Gå til innhold

psykiater eller psykolog

Gjest hvem er best på hva

Anbefalte innlegg

Gjest hvem er best på hva
Skrevet

hvis du har psykisk sykdom som trenger medisinsk behandling, er vell psykiater best, men er psykiater like god på emosjonelle problem???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En psykolog kan ikke skrive ut medisiner, men er langt fra så arrogant som en psykiater kan være, og kan derfor være et bedre valg.

Skrevet

Det som har funka best på meg er en psyk.psykepleier med lang erfaring, som diskuterte medisiner med lege/psykiater, og kom med anbefalinger på hva hun mente jeg trengte, psykiateren var som regel enig. Jeg har og gått hos psykiater og psykolog. Men det kommer ann på person, erfaring o.l. Det mest håpløse var en psykiater som ville psykoanalysere meg. huff, så poengløst.

Gjest MedicNerd
Skrevet

En psykolog kan ikke skrive ut medisiner, men er langt fra så arrogant som en psykiater kan være, og kan derfor være et bedre valg.

Hehe, jeg har mått noen arrogante tullinger som har klart å få seg psykologtittel også. Det finnes avgjort empatiske og interesserte psykiatere som er opptatt av hvordan man har det og kan få det bedre/diskutere følelser. Også finnes det dessverre noen arrogante tullinger der også - fordi vi alle er mennesker. Noen er dessverre bare sånn at de ikke burde jobbet med mennesker i en sårbar situasjon for fem flate øre.

Jeg vil si at dette er helt individuelt. Personlig har jeg en psykolog til hovedbehandler, men vi sammarbeider med en psykiater. Hn er et fantastisk menneske både når det gjelder kompetanse på medisiner og det mer terapeutiske. Jeg har vært heldig. Psykiateren min er også en stedforteder for psykologen min dersom det blir nødvendig. Fungerte kjempebra da psykologen min var i en lang permisjon for en tid tilbake.

Det fungerer også kjempebra med den psykologen jeg har. Endatil har hun en viss kjenskap til medisiner uten å kunne de ut og inn. Begge to er veldig ålreite.

På vår lokale DPS har vi både en meget sær psykiater mange håper pensjonerer seg snart, samt en psykolog det bare er et fåtall som har noe til overs for.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis medisinen er en viktig del av behandlingen, vil det være best å gå til en psykiater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...