første dagene var jeg ekstremt rastløs, jeg klarte ikke helt å kontrollere det jeg ville si, og stotret litt. Likevel behersket jeg meg ganske godt. Midt i uken var jeg "hyperaktiv" på kveldene, jeg opplevde at tankene kjørte rundt, de ville ikke stoppe, og jeg var særs produktiv, men hoppet fra den ene aktiviteten til den andre.

Jeg husker at jeg ble rørt fordi jeg var så glad, som om verdenen hadde åpnet seg opp, og jeg kunne ikke huske sist jeg hadde kjent på slikt ett "lettsinn". Jeg følte meg mer utadvent enn vanlig også. Men alt var hele tiden sånn rimelig under kontroll, så jeg tror ikke at menneske rundt meg merket noe annet enn at jeg var glad.

Jeg hadde også behov for rimelig mye søvn, og kunne føle meg sårbar og dum til tider. Men det var bare dette at hjernen kjørte i høyt gir, og at jeg generelt følte meg gladere som var årsaken.

I tilleg våknet jeg mer glad og fresk enn normalt.

Jeg tenkte i disse dager, at dette var merkelig, fordi jeg kunne ikke forstå hva den utløsende faktoren skulle være, en bra tur på byen? Nei, det gav ingen mening.

Grunnen til at jeg var obs på denne "glade perioden" er at jeg tidligere også har opplevd lignende, men den var ikke da så lystbetont, jeg følte meg bare mest "ute av kontroll".

Jeg får også mange rare tanker når jeg er sånn.

Det varte til og med fredag. Lørdag var tung, søndag var tyngre, mandag var sånn passe tung, og dagen i dag har vært svært tung. Det gjør meg redd når trøttheten igjen kommer, og følelsene føles som en stor tung kasse, leddene verker, og jeg legger meg i sengen i flere timer, og må gjøre alt skolearbeid derfra. Og sove litt.

Jeg lurer på om jeg kan ha en eller annen form for stemningslidelse, men symptomene for hypomani må kanskje være sterkere?

Kan det være at jeg bare var glad, og at jeg nå bare er sliten?

Vet jo ikke hvor lenge jeg kommer til å ha det dårlig, har det litt bedre nå sent på kvelden, og håper at det hjelper seg i dagene som kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...