Gå til innhold

Noen vise sjeler der ute?


Gjest Vil hjelpe han

Anbefalte innlegg

Hva med psykolog om han er så redd? Det høres jo ut som han har et ubearbeidet traume med den filmen.

Jeg husker selv hvor redd jeg kunne bli om natten som liten og det er filmer jeg har sett som jeg aldri burde sett, hverken som ungdom eller voksen.

Om redselen hans er så reell at han har mareritt så ofte som du forteller, da syns jeg det blir helt feil med belønnningssystem for at han ikke søker trygghet hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det er en idé å prøve å venne han gradvis til å sove i egen seng? For eksempel ved at du ligger hos han på senga til han sovner de første gangene, og så begynner å gå ut mens han fortstat er våken, men er døsig osv - "nedtrapping". Samtidig som du godtar "tilbakeslag" og det at han innimellom kommer inn til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare sette grenser? på en fin måte selvsagt. Si at han skal legge seg i sin egen seng på kvelden, men at døren kan stå åpen slik at han hører deg. Han kan også ha litt lys på om det gjør ham tryggere. Våkner han på natten ber du ham om å gå inn igjen i sin egen seng. Si at nå er han våken, nå har han sett at det ikke er noe å være redd for og derfor kan han gå og legge seg igjen. Ved å tillate ham å legge seg hos deg viderefører du jo tanken om at drømmer er noe å være redd for. Jeg er redd du har overbeskyttet ham ved å være så ettergivende.

Noen syns kanskje dette er en litt streng måte å lære ham å sove i sin egen seng på, men jeg syns han bør være livende redd før han får lov til å sove hos deg. Er han bare litt engstelig kvalifiserer ikke dette til å ligge sammen med deg. Vil han ikke gå tilbake til sengen sin alene kan du følge ham og sitte der til han har sovnet. Han må rett og slett skjønne at det er der han skal sove.

Forklar ham at drømmer bare er drømmer og at sjøuhyrer ikke hører hjemme i virkeligheten. Drømmer kan være fæle, men de er ikke farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vil hjelpe han

Kan du ikke bare sette grenser? på en fin måte selvsagt. Si at han skal legge seg i sin egen seng på kvelden, men at døren kan stå åpen slik at han hører deg. Han kan også ha litt lys på om det gjør ham tryggere. Våkner han på natten ber du ham om å gå inn igjen i sin egen seng. Si at nå er han våken, nå har han sett at det ikke er noe å være redd for og derfor kan han gå og legge seg igjen. Ved å tillate ham å legge seg hos deg viderefører du jo tanken om at drømmer er noe å være redd for. Jeg er redd du har overbeskyttet ham ved å være så ettergivende.

Noen syns kanskje dette er en litt streng måte å lære ham å sove i sin egen seng på, men jeg syns han bør være livende redd før han får lov til å sove hos deg. Er han bare litt engstelig kvalifiserer ikke dette til å ligge sammen med deg. Vil han ikke gå tilbake til sengen sin alene kan du følge ham og sitte der til han har sovnet. Han må rett og slett skjønne at det er der han skal sove.

Forklar ham at drømmer bare er drømmer og at sjøuhyrer ikke hører hjemme i virkeligheten. Drømmer kan være fæle, men de er ikke farlige.

Og det du foreslår her tror du ikke jeg har prøvd?

Han er livredd,er det som er problemet. Har blitt sint også pga frustrasjon,sagt at han må bare ligge på sitt rom. Mitt rom er rett ved siden av hans,og døra står vidåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vil hjelpe han

Kanskje det er en idé å prøve å venne han gradvis til å sove i egen seng? For eksempel ved at du ligger hos han på senga til han sovner de første gangene, og så begynner å gå ut mens han fortstat er våken, men er døsig osv - "nedtrapping". Samtidig som du godtar "tilbakeslag" og det at han innimellom kommer inn til deg?

Det kan jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vil hjelpe han

Hva med psykolog om han er så redd? Det høres jo ut som han har et ubearbeidet traume med den filmen.

Jeg husker selv hvor redd jeg kunne bli om natten som liten og det er filmer jeg har sett som jeg aldri burde sett, hverken som ungdom eller voksen.

Om redselen hans er så reell at han har mareritt så ofte som du forteller, da syns jeg det blir helt feil med belønnningssystem for at han ikke søker trygghet hos deg.

Vil ikke gå så langt å kalle det traume,men det var et sjokk for han å se den filmen. Er nok jeg som har vært for overbeskyttende tidligere,burde sikkert ha sett litt skumle filmer før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest spardamen

Jeg husker at jeg selv ble så redd pga en skrekkfilm i den alderen at jeg ikke torde å se meg i speilet. Trodde det kom noen der sånn som i filmen :).

