Gå til innhold

Maniske og ansvar for sin egen atferd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kontakt med én som er bipolar. I de periodene hvor hun er manisk så er hun noen ganger ganske slem mot de rundt seg, altfor ærlig og veldig selvsentrert og egoistisk. Hun kan si rett ut til folk at de er for feite og burde slanke seg, at de er stygge på håret, at det er synd på dem for at de ikke har like fin rumpe som henne selv osv. Disse kommentarene sier hun på en slem og kjeftete måte, det er altså ikke "konstruktiv kritikk", men mer sårende. Hvis hun har vondt noe sted eller er lei seg på en måte går hun rundt og hyler og skriker og gråter som en 2-åring...

I etterkant sier hun ofte at hun beklager at hun hevet stemmen, men at hun ikke kan noe for det fordi hun er manisk og det er sånn maniske gjør og at hun ikke kan styre sin egen atferd fordi hun er manisk. Jeg oppfatter det som at hun ikke unnskylder seg, men heller forklarer det som at det er manien som har ansvar.

Jeg vet ikke så mye om mani, men jeg kjøper ikke helt den at hun ikke kan styre sin egen atferd... Jeg synes det mer virker som at hun har en fin unnskyldning for å oppføre seg som en drittsekk.

Noen som vet noe om dette? Har maniske kontroll på egen atferd?

Regnes BP1 som en alvorlig sinnslidelse? Kan de slippe straff dersom de gjør noe galt når de er maniske?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

BP1 - mani er en alvorlig sinnslidelse. De er ikke strafferettslig ansvarlig i disse periodene. De kan overhode ikke kontrollere sin adferd. Din vennine har en helt korrekt beskrivelse av fakta.

Skrevet

BP1 - mani er en alvorlig sinnslidelse. De er ikke strafferettslig ansvarlig i disse periodene. De kan overhode ikke kontrollere sin adferd. Din vennine har en helt korrekt beskrivelse av fakta.

Ok, takk for svar! Det var interessant... Jeg synes nemlig at hun virker så klar innimellom, selv om hun er manisk, at jeg får følelsen av at hun har mer kontroll enn hun sier. Bare det at hun 2 minutter senere kommer og forklarer sin atferd med at hun er manisk gjør at jeg føler at hun virker "frisk nok" til å ta ansvar for det hun sier og gjør. Det virker jo som om hun er moden og ansvarlig når hun forklarer atferden sin (selv om hun fortsatt er manisk).

Hun har ingen vrangforestillinger og virker jo ikke psykotisk, bare gira. Dermed er det nok lett for meg å sammenligne det med meg selv når jeg selv er litt gira og jeg ville aldri funnet på å si sånne slemme ting til andre, men så har jeg aldri vært manisk så det er jo derfor jeg spør :)

Gjest mainamani
Skrevet

Ok, takk for svar! Det var interessant... Jeg synes nemlig at hun virker så klar innimellom, selv om hun er manisk, at jeg får følelsen av at hun har mer kontroll enn hun sier. Bare det at hun 2 minutter senere kommer og forklarer sin atferd med at hun er manisk gjør at jeg føler at hun virker "frisk nok" til å ta ansvar for det hun sier og gjør. Det virker jo som om hun er moden og ansvarlig når hun forklarer atferden sin (selv om hun fortsatt er manisk).

Hun har ingen vrangforestillinger og virker jo ikke psykotisk, bare gira. Dermed er det nok lett for meg å sammenligne det med meg selv når jeg selv er litt gira og jeg ville aldri funnet på å si sånne slemme ting til andre, men så har jeg aldri vært manisk så det er jo derfor jeg spør :)

Det *kan* jo tenkes at hun ikke alltid er manisk når hun unnskylder sin atferd med mani. Mange med bipolar lidelse har lange friske perioder. Kan være at hun er hypoman i perioder? Da har hun litt mer kontroll enn ved mani. Eventuelt kan det være at hun er slem eller har feks en alvorlig personlighetsforstyrrelse eller rusproblem i tillegg som gjør at atferden hennes ikke er normal?

Ellers er det nok slik at en manisk person ikke har kontroll....... Derfor bør de skjermes fra omverdenen når de er slik. En del maniske får store problemer når de i etterkant av en manisk episode blir konfrontert med alt de har sagt og gjort. I kjølevannet av dette kan det komme alvorlige depresjoner og selvmord.

Jeg har vært manisk selv og vet det er vilt, men mye av det som er sagt og gjort husker jeg ikke. Og jeg vet det er temmelig sprø og også veldig tabu-belagte ting som har blitt sagt og gjort for noe av det har jeg hørt i ettertid.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

I dette tilfellet her er jeg mer enig med deg, enn med NHD. Jeg får en følelse av at hun har en viss kontroll med hva hun sier, men at hun er snar til å bruke diagnosen som unnskyldning. Kan hun ha en borderline-diagnose i tillegg her?

Gjest beatrica
Skrevet

I dette tilfellet her er jeg mer enig med deg, enn med NHD. Jeg får en følelse av at hun har en viss kontroll med hva hun sier, men at hun er snar til å bruke diagnosen som unnskyldning. Kan hun ha en borderline-diagnose i tillegg her?

Hva får deg til å tenke at hun skal ha en borderline diagnose i tillegg??

Skrevet

I definisjonen for PF står det at adferden skal være typisk for vedkommende over lang tid og ikke kun knyttet til sykdomsepisoder. Her beskrives en dame som har halt noemal adferd mellom sykdomsepisodene.

Det er også helt typisk at hun i det ene minutt kan forklare seg helt rolig og normalt for kort tid etterpå å oppføre seg helt anderledes.

