Gå til innhold

Skole og lekser


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AneM1365380603

Ja, jeg kjenner igjen endel ting der, at det funker. 6. klassingen er ikke så lett å motivere, men vi har prøvd å finne vår måte å gjøre lekser på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner igjen endel ting der, at det funker. 6. klassingen er ikke så lett å motivere, men vi har prøvd å finne vår måte å gjøre lekser på :)

Det går heldigvis greit her hjemme også. De styrer selv når de skal gjøre leksene og hvordan, men leksene skal være ferdige senest klokka 19 for 7.klassingen. Fjerdeklassingen begynner automatisk med leksene, så henne har vi ikke satt noen tidsfrist for.

Mange foreldre sliter utrolig mye med å få ungene til å begynne på leksene. Hovedgrunnen til at ungene "aldri" kommer igang er at de er vant til at mamma og pappa passer på. Ofte er det best å fortelle dem at leksene skal være ferdige til klokka "et-eller-annet" og etter den tid er det ikke anledning til å gjøre dem - og at fra nå av får de ta ansvar selv. Da pleier det som regel å ordne seg (iallefall min erfaring som lærer) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrivelekser

Greit nok det, men jeg ser ikke helt hvordan vi ut i fra dette skal få ham til å gjøre skriveleksene sine, det er et h** og det går ikke så bra å være fysisk eller taktil mens man skriver kjedelige ord vel? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det, men jeg ser ikke helt hvordan vi ut i fra dette skal få ham til å gjøre skriveleksene sine, det er et h** og det går ikke så bra å være fysisk eller taktil mens man skriver kjedelige ord vel? ;-)

Hehe, ikke alle lekser det er mulig å gjøre hoppende på en fot, nei ;)

Hva med å lage en liten "hule" til ham på gulvet (ligge på gulvet, teppe over hodet, lommelykt etc). Jeg vet om en elev som aldri klarte å roe seg i klasserommet, men fikk han sitte under pulten var han som et lam ;-)

Ikke alt man kan bruke av det som står her, men man ser iallefall at mas ikke funker... Mine eldste gjør leksene best liggende på gulvet med musikk på øret. Mellomste koser seg mest med leksene når et stearinlys er tent på leksebordet :)

Er ikke så ofte vi tyr til slike ting siden de som regel gjør leksene uten problemer, men interessant å finne ut hva som kan hjelpe på konsentrasjonen hos ulike barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...