Gå til innhold

er bip 1 og bip2 virkelig helt forskjellige?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Hei NHD

du sa i et innlegg for noen måneder siden at du betraktet bipolar 1 og 2 som vidt forskjellige diagnoser. forsto jeg deg da rett?

Men får man ikke diagnosene 1 og 2 ut i fra om man har hatt en mani eller hypomani først? Jeg har en bipolar 2, har aldri vært manisk. Men om jeg skulle få en mani nå etter noen år med hypomanier så ville jeg da vært en 1'er eller?

Jeg vet om bipolare som svinger mellom hypomanier og manier. Kan man da virkelig si at det er to forskjellige sykdommer?

Videoannonse
Annonse
Gjest MedicNerd
Skrevet

Det er vel litt glidende overganger kanskje, men slik jeg har forstått det:

Kun hypomanier + depresjoner (eller depresjoner som ikke responderer på antidepressiva men stabiliserende) = bip2

Fulle manier + depresjoner = bip1

Jeg kjenner dog folk med type 1 som sier de går fra hypomani til full mani, og slik lært seg å se når det er på tide å søke hjelp.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"Jeg vet om bipolare som svinger mellom hypomanier og manier"

S: Har de hatt en eneste mani noen gang i livet, har de bipolar 1.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Men mitt poeng, vet ikke om det kom uklart frem er at når man ikke vet når en eventuell mani vil komme. Har de ikke hatt noen reell mani før de blir diagnostisert så får de bipolar 2. Hvor stor betydning har det for denne personen å bli bli diagnostisert med bipolar 2, når personen er bip1, (men uten at manien har vist seg)

Og en bipolar 1, som kun har hatt 1 mani, og resten hypomanier, vil ikke den personen kunne identifisere seg mest med og bli medisinert likt som de med bip 2?

Skrevet

Men ikke hvis manien skyldtes rusmidler eller medisiner.

Skrevet

hva er den største forskjellen på en med bipolar 1 og en med bipolar 2 bortsett fra manien?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...