Gå til innhold

Piller kontra sprøyter

Anbefalte innlegg

Gjest berre lurar30
Skrevet

Jeg takket i dag ja til å få antipsykotium i sprøyteform i stedenfor å få besøk av hjemmesykepleien hver dag. Men nå begynner jeg å grue meg... Hvor settes denne sprøyten? Å vil virkningen bli annerledes?

Har droppet medisiner når jeg har vært på fest, julebord o.l. Kan jeg fortsatt drikke alkohol en gang i ny og ne?

Fordelen med å ta serequel i pilleform er at jeg blir fort trøtt på kvelden, og våkner skikkelig uthvilt neste morgen. Vil trøttheten forsvinne igjen om jeg går over til depotsprøyter?

Jeg tar remeron i tilegg 15mg. Kan dette også taes som en treukerssprøyte, eller må dette tas i pilleform?

Videoannonse
Annonse
Gjest kveldsreven
Skrevet

Unnskyld, men må hjememsykepleien innom hver dag for å gi deg medisiner???

Gjest sanitiana
Skrevet

Sprøyten settes vel helst i muskelen like ved hoftekammen. Du må altså brette ned buksen litt og vise fram øvre del av baken/hoften.

Tror man generellt får mindre bivirkninger med sprøyte fordi den da ikke passerer gjennom magen og dette "systemet."

Remeron kan jeg ikke svare deg på.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Anbefaler alle som bruker antipsykotika over tid å bruke sprøyter om de får tilbud om det. Det gir "over all" en jevnere effekt og mindre bivirkninger.

Dessuten slipper en å huske tabletter en eller flere ganger om dagen.

Gjest balansekunstneren
Skrevet

Anbefaler alle som bruker antipsykotika over tid å bruke sprøyter om de får tilbud om det. Det gir "over all" en jevnere effekt og mindre bivirkninger.

Hvem setter denne sprøyten da? og hvor ofte?

Skrevet

Hvem setter denne sprøyten da? og hvor ofte?

Vanligvis settes den av sykepleier. Intervallet er vanligvis 2 uker, men kan være 3 eller 4 uker.

Gjest MedicNerd
Skrevet

Er Seroquel/Quetiapin nå kommet som injeksjoner?

Jeg vet hvordan man setter sprøyter IM - kan jeg da gjøre dette selv?

Skrevet

Er Seroquel/Quetiapin nå kommet som injeksjoner?

Jeg vet hvordan man setter sprøyter IM - kan jeg da gjøre dette selv?

Nei, dessverre finnes ikke Seroquel i depotsprøyteform. Av de nye AP er det kun Risperdal og Zyprexa.

Gjest berre lurar 30
Skrevet

Nei, dessverre finnes ikke Seroquel i depotsprøyteform. Av de nye AP er det kun Risperdal og Zyprexa.

Da finnes vel ikke Remeron i depotform heller da? Grunnen til at jeg sa ja var for å slippe styret med hjemmesykepleien. Føler meg overvåket og er så drittlei av ny ansikter på døra hver ettermiddag :-( Legen stoler ikke på meg fordi jeg kan være veldig impulsiv. Undrer meg på om jeg ikke trenger antidepressiva.... Svinget veldig i humør for noen måneder siden og begynte på serequel og remeron samtidig. Da forsvant angstanfallene og paranoiaen.

Visst hjemmesykepleien fortsatt skal renne på døren, ser jeg ikke poenget med å ta sprøyter. Prøvde Zyprexa før seoquel, men sluttet på grunn av konstant muskelverk. Er det mindre sjanse for bivirkninger om en får zyprexa i sprøyteform?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...