Gå til innhold

En mailserver - to maskiner


Gjest rota

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med følgende:

Jeg har en stasjonær pc hvor jeg har mailadresse hos telenor. Nå har jeg kjøpt en bærbar som jeg skal bruke på reise i jula med USB modem. Kan jeg få tilgang til mailene mine på min bærbare? Må jeg lage en konto på den tilsvarende den jeg har på den stasjonære? Altså to helt like kontoer på to forskjellige maskiner?

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har i hvert fall to bærbare med identiske kontoer, som vi laster all mail ned på. Så det må vel gå greit å ha en på den stasjonære og en på den bærbare.

Men hvis det er bare til kortere feriebruk, så ville jeg kanskje ha nøyd meg med å lese mailen på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i hvert fall to bærbare med identiske kontoer, som vi laster all mail ned på. Så det må vel gå greit å ha en på den stasjonære og en på den bærbare.

Men hvis det er bare til kortere feriebruk, så ville jeg kanskje ha nøyd meg med å lese mailen på nett?

Takk for svar. Så det har ikke noe å si at jeg på min bærbare da ikke har nettet gjennom Telenor, men fra et USB modem fra Ice.net. Jeg skal fortsatt skrive servernavnet til telenor på min bærbare? Dette er jeg ganske grønn på som du skjønner.

Kan jeg logge meg på telenor og lese mailene der altså, det var jeg ikke klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så det har ikke noe å si at jeg på min bærbare da ikke har nettet gjennom Telenor, men fra et USB modem fra Ice.net. Jeg skal fortsatt skrive servernavnet til telenor på min bærbare? Dette er jeg ganske grønn på som du skjønner.

Kan jeg logge meg på telenor og lese mailene der altså, det var jeg ikke klar over.

Det med serverne og bruk av forskjellig nett kan jeg ikke mye om! Men jeg pleier vanligvis å lese mine mail på nettleseren som du finner på www.online.no

Brukernavnet ditt er mailadressa - dvs det av den som står foran alfakrøll. Passord må du kanskje be om å få tilsendt hvis du ikke har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med serverne og bruk av forskjellig nett kan jeg ikke mye om! Men jeg pleier vanligvis å lese mine mail på nettleseren som du finner på www.online.no

Brukernavnet ditt er mailadressa - dvs det av den som står foran alfakrøll. Passord må du kanskje be om å få tilsendt hvis du ikke har fra før.

Takker og bukker tusen ganger.

Jeg gikk nå inn på online.no og kunne lese de siste mailene. Det var jo kult. Og jeg husket til og med passordet, det er jo helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker tusen ganger.

Jeg gikk nå inn på online.no og kunne lese de siste mailene. Det var jo kult. Og jeg husket til og med passordet, det er jo helt utrolig.

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Du er sikker på at du ikke har en mobil med mulighet til å legge inn e-post, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Du er sikker på at du ikke har en mobil med mulighet til å legge inn e-post, da?

Det har jeg ikke sjekket, men tviler på det, for akkurat min Nokia mobil er ikke kompatibel med Telenor. Det fant jeg ut når jeg skulle laste ned musikk. Det gikk ikke. Telenor sier det ligger hos Nokia, og når jeg kontaktet dem så sier de at det er Telenor sin feil, de bare skylder på hverandre. Men når jeg kan bare logge meg på nettet og lese er jo det helmaks.

Man lærer noe nytt hver dag. Og det er mye mer å lære, for jeg har en XP stasjonær, og har kjøpt en ny Vista stasjonær maskin, og fått oppgraderings CD for Windows 7, men er ikke sikker på om jeg vil laste den ned enda, for jeg må sjekke om min kjære printer takle W7. Ikke sikkert den takler Vista heller, for jeg har fortsatt min XP gående. Fult pc kaos her i huset nå. Mange utfordringer står sikkert i kø etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke sjekket, men tviler på det, for akkurat min Nokia mobil er ikke kompatibel med Telenor. Det fant jeg ut når jeg skulle laste ned musikk. Det gikk ikke. Telenor sier det ligger hos Nokia, og når jeg kontaktet dem så sier de at det er Telenor sin feil, de bare skylder på hverandre. Men når jeg kan bare logge meg på nettet og lese er jo det helmaks.

Man lærer noe nytt hver dag. Og det er mye mer å lære, for jeg har en XP stasjonær, og har kjøpt en ny Vista stasjonær maskin, og fått oppgraderings CD for Windows 7, men er ikke sikker på om jeg vil laste den ned enda, for jeg må sjekke om min kjære printer takle W7. Ikke sikkert den takler Vista heller, for jeg har fortsatt min XP gående. Fult pc kaos her i huset nå. Mange utfordringer står sikkert i kø etter jul.

Så lenge du har nettilgang på mobilen din, så har du mulighet til å lese mail der i hvert fall. Via nettleseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så det har ikke noe å si at jeg på min bærbare da ikke har nettet gjennom Telenor, men fra et USB modem fra Ice.net. Jeg skal fortsatt skrive servernavnet til telenor på min bærbare? Dette er jeg ganske grønn på som du skjønner.

Kan jeg logge meg på telenor og lese mailene der altså, det var jeg ikke klar over.

''Så det har ikke noe å si at jeg på min bærbare da ikke har nettet gjennom Telenor, men fra et USB modem fra Ice.net. Jeg skal fortsatt skrive servernavnet til telenor på min bærbare?''

Det har ikke noe å si for innkommende e-post. Da kan du bruke telenors servernavn, pop.online.no.

