Gå til innhold

Kan man bli for forståelsesfull?

Anbefalte innlegg

Gjest skredderens sønn
Skrevet

Det er jo mye fokus på barneoppdragelse, og hvordan være en best mulig forelder.

Med bakgrunn i en del jeg har sett, lurer jeg på om det er en sammenheng mellom det å være veldig forståelsesfull, og det at barnet utvikler seg til å bli voksne drittsekker som slår når de ikke får det som de vil, eller utnytter andre - og så forventer forståelse?

Jeg har selv vært sammen med/gift med to store drittsekker, og det jeg synes er så rart, er at begge kom fra svært varme og kjærlige hjem. De hadde tålmodige foreldre som aldri var fordømmende, men trøstet og oppmuntret uansett hva det måtte være.

Mine menn kunne ikke skjønne at jeg ikke kunne tilgi, for han ene var jo så sint når han slo, og han andre var jo så ensom da han bedro meg og løy til jeg trodde jeg skulle bli gal, og "alle vet jo at menn bare er feige, det er jo bare sånn menn er", "man gjør feil", etterfulgt av filosofiske floskler om livet og eksistensen.

Han ene hadde til og med foreldre hvor begge foreldrene var spesialpedagoger. Samtidig kjenner jeg andre menn som har hatt en jævlig oppvekst som har utviklet en styrke og en ansvarsfølelse det står respekt av.

Er det noen sammenheng her tror dere?

Videoannonse
Annonse
hidi, the scorpion
Skrevet

Tror jeg absolutt!

Foreldre skal være snille, forståelsesfulle, men konsekvente.

Første gang kan snakkes om, og vi er snille og forståelsesfulle, men neste gang blir det konsekvenser....

Skrevet

Jeg tror de som "flyter" gjennom bardommen uten problemer oftere blir drittsekker,de er bortskjemte og tror alt dreier seg om dem. Man må lære ting på godt og spesiellt vondt for å bli et godt menneske.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Slik har foreldre misforstått barneoppdragelse og har laget uspiselige narsissister.

Varme og grenser er det barn trenger. Positive tilbakemeldinger på positiv adferd og tydeligrettledning ved negativ adferd.

Kaka11365381158
Skrevet

Ja, jeg tror det er en sammenheng. En skal aldri være forståelsesfull for et barn som f.eks mobber. Jeg tror at mye av feilen som blir gjort i norske skoler i dag er at de lar de som mobber få forsvare sin handling og at læreren dermed bortforklarer mobbingen som foregår. Både lærere og foreldre bør være helt tydelig på at slikt er galt uten noe dikkedari.

Skrevet

Ja, jeg tror det er en sammenheng. En skal aldri være forståelsesfull for et barn som f.eks mobber. Jeg tror at mye av feilen som blir gjort i norske skoler i dag er at de lar de som mobber få forsvare sin handling og at læreren dermed bortforklarer mobbingen som foregår. Både lærere og foreldre bør være helt tydelig på at slikt er galt uten noe dikkedari.

Enig!

Gjest skredderens sønn
Skrevet

Slik har foreldre misforstått barneoppdragelse og har laget uspiselige narsissister.

Varme og grenser er det barn trenger. Positive tilbakemeldinger på positiv adferd og tydeligrettledning ved negativ adferd.

Litt utenfor mitt opprinnelige spørsmål:

Narsissister - Har dette noen forbindelse med et slags mønster hvor de vekselvis forguder eller forakter partneren, alternativt: forleder og vraker unge jenter på det styggeste mens partneren dyrkes?

Rastløse med et intenst blikk, sympativekkende, flinke til å snakke seg ut av det meste, og rasende hvis noen påpeker motsetninger i det de sier?

Skrevet

Jeg tror ikke at det har så mye å si, det en finner vel eksempler på begge deler. Det er andre enn foreldre som er med på å "forme" en personlighet.

Skrevet

Hvis du mener med det, at en kan bli for ettergivende, ja. Men det å forstå ting er ikke negativt, det er noe vi alle streber mot. Men jeg skjønner hva du mener. forståelse er en mangelvare, fordi mange er for selvopptatt i denne oppjaga verden

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...