Gå til innhold

angst for avikling av uførestønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk brev i posten i dag. Uførestønaden blir erstattet med

arbeidsavklaringspenger. Vi må sende inn meldekort hver 14.dag.

Nå har det fungert så greit med 50% uførestønad. Jeg har fått ro

til å konsentrere meg om jobben, mens stønaden har gått sin gang.

Jeg har bare hatt angst for ny søknad, men nå kommer disse

forandringene og jeg kjenner det knytter seg.

Er alternativet uførepensjon. Jeg takler ikke disse forandringene.

Jeg trenger bare ro.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sopp og føtter
Skrevet

Jeg har fått brev om det samme. Tidsbegrenset er tidsbegrenset, og ingen forskjell fra attføringspenger. Å måtte levere meldekort elektronisk hver 14. dag gjør meg igenting. Man får også utbetalt penger hver 14. dag, noe jeg synes er mye bedre.

Skrevet

Jeg har fått brev om det samme. Tidsbegrenset er tidsbegrenset, og ingen forskjell fra attføringspenger. Å måtte levere meldekort elektronisk hver 14. dag gjør meg igenting. Man får også utbetalt penger hver 14. dag, noe jeg synes er mye bedre.

Du er heldig som klarer å takle det. Og i tillegg se positivt på det.

Jeg ville heller ha utbetaling en gang i måneden, og få være i fred, nå når arbeidslivet fungerer for meg.

Etter hva jeg forstår må vi nå inn med ny søknad, og jeg blir stresset og redd. Takler det ikke.

Gjest Under rehabilitering - snart frisk?!
Skrevet

Hvilke forandringer tror du det blir, da, ut over det at du skal sende inn meldekort hver 14. dag?

Skrevet

Hvilke forandringer tror du det blir, da, ut over det at du skal sende inn meldekort hver 14. dag?

Det minner meg kanskje om hvor ustabil og ubalansert jeg var når jeg

gikk på dagpenger. Jeg får alle disse følelsene tilbake nå.

Gjest Bipolar i sjela
Skrevet

Jeg har akkurat fått innvilga TU.

Jeg har vært vant med èn utbetaling/mnd. alle regningene mine er tilpassa nettopp dette.

Det og nå måtte huske å sende meldekort er for noen ikke så lett.

Jeg trenger ikke levere ny søknad da jeg har vedtak fremover..klipper fra NAV

''Har du et vedtak om attføringspenger, rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uførestønad som varer lenger enn 28. februar 2010, vil du automatisk ha rett til arbeidsavklaringspenger med overgangsregler fra og med mars. Du trenger ikke sette fram ny søknad. I begynnelsen av mars vil du få et brev med informasjon om at saken din er overført til arbeidsavklaringspenger med overgangsregler.''

Men jeg er lettere fortvilet selv - gruer meg faktisk

Skrevet

Det minner meg kanskje om hvor ustabil og ubalansert jeg var når jeg

gikk på dagpenger. Jeg får alle disse følelsene tilbake nå.

Men det hever du deg over, vet du, og når du har fått sett hvor enkelt det er å sende inn disse meldekortene, så kommer du til å le litt av deg selv.

Alle forandringer er ikke farlige, heldigvis! :-)

Skrevet

Jeg har akkurat fått innvilga TU.

Jeg har vært vant med èn utbetaling/mnd. alle regningene mine er tilpassa nettopp dette.

Det og nå måtte huske å sende meldekort er for noen ikke så lett.

Jeg trenger ikke levere ny søknad da jeg har vedtak fremover..klipper fra NAV

''Har du et vedtak om attføringspenger, rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uførestønad som varer lenger enn 28. februar 2010, vil du automatisk ha rett til arbeidsavklaringspenger med overgangsregler fra og med mars. Du trenger ikke sette fram ny søknad. I begynnelsen av mars vil du få et brev med informasjon om at saken din er overført til arbeidsavklaringspenger med overgangsregler.''

Men jeg er lettere fortvilet selv - gruer meg faktisk

''Jeg har vært vant med èn utbetaling/mnd. alle regningene mine er tilpassa nettopp dette.''

Det klarer du å få gjort om, via mail eller ved å ta en telefon.

''Det og nå måtte huske å sende meldekort er for noen ikke så lett.''

Lurt å bruke f.eks. telefonen som påminner, eller Outlook. Eller kalenderen. Eller en god venn. Mange muligheter! :-)

Dette kommer til å gå helt fint, forandringer er ikke nødvendigvis verken farlige eller til det verre. :-)

Skrevet

Men det hever du deg over, vet du, og når du har fått sett hvor enkelt det er å sende inn disse meldekortene, så kommer du til å le litt av deg selv.

Alle forandringer er ikke farlige, heldigvis! :-)

Forandringer er kanskje ikke farlige.