Skrevet

Hvis denne dama er hypoman og ikke manisk, så stiller vel saken seg annerledes?

"Bipolar" er en diagnose som man slenger om seg omtrent like ukritisk som adhd. Men ofte handler det om at folk har cyclotymi, og dette er vel noe ganske annet hva personlig ansvar for egne handlinger angår?

At det amerikanske diagnosesystemet DSM kaller alt for "bipolar", mens det europeiske (ICD) kaller det for bipolar ELLER cycklotymi, skaper en salig sammenblanding av begreper.

Irriterende at de uten diagnose forventes å ha selvdisiplin, men hvis man har en diagnose, så fritas man delvis fra det kravet.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

I definisjonen for PF står det at adferden skal være typisk for vedkommende over lang tid og ikke kun knyttet til sykdomsepisoder. Her beskrives en dame som har halt noemal adferd mellom sykdomsepisodene.

Det er også helt typisk at hun i det ene minutt kan forklare seg helt rolig og normalt for kort tid etterpå å oppføre seg helt anderledes.

Men hvorfor oppføre seg slemt og såre folk? Når man sårer folk så vet man jo hvilke taster man skal trykke på og hvor det sårer mest. Hvis man ikke kan ta ansvar for egne handlinger, hvordan klarer man å såre folk slik da?. Da ville jeg heller tro at man bare snakket om masse sammenhengende tøv

Skrevet

"Bipolar" er en diagnose som man slenger om seg omtrent like ukritisk som adhd. Men ofte handler det om at folk har cyclotymi, og dette er vel noe ganske annet hva personlig ansvar for egne handlinger angår?

At det amerikanske diagnosesystemet DSM kaller alt for "bipolar", mens det europeiske (ICD) kaller det for bipolar ELLER cycklotymi, skaper en salig sammenblanding av begreper.

Irriterende at de uten diagnose forventes å ha selvdisiplin, men hvis man har en diagnose, så fritas man delvis fra det kravet.

Les hva trådstarter skriver!

Her er det snakk om en person med diagnostisert BP1, og det er det jeg svarer på.

Gjest balansekunstneren
Skrevet

Kan man svinge så fort mellom mani og ikke mani????

Gjest marimania
Skrevet

lurer jeg oxo på!

Skrevet

En person har en mani over en periode. En kan ikke si at en ikke er manisk selv om det er noen minutter en er relativt rolig.

Jeg har for tiden hoste. Det betyr ikke at jeg hoster hele tiden. Når jeg ikke hoster, er jeg likevel ikke frisk.

Gjest marimania
Skrevet

En person har en mani over en periode. En kan ikke si at en ikke er manisk selv om det er noen minutter en er relativt rolig.

Jeg har for tiden hoste. Det betyr ikke at jeg hoster hele tiden. Når jeg ikke hoster, er jeg likevel ikke frisk.

god bedring!;-)

Gjest balansekunstneren
Skrevet

''Jeg har for tiden hoste. Det betyr ikke at jeg hoster hele tiden. Når jeg ikke hoster, er jeg likevel ikke frisk''

Bare du ikke har svineinfluensa er det det samme for meg egentlig ;)

Gjest hypnotika
Skrevet

Den der har jeg lurt på en del ganger. Når jeg er hypoman kan jeg føle meg veldig sliten innimellom og skjønner at ting ikke henger helt på greip. Så slår fargene om, blir intense og alt går fryktelig fort i hodet mitt. Sist rotet jeg noe helt forferdelig, fra det ene til det andre og de rundt meg kommenterte at jeg ikke gjorde ferdig ting, før jeg startet med noe nytt, gang etter gang.

Jeg har da tenkt at jeg nok ikke er hypoman siden jeg jo er ganske normal innimellom. Men slik trenger det altså ikke å være?

Skrevet

at bipolar er en diagnose som slenges rundt om seg ukritisk, er bare sprøyt.

Skrevet

Det er vel sånn at det som slippes løs i en mani er noe som ligger i personen til vanlig også.Det er vel ikke noe som tilfeldigvis kommer over en fra løse lufta.Hvis man f. eks. er en streber og materialistisk,vil manien kanskje handle om å skaffe seg veldig dyre og statuspregede ting.Hvis man har en aggresiv og nedlatende holdning til andre,vil dette vise seg i tilsvarende adferd under manien.Sånn tenker jeg om den saken.

Gjest hypnotika
Skrevet

Jeg tror at slike borderline symptomer kan dukke opp under en mani og være fraværende ellers. En mani kan forandre deg ganske dramatisk.

Jeg har bedt om unnskyldning mange ganger når jeg har blitt "normal" igjen for ting jeg aldri ville funnet på si om jeg ikke var hypoman.

Gjest hypnotika
Skrevet

Det er vel sånn at det som slippes løs i en mani er noe som ligger i personen til vanlig også.Det er vel ikke noe som tilfeldigvis kommer over en fra løse lufta.Hvis man f. eks. er en streber og materialistisk,vil manien kanskje handle om å skaffe seg veldig dyre og statuspregede ting.Hvis man har en aggresiv og nedlatende holdning til andre,vil dette vise seg i tilsvarende adferd under manien.Sånn tenker jeg om den saken.

Hos meg er det motsatt. Jeg er normalt veldig skeptisk til folk og til hva de tenker om meg. Dette gir jeg blaffen i når jeg blir hypoman. Jeg snakker fort, mye og høyt og bryr meg "katta" i hva andre måtte mene. Når det snur så blir jeg tilsvarende mistenksom igjen og mye verre enn jeg har vært fordi jeg vet at jeg har dummet meg ut.

Ellers har jeg planlagt å bli både det ene og det andre i sånne perioder som ikke har rot i virkeligheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...