Gå til innhold

Er det arrogant overfor leger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kutta ut "medic" delen av nicket mitt, men jeg er fortsatt nerdete. Nå står jeg på Lithium og Atacand. Når jeg får en medisin sjekker jeg ALLTID felleskatalogen for interaksjoner, da jeg faktisk opplevde at en lege skrev ut en type antibiotika som over hode ikke skulle kombineres med Tegretol (som jeg da gikk på). Til og med til tross for at jeg hadde bedt han sjekke, så at han leste i Felleskatalogen. Men jeg sa Tegretol... Hadde jeg sagt Carbamazepin, hadde det kanskje blitt annerledes. Jeg sjekket, og endte med å ringe tilbake så de fikk fakset resept på noe annet. Etter den har jeg alltid vært veldig nøye. Jeg leser og forsøker å søke best mulig kunnskaper om medisiner jeg får, interaksjoner, virkningsmekanismer osv osv.

Nå er det slik at jeg noen ganger føler at jeg aktisk kan mer enn legene, og jeg er ikke så redd for å si det heller. Er det arrogant og kvalmt å gjøre som pasient? Jeg er der at jeg ikke trenger noe gjennomgang på hvorfor jeg tar de pillene jeg tar for å si det sånn. Alt rett på sak. Jeg har nok en liten tendens til å foregripe leger også... Noen synes det er litt artig og spør om jeg jobber i helsevesnet (noe jeg ikke gjør) ;)....

Men skal man holde kjeft når en allmennlege sier til deg at du står på en liten dose av et medikament om det står i FK at det jeg tar er max, noe som også er uttalt fra spesialist? Jeg føler meg til tider som en pirkete og ekkel pasient, for jeg er ikke lege eller sykepleier. I just happen to be interested in medicine...

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt greit at du tar ansbvar for din egen behandling. Det er forøvrig en vanlig prosedyre for å redusere feil at flere kontrollerer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...