Gå til innhold

Graviditet og medisiner

Anbefalte innlegg

Gjest Ekschizo
Skrevet

Hei! Jeg tenker på å bli gravid, men går på medisiner som kan være skadelige. Jeg har spurt her om dette før, og fikk til svar at jo, det finnes medisiner som kan kombineres med et svangerskap. Jeg går nå på Abilify, Lamictal, Cipralex og Akineton, og vet at noen av disse gir en risiko, en sjanse jeg selvfølgelig ikke tar. Jeg lurer nå på om det er mulig å få noen tips ift hvilke medisiner det går an å ta? Har hørt at Trilafon kan være et alternativ til Abilify, men at den gir mye bivirkninger. Er det andre medisiner som kan anbefales? Har prøvd og prøvd på å komme i kontakt med en psykiater som kan hjelpe meg med dette, men det har ikke lyktes så langt. Kanskje må jeg kutte ut alle medisinene for å være helt trygg? Det tar i så fall lang tid, med mindre jeg bråslutter (som jeg vet ikke er å anbefale...). Klokka tikker nå som jeg er nygift og har fylt 30... På forhånd takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger sikkert ikke kutte alt. Skriv dose på hver medisin og hvorfor du tar den enkelte medisinen. Da er det nok lettere å gi deg et godt svar på hva du kan gjøre.

Gjest Ekschizo
Skrevet

Du trenger sikkert ikke kutte alt. Skriv dose på hver medisin og hvorfor du tar den enkelte medisinen. Da er det nok lettere å gi deg et godt svar på hva du kan gjøre.

Takk! Jeg går på Abilify 15 mg, Lamictal 200 mg, Cipralex 10 mg og Akineton 6 mg. Fikk en gang diagnosen schizofreni, men den var antakelig feil, og nå har det gått veldig bra de siste tre årene.

Gjest Medisinmamma
Skrevet

Du kan ta Trilafon og Sarotex. Det brukte jeg i mitt svangerskap.

Skrevet

Hva sier fastlegen din? Jeg tenker at du ikke bør ha så stor hast med å bli gravid, at du ikke har tid til å vente på å få drøftet medisineringen både med fastlege og psykiater. Et svangerskap og fødsel kan være stor belastning for psyken, og det er viktig at det lages et opplegg som i størst mulig grad forhindrer at du får tilbakefall av sykdom. Det ville være uhyre trist om starten på det å være mor skal bli preget av alvorlig sykdom.

Ta deg tid til å få til en god dialog med fastlege og psykiater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...