Gå til innhold

0% restarbeidsevne!


Gjest Manne43

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et brev fra en av NAV sine spesialister som konkluderer med at jeg har 0% restarbeidsevne i forbindelse med søkt uføre.

Betyr dette det SAMME som 100% ufør eller hva?

Vil dette kvalifisere til tidsbegrenset uføre eller varig uføre med restarbeidsevne lik 0?

Jeg kan ikke noe om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nå etter laaaaang behandlingstid av min Uføresøknad fått avslag med begrunnelse for at jeg ikke har gjennomgått ATTFØRING.

Jeg har vært 1 år sykemeldt og 2 år med rehabiliteringsstønad, og både min fastlege og og NAV ved sin egen spesialist har konkludert med at jeg har en restarbeidsevne på 0% både i mitt tidligere yrke og ethvert annet arbeid.

HVORDAN KAN DE DA KREVE AT MAN MÅ HA GJENNOMGÅTT ATTFØRING DA?????

Merkelig....

Hva gjør jeg nå?

(Forresten, er det noen som vet hvor mye det koster å spørre advokaten her på nettet om råd?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå etter laaaaang behandlingstid av min Uføresøknad fått avslag med begrunnelse for at jeg ikke har gjennomgått ATTFØRING.

Jeg har vært 1 år sykemeldt og 2 år med rehabiliteringsstønad, og både min fastlege og og NAV ved sin egen spesialist har konkludert med at jeg har en restarbeidsevne på 0% både i mitt tidligere yrke og ethvert annet arbeid.

HVORDAN KAN DE DA KREVE AT MAN MÅ HA GJENNOMGÅTT ATTFØRING DA?????

Merkelig....

Hva gjør jeg nå?

(Forresten, er det noen som vet hvor mye det koster å spørre advokaten her på nettet om råd?)

Reglene til Nav er slik at du må ha gjennomgått attføring for å kunne få en uføresøknad behandlet. Du kan selvfølgelig søke, men da vil den i de aller aller fleste tilfeller bli avslått.

Det finnes unntaksregler, men siden legen din tydeligvis ikke har søkt på grunnlag av disse, fyller du nok ikke dem.

For å si det slik, så må du nesten være lam fra halsen og ned for at en konklusjon om 0% restarbeidsevne skal gjelde uten at du har vært innom attføring. Jeg synes derfor det er rart at Navs egen lege har satt en slik prosentsats, uten at du har vært på attføring for å kartlegge restarbeidsevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synes jeg

Jeg har nå etter laaaaang behandlingstid av min Uføresøknad fått avslag med begrunnelse for at jeg ikke har gjennomgått ATTFØRING.

Jeg har vært 1 år sykemeldt og 2 år med rehabiliteringsstønad, og både min fastlege og og NAV ved sin egen spesialist har konkludert med at jeg har en restarbeidsevne på 0% både i mitt tidligere yrke og ethvert annet arbeid.

HVORDAN KAN DE DA KREVE AT MAN MÅ HA GJENNOMGÅTT ATTFØRING DA?????

Merkelig....

Hva gjør jeg nå?

(Forresten, er det noen som vet hvor mye det koster å spørre advokaten her på nettet om råd?)

Jeg vet ingen ting om deg selvsagt, men i prinsippet mener jeg de fleste burde gå gjennom attføring før de får TU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene til Nav er slik at du må ha gjennomgått attføring for å kunne få en uføresøknad behandlet. Du kan selvfølgelig søke, men da vil den i de aller aller fleste tilfeller bli avslått.

Det finnes unntaksregler, men siden legen din tydeligvis ikke har søkt på grunnlag av disse, fyller du nok ikke dem.

For å si det slik, så må du nesten være lam fra halsen og ned for at en konklusjon om 0% restarbeidsevne skal gjelde uten at du har vært innom attføring. Jeg synes derfor det er rart at Navs egen lege har satt en slik prosentsats, uten at du har vært på attføring for å kartlegge restarbeidsevnen.

Saken er at, etter at rehabiliteringsperioden var over (det vil si, 2 mnd før den var over) ble jeg orientert av saksbehandler om at stønadsperioden nå snart var over og at jeg etter dette måtte søke tidsbegrenset uførestønad.

Hun sendte meg skjema i pr brev som hun ba meg fylle ut og returnere, noe jeg så gjorde sammen med epikriser osv fra div sykehus hvor jeg har blitt operert og behandlet (det er snakk om en fysisj sykdom), og min lege sendte inn egen lege-erklæring.

Ingen har tidligere sagt eller engang NEVNT ordet attføring, for det har ikke vært aktuellt sånn jeg har forstått det, men nå...etter at NAV har behandlet søknaden min (som de har brukt 13 mnd på) kommer det frem at det settes krav til gjennomført attføring for å søke denne ytelsen..

Jeg skjønner ingen ting. Hvorfor har de ikke tatt opp det FØR i stedet for å be meg om å søke uførestønad som de har selv har anbefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...