For å kunne sende e-post, må du derimot endre på innstillingene i forhold til din telenor-konto. Da endrer du servernavnet for utgående post til smtp.ice.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så det har ikke noe å si at jeg på min bærbare da ikke har nettet gjennom Telenor, men fra et USB modem fra Ice.net. Jeg skal fortsatt skrive servernavnet til telenor på min bærbare?''

Det har ikke noe å si for innkommende e-post. Da kan du bruke telenors servernavn, pop.online.no.

For å kunne sende e-post, må du derimot endre på innstillingene i forhold til din telenor-konto. Da endrer du servernavnet for utgående post til smtp.ice.no

Tusen takk for info. Så det er forskjell på utgående og inngående ja. Da skjønner jeg pointet her. Men hvis jeg da lager en slik konto på min bærbare, kommer mailene automatisk til den da? Eller må jeg laste dem ned fra Telenor, for da kan jeg jo like gjerne lese dem på online.no når jeg først er der liksom. Eller kommer da mailene til begge maskiner samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen hokus pokus

Svært vanlig, du kan ha mailadressen din lagret på hundre pc`r.

Mailadressen du legger inn, med passord etc er som en postboks. Mailen din ligger på Telenors server og så ber du om å få den sendt til den og den boksen.

Derfor er det det samme om du får den på din bærbare eller stasjonære.

Så legg inn nødvendig data på din bærbare og last ned mailen dit så lenge du har behov for det.

Når du ikke reiser mer kan du bare la mailadressen din ligge på den bærbare også til senere bruk eller slette den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av grunnene til at jeg ikke bruker online-adressen min. Mye enklere med en yahoo eller hotmail eller frisurf-adresse f.eks., de kan man lese overalt uten noe ekstra mikkmakk. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Det er en av grunnene til at jeg ikke bruker online-adressen min. Mye enklere med en yahoo eller hotmail eller frisurf-adresse f.eks., de kan man lese overalt uten noe ekstra mikkmakk. :o)

Kan du ikke det med Telenors nettbaserte e-postleser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke det med Telenors nettbaserte e-postleser?

Mulig, men det høres ikke sånn ut - de andre snakker jo om at man må sette opp ditt og datt for å få til å sende og motta og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Tusen takk for info. Så det er forskjell på utgående og inngående ja. Da skjønner jeg pointet her. Men hvis jeg da lager en slik konto på min bærbare, kommer mailene automatisk til den da? Eller må jeg laste dem ned fra Telenor, for da kan jeg jo like gjerne lese dem på online.no når jeg først er der liksom. Eller kommer da mailene til begge maskiner samtidig?

''Men hvis jeg da lager en slik konto på min bærbare, kommer mailene automatisk til den da? ''

De lastes ned fra pop-serveren når du ber epost-klienten gjøre dette.

''Eller kommer da mailene til begge maskiner samtidig?''

Kommer an på oppsettet. Det er mulig å laste ned eposten men samtidig la meldingene ligge igjen på serveren slik at du også kan få tilgang til dem fra en annen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Mulig, men det høres ikke sånn ut - de andre snakker jo om at man må sette opp ditt og datt for å få til å sende og motta og sånt?

Det er hvis du bruker en epost klient som du har installert på pc'en (altså ikke når du bruker nettleseren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvis du bruker en epost klient som du har installert på pc'en (altså ikke når du bruker nettleseren).

Aha - jeg liker uansett ikke online så jeg bruker den ikke. :o) Fikk den for snart 5 år siden, men syntes den var så uoversiktlig og ikke helt grei å bruke så jeg bruker div. andre kontoer istedet og er fornøyd med det. :o)

Men at [email protected] ser mer seriøst ut enn f.eks. [email protected] er det ingen tvil om... ;o) Men skal jeg være veldig seriøs bruker jeg jobb-mailadressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av grunnene til at jeg ikke bruker online-adressen min. Mye enklere med en yahoo eller hotmail eller frisurf-adresse f.eks., de kan man lese overalt uten noe ekstra mikkmakk. :o)

Du kan da lese online-posten din uten noe mere mikkmakk en hotmail eller frisurf! Alt du trenger er å gå til rett nettside og logge inn. Vips - der ligger det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info. Så det er forskjell på utgående og inngående ja. Da skjønner jeg pointet her. Men hvis jeg da lager en slik konto på min bærbare, kommer mailene automatisk til den da? Eller må jeg laste dem ned fra Telenor, for da kan jeg jo like gjerne lese dem på online.no når jeg først er der liksom. Eller kommer da mailene til begge maskiner samtidig?

Som firepile sier kan du bestemme dette gjennom oppsettet.

Jeg har en bærbar og en stasjonær med samme e-postkonto. På den bærbare laster jeg ned e-posten, men lar den også ligge igjen på telenors server. På den stasjonære laster jeg ned og sletter fra telenors server. På den måten har jeg alle e-poster på den stasjonære, men på den bærbare får jeg bare de som har kommet etter sist jeg leste epost på den stasjonære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som firepile sier kan du bestemme dette gjennom oppsettet.

Jeg har en bærbar og en stasjonær med samme e-postkonto. På den bærbare laster jeg ned e-posten, men lar den også ligge igjen på telenors server. På den stasjonære laster jeg ned og sletter fra telenors server. På den måten har jeg alle e-poster på den stasjonære, men på den bærbare får jeg bare de som har kommet etter sist jeg leste epost på den stasjonære.

Takk, jeg har printet ut svaret ditt og skal prøve meg på det i jula.

Ha en riktig god jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...