Gå til innhold

Jeg lurer på om dette er tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Gjest jenta25
Skrevet

jeg er en ung jente,25.Har i noen år hatt det slik at jeg er redd for å bli forgifted både ved uhell og med vilje. Var glad i fest før ikke uten at det var overdrevent. Men unngår nå ofte dette da jeg hele tiden må passe på glasset mitt, ser jeg bort et sekund må jeg ha ny drikke. Jeg må se drikken min hele tiden å holde i den, for noen kan jo putte noe i den. jeg er obs på dette hele tiden og klarer ikke å hygge meg i like stor grad. Disse tankene om at jeg kan bli forgifted har utviklet seg fra fest til hverdagen ellers også, både hjemme og på jobb, men ikke i like stor grad hjemme som borte. Jeg vil ikke si jeg får panikk, får ikke hjertebank eller pustevansker, men klarer ikke slappe av. et eksempel på ting jeg gjør, jeg kan ta meg et glass juice så må jeg gå et par ganger å sjekke kartongen om det er juice, smaker det rart eller for å roe meg tømmer jeg ofte ut glasset å tar meg litt vann istedet eller ingenting. er ogsaa litt slik når det gjelder mat også. for å få forsikring på det jeg spiser/drikker ikke er noe galt med, sier jeg kanskje til den som måtte være der at jeg tar meg et "glass melk" for da vet jeg at hun/han vet at jeg drikker melka, og hvis det hadde vært noe galt med den hadde de sagt ifra. Er dette tvangstanker eller noe annet? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å bli kvitt dette? Takk på forhåndt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som tvangstanker det. Graden av innsikt du har, vil være behjelpelig for en diagnose. Skjønner du att dette er overdrevent er det tvang, men føler du det er helt sandt kan det være paranoide tanker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes dette høres ut som tvangstanker. Du kan søke hjelp hos en spesialist på dette.

Skrevet

Høres ut som tvangstanker det. Graden av innsikt du har, vil være behjelpelig for en diagnose. Skjønner du att dette er overdrevent er det tvang, men føler du det er helt sandt kan det være paranoide tanker.

tusen takk for svar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...