Gå til innhold

Hva gjør du hvis du misliker en pasient?

Anbefalte innlegg

Gjest scarymeeey
Skrevet

Hvis en pasient som går hos deg lurer på om du synes h*n er slitsom eller krevende?.

Sier du i fra da.?

Eller må terapeuter ha pokerfjes og bare spille med. For en som sliter veldig med å vite hva som er riktig måte å være på og opptatt av å bli akseptert er det vanskelig å takle dette.

Nå har jeg EUPF og det som går igjenn er at jeg er redd for at han skal bli lei meg og begynner å mislike meg. Så blir jeg utrygg og kan nok være litt slitsom til tider og tror jeg. Og er redd jeg blir intens med terapeuten min til tider. Det dreier seg mye om forholdet mellom om oss som jo ikke er noe forhold egentlig. Det må jo være vanskelig for terapeuten også at pasienten er så opptatt av hva h*n synes om henne. ?

Er det sånn at du enkelte ganger bare er glad når pasienten går ut av døra? .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også redd for at behandler skal gå lei meg eller mislike meg.

Jeg tror det påvirker behandlingen.

Behandler har mange forkjellige typer mennesker og takler det meste, så

jeg tror vi må våge å være oss selv for å kunne få hjelp. Det tror

jeg vil hjelpe oss til å jobbe videre for å kunne bli bedre.

Gjest Mennesker?
Skrevet

Kanskje han ignorerer den personen,gir saken over til en annen. Tror de som jobber i psykiatrien lærer seg å bli kalde,hvis ikke de er det i utgangspunktet da.

Gjest depressio mentis
Skrevet

Jeg er også redd for at behandler skal gå lei meg eller mislike meg.

Jeg tror det påvirker behandlingen.

Behandler har mange forkjellige typer mennesker og takler det meste, så

jeg tror vi må våge å være oss selv for å kunne få hjelp. Det tror

jeg vil hjelpe oss til å jobbe videre for å kunne bli bedre.

Sist jeg var hos min behandler fikk jeg et klart inntrykk av at vedkommende var irritert på meg og lei av meg. Det skyldes ikke kognitiv feiltenkning for det er jeg kvitt etter at jeg begynte med medisiner. Har aldri tidligere hatt slike tanker om min behandler, tvert imot synes jeg vi har hatt et godt samarbeid.

Jeg tenker jeg avslutter behandlingen. Egentlig så er jeg vel enig i at jeg ikke behøver å gå der lenger.

Gjest vil deg vel
Skrevet

Dette er jo klassiske ting i terapi, og selve jobben til terapeuten å takle å stå i.

Det blir som å lure på om lærere blir lei av ungene, eller ekspeditører av kundene.

Alle har sin jobb å gjøre. Du har din som pasient, og terapeuten har sin. La han få ta ansvar for egen jobb, mens du går i terapi og jober med det du trenger å jobbe med.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

NHD: har tidligere uttalt at han bare behandler folk han liker. Vet ikke om de resterende pasientene får et tilbud hos noen av hans kollegaer, eller hva de gjør.

Det har hatt alt å si for min behandling om jeg føler at min behandler liker meg. Når jeg får en følelse av at vi ikke er på bølgelengde så merker jeg at jeg forandrer meg og blir mer stille enn det jeg vanligvis er. Noen behandlere har trodd at jeg vanligvis var så stille.

hidi, the scorpion
Skrevet

NHD: har tidligere uttalt at han bare behandler folk han liker. Vet ikke om de resterende pasientene får et tilbud hos noen av hans kollegaer, eller hva de gjør.

Det har hatt alt å si for min behandling om jeg føler at min behandler liker meg. Når jeg får en følelse av at vi ikke er på bølgelengde så merker jeg at jeg forandrer meg og blir mer stille enn det jeg vanligvis er. Noen behandlere har trodd at jeg vanligvis var så stille.

''NHD: har tidligere uttalt at han bare behandler folk han liker. Vet ikke om de resterende pasientene får et tilbud hos noen av hans kollegaer, eller hva de gjør.''

