Gå til innhold

Maniske og ansvar for sin egen atferd

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor skal hun ha så stort behov for å ha en unnskyldning for å oppføre seg som en drittsekk? det er ikke noe man ønsker å fremstå som om man kan kontrollere seg. da må man isåfall ha det vondt av en eller annen grunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel sånn at det som slippes løs i en mani er noe som ligger i personen til vanlig også.Det er vel ikke noe som tilfeldigvis kommer over en fra løse lufta.Hvis man f. eks. er en streber og materialistisk,vil manien kanskje handle om å skaffe seg veldig dyre og statuspregede ting.Hvis man har en aggresiv og nedlatende holdning til andre,vil dette vise seg i tilsvarende adferd under manien.Sånn tenker jeg om den saken.

for noe tull.

folk som er ateister og ikke finnes religiøse, kan bli opphengt i jesus og religon under mani, uten at det har noe med deres virkelige personlighet og livssyn å gjøre.

Gjest mainamani
Skrevet

Hvis denne dama er hypoman og ikke manisk, så stiller vel saken seg annerledes?

"Bipolar" er en diagnose som man slenger om seg omtrent like ukritisk som adhd. Men ofte handler det om at folk har cyclotymi, og dette er vel noe ganske annet hva personlig ansvar for egne handlinger angår?

At det amerikanske diagnosesystemet DSM kaller alt for "bipolar", mens det europeiske (ICD) kaller det for bipolar ELLER cycklotymi, skaper en salig sammenblanding av begreper.

Irriterende at de uten diagnose forventes å ha selvdisiplin, men hvis man har en diagnose, så fritas man delvis fra det kravet.

''Irriterende at de uten diagnose forventes å ha selvdisiplin, men hvis man har en diagnose, så fritas man delvis fra det kravet.''

Er man manisk/psykotisk så har en ikke selvdisiplin. Det ligger i sykdomsbildet at en er ute og kjøre mentalt og sosialt. En kan rett og slett ikke forvente at en manisk person oppfører seg normalt.

Gjest mainamani
Skrevet

Det er vel sånn at det som slippes løs i en mani er noe som ligger i personen til vanlig også.Det er vel ikke noe som tilfeldigvis kommer over en fra løse lufta.Hvis man f. eks. er en streber og materialistisk,vil manien kanskje handle om å skaffe seg veldig dyre og statuspregede ting.Hvis man har en aggresiv og nedlatende holdning til andre,vil dette vise seg i tilsvarende adferd under manien.Sånn tenker jeg om den saken.

Dette er nok kun din mening og ikke vitenskapelig fundert. :)

Det blir som å si at alt en drømmer om natten er det som en _egentlig_ ønsker seg og vil i det virkelige liv.

Du har sikkert dine meningsfeller blant de som syns det er fornuftig å bruke LSD for å "fremkalle minner" hos folk. ;)

Gjest hypnotika
Skrevet

Hvis denne dama er hypoman og ikke manisk, så stiller vel saken seg annerledes?

"Bipolar" er en diagnose som man slenger om seg omtrent like ukritisk som adhd. Men ofte handler det om at folk har cyclotymi, og dette er vel noe ganske annet hva personlig ansvar for egne handlinger angår?

At det amerikanske diagnosesystemet DSM kaller alt for "bipolar", mens det europeiske (ICD) kaller det for bipolar ELLER cycklotymi, skaper en salig sammenblanding av begreper.

Irriterende at de uten diagnose forventes å ha selvdisiplin, men hvis man har en diagnose, så fritas man delvis fra det kravet.

Er det så vanskelig å forstå at det finnes psykiske sykdommer hvor mennesker faktisk mister kontrollen?

Gjest balansekunstneren
Skrevet

Det gjør jeg også. Jeg har bare hatt hypomanier, ikke manier. Men hvorfor skulle jeg da si stygge ting om andre, hvis jeg ellers ikke gjør det?

NHD gjør det klart her at man ikke har ansvar for egen oppførsel når man er manisk. Men jeg ser jo helt klart at man kan utnytte dette. Siden ingen forstår når denne jenta er manisk og når hun ikke er det, så er det jo bare å kjøre på på da....

Skrevet

Det gjør jeg også. Jeg har bare hatt hypomanier, ikke manier. Men hvorfor skulle jeg da si stygge ting om andre, hvis jeg ellers ikke gjør det?

NHD gjør det klart her at man ikke har ansvar for egen oppførsel når man er manisk. Men jeg ser jo helt klart at man kan utnytte dette. Siden ingen forstår når denne jenta er manisk og når hun ikke er det, så er det jo bare å kjøre på på da....

''

NHD gjør det klart her at man ikke har ansvar for egen oppførsel når man er manisk. Men jeg ser jo helt klart at man kan utnytte dette. Siden ingen forstår når denne jenta er manisk og når hun ikke er det, så er det jo bare å kjøre på på da....''

Hva er det du mener kan utnyttes?

Det er jo kun hvis en person reelt sett er inne i en mani at nhds synspunkter gjelder. Hvis hun ikke er inne i en mani, så er det heller ingen grunn til å ikke tillegge ansvar for egne handlinger.

De jeg har truffet som har vært maniske, har det ikke vært vanskelig etter noe kontakt å innse at er syke. Mani er en kvalitativt forskjellig tilstand fra "normalen".

Gjest balansekunstneren
Skrevet

''

NHD gjør det klart her at man ikke har ansvar for egen oppførsel når man er manisk. Men jeg ser jo helt klart at man kan utnytte dette. Siden ingen forstår når denne jenta er manisk og når hun ikke er det, så er det jo bare å kjøre på på da....''

Hva er det du mener kan utnyttes?

Det er jo kun hvis en person reelt sett er inne i en mani at nhds synspunkter gjelder. Hvis hun ikke er inne i en mani, så er det heller ingen grunn til å ikke tillegge ansvar for egne handlinger.

De jeg har truffet som har vært maniske, har det ikke vært vanskelig etter noe kontakt å innse at er syke. Mani er en kvalitativt forskjellig tilstand fra "normalen".

Men slik jeg forstår det så kan denne jenta være inne i en mani, for så to minutter etterpå forklare at hun sa det hun sa pga hun var manisk. Kan hun være manisk og likevel være bevisst på at hun er manisk? Og hvis du da er bevisst, hvorfor sier hun alle disse stygge tingene da?

Dette sliter jeg med å forstå. hvis andre sliter like mye så forstår jeg hvor lett negative holdninger kan oppstå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...