Det som kan hjelpe er å snakke mye om dette, at det er en film, noen som har kledd seg ut osv. Han må på en måte møte denne frykten, da vil kanskje marerittene gi seg også.

Du kan jo også forsøke å si til han at drømmer er ikke farlige, de er ubehagelige, men det er bare tanker som farer igjennom hodet når vi sover. Det vi drømmer om skjer ikke i virkeligheten.

Ellers tror jeg at tiden vil hjelpe dere i å komme over dette. Sover han i din seng enda om ett år synes jeg dere trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke gå så langt å kalle det traume,men det var et sjokk for han å se den filmen. Er nok jeg som har vært for overbeskyttende tidligere,burde sikkert ha sett litt skumle filmer før.

Det siste var vel omtrent omvendt av det jeg ville sagt. Man herder ikke småbarn ved å la de se skumle ting.

Og jeg syns ikke det er å overdrive at filmen var et traume om han faktisk har mareritt om denne filmen to år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare sette grenser? på en fin måte selvsagt. Si at han skal legge seg i sin egen seng på kvelden, men at døren kan stå åpen slik at han hører deg. Han kan også ha litt lys på om det gjør ham tryggere. Våkner han på natten ber du ham om å gå inn igjen i sin egen seng. Si at nå er han våken, nå har han sett at det ikke er noe å være redd for og derfor kan han gå og legge seg igjen. Ved å tillate ham å legge seg hos deg viderefører du jo tanken om at drømmer er noe å være redd for. Jeg er redd du har overbeskyttet ham ved å være så ettergivende.

Noen syns kanskje dette er en litt streng måte å lære ham å sove i sin egen seng på, men jeg syns han bør være livende redd før han får lov til å sove hos deg. Er han bare litt engstelig kvalifiserer ikke dette til å ligge sammen med deg. Vil han ikke gå tilbake til sengen sin alene kan du følge ham og sitte der til han har sovnet. Han må rett og slett skjønne at det er der han skal sove.

Forklar ham at drømmer bare er drømmer og at sjøuhyrer ikke hører hjemme i virkeligheten. Drømmer kan være fæle, men de er ikke farlige.

Jøss! Du har aldri vært redd som barn?

Jeg syns dette hørtes på grensen til å være ufølsomt. "Du får ikke søke trygghet hos meg før du er livredd!" Kjempeflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det du foreslår her tror du ikke jeg har prøvd?

Han er livredd,er det som er problemet. Har blitt sint også pga frustrasjon,sagt at han må bare ligge på sitt rom. Mitt rom er rett ved siden av hans,og døra står vidåpen.

Du får spørre NHD. Jeg har en mistanke om at han vil svare noe i samme gate som det jeg sier.

Les hva jeg skriver. Jeg sier at er han -livredd- bør du antagelig finne andre måter å gjøre det på. Jeg syns ikke man skal sykeliggjøre en situasjon der barnet er redd for drømmer. Det jeg foreslår bør også være en gradvis tilvenning, ikke "kom deg inn i din egen seng og sov der".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Du har aldri vært redd som barn?

Jeg syns dette hørtes på grensen til å være ufølsomt. "Du får ikke søke trygghet hos meg før du er livredd!" Kjempeflott!

En ting er å søke trygghet når man er litt engstelig, men når dette tydeligvis har gått over til en situasjon som er trasig for mor og barn har denne tryggheten gjort vondt verre. Da mener jeg hun har overbeskyttet barnet istedet for å lære gutten at av og til blir man redd for drømmer, men drømmer er ikke virkelige. Det som skjedde i filmen finnes ikke i virkeligheten.

Man kan ikke la barn henge i skjørtene til de blir voksne.De må jo lære at man kan bli redd, men av og til må man møte redselen, og særlig i en sånn situasjon. Er barnet -livredd- bør man finne andre måter å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal la gutten sove i din seng. Både av hensyn til deg selv og til han. Legg en madrass på gulvet på soverommet ditt, og så kan gutten legge seg der hvis han våkner om natten og er redd. Si til gutten at han trenger å få til det å sove i egen seng igjen, og at dette er måten dere skal få det til på.

Den ene sønnen til broren min nektet å flytte ut av foreldresengen. Noe mørkeredd - men i like stor grad fryktelig glad i å sove sammen med noen. Det var nok fristende for ham å fokusere på mørkeredselen hver gang foreldrene forsøkte å få til endring. Løsningen ble madrass på gulvet. Da fikk ikke gutten det fullt så koselig som han ønsket, men han ble heller ikke tvunget til å sove helt alene. Etter en stund syntes han det var greit å sove på sitt eget rom. Han var stooooor innen dette skjedde, foreldrene utsatte altfor lenge å trene på å sove alene, men tilslutt så flyttet han altså ut av foreldresenga (i det minste før han ble konfirmert....*s*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...