Hvor har han sagt det?

Det er ulovlig for leger og helsepersonell å forskjellsbehandle noen!

Skrevet

''Hvis en pasient som går hos deg lurer på om du synes h*n er slitsom eller krevende?.

''

Har du spurt terapeuten din om hva h*n mener? Og om han ville bekreftet din mistanke hvis den var sann?

Temaet du bar opp er et vanlig tema i terapisammenheng.

Skrevet

''NHD: har tidligere uttalt at han bare behandler folk han liker. Vet ikke om de resterende pasientene får et tilbud hos noen av hans kollegaer, eller hva de gjør.

'

Jeg vet ikke hva NHD har sagt om dette, men fikk lyst til å si at jeg ikke tror at en psykiater kun behandler folk de har klart positive følelser i forhold til. Derimot tror jeg de avstår fra å ha ansvar for behandling dersom de skulle ha en tydelig opplevelse av å mislike pasienten.

Blir det ikke litt enten-eller-tenkning å snakke om å like eller mislike folk? Vil man ikke ofte ha en ganske nøytral holdning?

Gjest bipolarinnen
Skrevet

''NHD: har tidligere uttalt at han bare behandler folk han liker. Vet ikke om de resterende pasientene får et tilbud hos noen av hans kollegaer, eller hva de gjør.

'

Jeg vet ikke hva NHD har sagt om dette, men fikk lyst til å si at jeg ikke tror at en psykiater kun behandler folk de har klart positive følelser i forhold til. Derimot tror jeg de avstår fra å ha ansvar for behandling dersom de skulle ha en tydelig opplevelse av å mislike pasienten.

Blir det ikke litt enten-eller-tenkning å snakke om å like eller mislike folk? Vil man ikke ofte ha en ganske nøytral holdning?

jeg har en ganske nøytral holdning til folk hvor det svært sjeldent er enten eller. Men hva NHD mente i det svaret vet ikke, hvis han ikke utdyper det.Kanskje det var snakk om å mislike noen sterkt? Men jeg ser jo at det kan bli komplisert å behandle folk man rett og slett irriterer seg grønn over.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du spør om en ting i overskriften og noe annet i innlegget.

Mange pasienter er slitsomme og krevende. Tross det kan jeg like dem godt.

Jeg har valgt denne jobben bla fordi den er utfordrende. Jeg liker en del slitsomme og krevende oppgaver.

Hvis jeg sterkt misliker en pasient over tid, overfører jeg vedkommende til en annen. Også denne pasienten fortjener en behandler som liker seg. Heldigvis har det forekommet bare et par ganger på 27 år.

Gjest not easy!
Skrevet

Du spør om en ting i overskriften og noe annet i innlegget.

Mange pasienter er slitsomme og krevende. Tross det kan jeg like dem godt.

Jeg har valgt denne jobben bla fordi den er utfordrende. Jeg liker en del slitsomme og krevende oppgaver.

Hvis jeg sterkt misliker en pasient over tid, overfører jeg vedkommende til en annen. Også denne pasienten fortjener en behandler som liker seg. Heldigvis har det forekommet bare et par ganger på 27 år.

hvordan tok de to du overførte til andre, for du konfronterte de sikkert med det....?

Skrevet

hvordan tok de to du overførte til andre, for du konfronterte de sikkert med det....?

Nei, jeg gjorde ikke det, og de tok det helt ok. Jeg har ingen grunn til å gjøre mitt problem til deres. De hadde nok problemer fra før.

Gjest not easy!
Skrevet

Nei, jeg gjorde ikke det, og de tok det helt ok. Jeg har ingen grunn til å gjøre mitt problem til deres. De hadde nok problemer fra før.

og problemet var....??

Skrevet

og problemet var....??

Svaret står i mitt første svar.

Skrevet

Jeg synes du skal tenke mer på om du liker behandleren og føler deg ivaretatt. Gjør du ikke det skifter du behandler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...