Gå til innhold

er det nok at 1 fagperson setter AS/ADHD

Gjest Elvira76
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest Elvira76

venninnne mi fikk slengt etter seg en ADHD diagnose av en psykiater som testet henne med Wisc. Hun kom ikke opprinnelig til denne psykiateren fordi hun ønsket noen utredning på dette området, men pga angst. Det har også blitt foreslått at hun kanskje lider av AS.

Jeg synes det virker veldig rart at hun har fått den diagnosen, men så jobber jo ikke jeg innen feltet heller.

Men holder det at det er en person som gjør utredningen og setter diagnose? Bør man ikke være minst to fagpersoner om dette? Fagpersoner er jo heller ikke enige om alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er nok med en -1 - om denne er kompetent.

Det hjelper ikke om det er tre eller fire om de ikke er de rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elvira76

Det er nok med en -1 - om denne er kompetent.

Det hjelper ikke om det er tre eller fire om de ikke er de rette.

Men er ikke problemet at det er mange tvilstilfeller? Det er jo ingen klar grense mellom ADHD og ikke ADHD og AS og ikke AS

eller?

og de som setter diagnoser vektlegger jo også ting forskjellige, og det har vel ingenting med kompetanse å gjøre?

En psykolog jeg var hos satte mange unnvikende pf på pasienter. mange var litt redde for henne også, kan det være grunnen til at hun oppfattet dem som unnvikende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

Men er ikke problemet at det er mange tvilstilfeller? Det er jo ingen klar grense mellom ADHD og ikke ADHD og AS og ikke AS

eller?

og de som setter diagnoser vektlegger jo også ting forskjellige, og det har vel ingenting med kompetanse å gjøre?

En psykolog jeg var hos satte mange unnvikende pf på pasienter. mange var litt redde for henne også, kan det være grunnen til at hun oppfattet dem som unnvikende?

Tja, hvis en synser seg frem til en diagnose bør en være redd dem. At en psykiater eller psykolog får raskt en hunch er nå en ting. Men Adhd og asperger, eller personlighetsforstyrrelser skal skåres høyt nok.

Hvem som helst kan virke unnvikende fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elvira 76

Tja, hvis en synser seg frem til en diagnose bør en være redd dem. At en psykiater eller psykolog får raskt en hunch er nå en ting. Men Adhd og asperger, eller personlighetsforstyrrelser skal skåres høyt nok.

Hvem som helst kan virke unnvikende fra tid til annen.

Problemet er jo at hvis en klient viser klare tegn på å ha en autismespekter-lidelse, eller ADHD men ikke tilfredstiller på alle punkter, hva gjør en da? Skal personen ikke få noen diagnose, eller skal man tenke at personen i praksis har denne diagnosen og bør få medikamentell behandling /psykiatrisk hjelp for dette likevel?

Jeg sliter selv enormt mye med hukommelse og konsentrasjon, noe jeg har gjort siden jeg var barn. Men jeg endte ikke opp med den diagnosen etter utredning. Hadde vært interessant å se om en annen person/instans ville satt ADD på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

Problemet er jo at hvis en klient viser klare tegn på å ha en autismespekter-lidelse, eller ADHD men ikke tilfredstiller på alle punkter, hva gjør en da? Skal personen ikke få noen diagnose, eller skal man tenke at personen i praksis har denne diagnosen og bør få medikamentell behandling /psykiatrisk hjelp for dette likevel?

Jeg sliter selv enormt mye med hukommelse og konsentrasjon, noe jeg har gjort siden jeg var barn. Men jeg endte ikke opp med den diagnosen etter utredning. Hadde vært interessant å se om en annen person/instans ville satt ADD på meg.

I ditt tilfelle ville jeg prøvd å få en ny utredning. Kanskje noen ville gått med på å prøve litt ritalin for å se hvordan du responderer på det.

Det er ingen vanntett vitenskap, og i perioder oppfyller en kriterier, kanskje i andre perioder ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...