Gå til innhold

Fuglenek - for og imot?


Gjest bjørnetjeneste?

Anbefalte innlegg

Gjest bjørnetjeneste?

Samboer mener at å sette opp et fuglenek vil gjøre fuglene hjelpeløse og ute av stand til å finne mat på egenhånd. Så enten mener han vi skal sette opp nek og gi fuglene mat hele året, eller droppe fugleneket. Finner ikke noe om dette på nettet. Noen kvalifiserte meninger der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Småfuglene er ikke så hjelpeløse at de dør fordi de ikke klarer å finne seg mat på egenhånd etter at et magert fuglenek har hengt ute, det er jo tomt etter kort tid om det er litt fugl i nabolaget. :o)

Men om man disker opp med fullt fuglebrett, meiseboller og massevis av godsaker og så slutter med det midt på kaldeste vinteren da kan småfuglene få problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mannen din. De som først begynner mate fuglene bør fullføre ved å mate fuglene vinteren ut. På sommmers tid greier de vel å brødfø seg selv med insekter og frø, men på vinters tid er det verre. er fuglene først vant med å dra et sted for å finne mat på vinteren når mat er en mangelvare vil mange bukke under hvis maten plutselig blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ikke småfuglene vist noen særlig interesse for neket - sikkert fordi det er mer stas med fuglebrettet med solsikkefrø og meisebollene...;-) Så nek = julepynt, det er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har ikke småfuglene vist noen særlig interesse for neket - sikkert fordi det er mer stas med fuglebrettet med solsikkefrø og meisebollene...;-) Så nek = julepynt, det er min erfaring.

''Her har ikke småfuglene vist noen særlig interesse for neket -''

Har samme erfaring, selv om det varierer veldig hva slags/om det finnes annen julemat. Har lurt litt på hvorfor småfuglene aldri liker neket vårt ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg min stesvigerfar som har peiling på fugler, så skal man sette ut fuglemat på vinteren og la fuglene klare seg selv på sommeren.

''g la fuglene klare seg selv på sommeren''

Det er vel ingen som mater småfuglene på sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Her har ikke småfuglene vist noen særlig interesse for neket -''

Har samme erfaring, selv om det varierer veldig hva slags/om det finnes annen julemat. Har lurt litt på hvorfor småfuglene aldri liker neket vårt ;).

Det har også vært skriverier om at en del nek har dårlig kvalitet - nesten litt råtne...

Men det ser jo koselig og gammeldags ut, da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dairyqueen

Jeg har hørt at om du ikke har mat på det stedet du setter opp neket, vil det ikke komme noe særlig fugler, fordi de ikke er vandt til å finne mat der fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mater de året rundt

Hørte på radioen idag at fuglene vet hvor de får mat, mater du ikke fuglene "året rundt" og henger ut mat nå like før jul, så vet ikke fuglene om det.

For første gang har vi hatt mat i fuglebrettet helt fra november ifjor, og i år har vi kjempemasse fugler her. Hang opp fugleneket i juletreet vi har på verandaen for en uke siden, og vi har masse fugler der. De sa forresten på radioen at fuglene ikke nærmet seg neket før det var gått noen dager pga at det avgir noen gasser, når det har fått "luftet" seg litt, så kommer fuglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dairyqueen

Jeg har hørt at om du ikke har mat på det stedet du setter opp neket, vil det ikke komme noe særlig fugler, fordi de ikke er vandt til å finne mat der fra før.

Altså, om du ikke før har satt ut fuglemat jevnlig på det stedet du vil ha juleneket .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Fuglene har jo allerede lært å finne mat selv, så det å hjelpe litt til når maten ligger under snøen er bare fint.

Vi har satt opp to frøstasjoner, så nå venter vi på søte pip-piper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Iflg min stesvigerfar som har peiling på fugler, så skal man sette ut fuglemat på vinteren og la fuglene klare seg selv på sommeren.

Det tror jeg stemmer. Jeg pleier å lese litt på en ornitologside, og der er de positive til mat om vinteren. De skriver at en gjerne må legge ut litt bær også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg stemmer. Jeg pleier å lese litt på en ornitologside, og der er de positive til mat om vinteren. De skriver at en gjerne må legge ut litt bær også :)

Da skal jeg prøve med litt bær i tillegg til meisebollene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...