Når jeg fikk fred og ro, slippe å tenke på at jeg gikk på stønad, var ferdig

med søknaden om uførestønad. Det var først da jeg klarte å bygge meg

opp i arbeidslivet.

Nå føles det som alt rakner igjen. Det er nok bare jeg som reagerer

så kraftig på slike forandringer.

Gjest Bipolar i sjela
Skrevet

''Jeg har vært vant med èn utbetaling/mnd. alle regningene mine er tilpassa nettopp dette.''

Det klarer du å få gjort om, via mail eller ved å ta en telefon.

''Det og nå måtte huske å sende meldekort er for noen ikke så lett.''

Lurt å bruke f.eks. telefonen som påminner, eller Outlook. Eller kalenderen. Eller en god venn. Mange muligheter! :-)

Dette kommer til å gå helt fint, forandringer er ikke nødvendigvis verken farlige eller til det verre. :-)

Neida..er bare litt "skummelt" med noe "nytt"..jeg sendte jo meldekort før i tida - gikk jo bra da.

Telefoner og meg hører ikke sammen så det blir nok endel mailer ja :-)

ja-huskelistegreie på mobilen + at jeg akkurat har skaffa meg whiteboard så kan jo fylle ut der og .

Nei, trur ikke jeg får så mye å frykte anna enn å endre disse regningene

Skrevet

Gjelder det alle som har uføretrygd? Forstår ikke det helt.

Skrevet

Gjelder det alle som har uføretrygd? Forstår ikke det helt.

Det gjelder de som har tidsbegrenset uførestønad, rehabiliteringspenger og attføring. Det gjelder ikke de som har fått varig uføretrygd.

Skrevet

Det gjelder de som har tidsbegrenset uførestønad, rehabiliteringspenger og attføring. Det gjelder ikke de som har fått varig uføretrygd.

Ok. Kjedelig hvis det blir verre enn det er da.

Skrevet

Ok. Kjedelig hvis det blir verre enn det er da.

Det er kanskje ikke så mye verre enn det er i dag.

Det er nok bare jeg som reagerer så kraftig på det. Trenger bare ro og fred, men med det nye systemet må

jeg sannsynligvis inn med ny søknad. Det syns jeg er vanskelig. Jeg

får angst av det, og med innsending av meldkort blir jeg stadig påminnet om situasjonen.

Ellers vet jeg ikke helt hvorfor jeg reagerer så kraftig på det.

Skrevet

Det er kanskje ikke så mye verre enn det er i dag.

Det er nok bare jeg som reagerer så kraftig på det. Trenger bare ro og fred, men med det nye systemet må

jeg sannsynligvis inn med ny søknad. Det syns jeg er vanskelig. Jeg

får angst av det, og med innsending av meldkort blir jeg stadig påminnet om situasjonen.

Ellers vet jeg ikke helt hvorfor jeg reagerer så kraftig på det.

Er du sikker på at det ikke er mulig for deg å la være å krisemaksimere dette? Det virker ikke rasjonelt at du blir så fortvilet for dette, så jeg tenker at du kanskje kan påvirke deg selv til å ikke gjøre endringen så '"stor".

Fikk meg til å lure på om du er ekstra stresset om dagen, og at du derfor har "nulltoleranse" for ting du opplever som ekstra belastning.

Skrevet

Er du sikker på at det ikke er mulig for deg å la være å krisemaksimere dette? Det virker ikke rasjonelt at du blir så fortvilet for dette, så jeg tenker at du kanskje kan påvirke deg selv til å ikke gjøre endringen så '"stor".

Fikk meg til å lure på om du er ekstra stresset om dagen, og at du derfor har "nulltoleranse" for ting du opplever som ekstra belastning.

Jeg er ikke stresset for tiden, men ble det når jeg fikk brevet.

De

kraftige reaksjonene jeg får av småting er vel en av grunnene til at

jeg sliter så mye psykisk.

Gjest vil deg vel
Skrevet

Slik jeg har forstått det så fortsetter du i samme sporet så lenge du har TU (?)Du trenger ikke gjøre noe før den går ut, og da måtte du jo søkt likevel. Jeg kan ta feil, men forstod det slik.

Dette ordner seg uansett.

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt! Hadde nok reagert på samme måte for noen, ja kanskje bare et år siden. Men jobb litt med å finne konstruktive løsninger etterhvert, så har jeg tro på at det ordner seg.

Prøv i første omgang å få det til uten at det streser deg unødig. Om det ikke går, så kan du ta kontakt med nav å be om å få unntaksordning. Det må være mye bedre for alle parte, nav inkludert, at du fortsetter å fungere i jobb, og utvikle deg i friskere retning.

Ellers er kontakt med nav "god" trening i stresshåndtering, sukk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...