Gå til innhold

Spm om Efexorseponering, Atacand og bt

Anbefalte innlegg

Gjest loopingaround
Skrevet

Jeg lurer på en liten sak nå mildt sagt. Jeg har brukt Efexor en tid, men dessverre med bivirknger som var mer styr enn til gagn. Det verste var at jeg mistet visse lyster, men ejg skal holde meg til saken. I utgangspunktet sto jeg på 16mg Atacand som migreneforebyggende. Ikke vært mye plaget av svimmelhet og slikt etter at jeg hadde stått på det en stund. På tross av denne Atacanden sendte Efexor blodtrykket mit i taket (snitt 160/110). Dermed ble dosen med Atacand satt opp til 32mg med god effekt på blodtrykket. (Alt dette har skjedd i samråd med spes. i indremed siden jeg også har diabetes).

Nå er det slik at jeg seponerte Efexor etter et par uker nedtrapping sist tirsdag. Står fortsatt på 32mg Atacand, og sliter mye med svimmelhet. Jeg må reise meg forsiktig, ikke gå for fort, være påpasselig når jeg går bakker eller trapper. Tidvis er jeg bare dritsvimmel uten grunn - der flimring/svarte prikker for øynene og "ser ut som jeg skal svime av" i følge enkelte... Men det som nå er greia er at jeg i f m grunner jeg ikke gidder å ta detaljer om her nå er innlagt, startet forsiktig på Lithionit i går. Siden dette med blodtrykket har vært et issue har de målt det både morgen og kveld etter at jeg kom inn på posten. Når de måler får jeg normale verdier liggende mellom 110/60 - 135/80. Jeg føler meg da lett stressa når det måles. BT er lettpåvirkelig for meg om jeg skal si det mildt, men ikke på langt nær så ille som det en gang var. Jeg kunne stresse det opp i hele 180/120 om en lege jeg ikke følte meg trygg på tok det. Jeg ble skremt av den verdien, så jeg maste meg inn til diabetesspesialisten et par dager etter, og fikk en måling på 120/80 (!) Dette var før jeg fikk Atacand.

Nå er et av spørsmålene mine: Vil det nå ta rundt fire uker før seponering av Efexor viser seg på blodtrykksmåling? Eller har ikke det noe å si nå som jeg har stått på samme Atacand-dosen over noen mnd?

Får liksom litt problemer med å tilskrive svimmelheten min noe bt-relatert iom at målingene er godt innen normalområdet. Kan det være at jeg stresser slik at jeg får normale målinger og ikke for lave?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...