Gå til innhold

NHD: spedbarn og gråting

Anbefalte innlegg

Gjest nybakt mamma2009
Skrevet

Tar spedbarn skade av å ligge å gråte for å skulle sovne?

Noen sier at man ikke kan skjemme bort spedbarn, mens min mann mener at de lærer fra dag en av og derfor må gradvis tilvennes (med litt gråting) å ligge alene på rommet for å sovne. Selvfølgelig ikke hylskriking overtid, men litt skriking før vi roer barnet ned, går ut, kommer inn etter litt gråt osv osv.

Jeg er redd at barnet skal føle seg ensom og forlatt og bli en utilfreds unge, men mannen mener at de ikke tar skade overhodet.

Vet ikke helt hva jeg skal tro...Jeg er så fryktelig redd for å gjøre noe galt og for at babyen min ikke skal ha det bra.

Videoannonse
Annonse
Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg er ikke psykiater, men har likevel sterke meninger om dette.

Følg instinktene dine. Spebarn skal ikke ligge å skrike. De trenger trygghet.

Oppdagerrollen kan du godt vente litt med.

Skrevet

Jeg ville ikke latt et spedbarn ligge og gråte i sengen, og overhodet ikke latt et så lite barn gråte seg i søvn.

De kan ikke få nok av kos, nærhet og kjærlighet og tar ikke skade av å bli bortskjemt.

Skrevet

Heller ikke jeg er fagfolk eller noe sånt, men har også steke meninger om akkurat dette temaet..!

Jeg er så i mot at barnet skal gråte seg i søvn, at jeg virkelig blir provosert om jeg opplever noen som gjør dette.. SÆRLIG om det gjelder små barn fra feks under et år. Min stemor ANTYDA en gang at hun mente sønnen min burde få ligge i sengen å skrike litt når han våkna natterstid(han dreiv med dette en stund) for å lære å sove hele natten. Hun får ikke lov å passe mitt barn, for jeg vil ikke risikere at ungen min opplever noe sånt..

Vi ble opplært av helsesøstra til å gjøre dette. Ungen skulle skrike om han ikke sovna tvert, og jeg måtte være sta. Dum som jeg var hørte jeg på henne, og gjorde dette. Straks merka jeg at han ble etterhvert urolig, sutrete og veldig lite tilfreds.. Veldig ofte skrek han i søvne om natten, våkna mens han skrek osv... Det var så ille at jeg sov sammen med han en periode for å roe han ned.. Nå skriker han bare i søvne innimellom..

Jeg er så opptatt av at barnet skal føle trygghet, omsorg og kjærlighet at -om nødvendig, tar jeg meg av alt stellet helt alene til han er stor nok..

Kall meg gjerne gal, men dette er min mening..

Skrevet

Undersøelser viser at spebarn som ikke får ligge og skrike gråter mindre ved 1,5 års alder. :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er vel ikke et enten eller, men et spørsmål om hvor mye.

Litt sutring og klynking i noen minutter er helt ok. Gråt av full hals over lengre perioder mener jeg helt klart ikke er ok.

Skrevet

En liten baby har ligget inne i mammas mage i 9 mnd, hatt det tett og godt, varmt og mykt og hørt mammas hjerteslag og andre kroppslyder.

Hvor riktig er det da plutselig å trekke barnet ut av dette, la det ligge helt alene i stillhet og ikke bry seg om at det gråter? Sånt blir det utrygge barn av! Her snakker vi om nyfødte og svært små babyer da, ikke når de er over halvåret f.eks.

Skrevet

En liten baby har ligget inne i mammas mage i 9 mnd, hatt det tett og godt, varmt og mykt og hørt mammas hjerteslag og andre kroppslyder.

Hvor riktig er det da plutselig å trekke barnet ut av dette, la det ligge helt alene i stillhet og ikke bry seg om at det gråter? Sånt blir det utrygge barn av! Her snakker vi om nyfødte og svært små babyer da, ikke når de er over halvåret f.eks.

Enig!

Skrevet

En nyfødt liten baby trenger trygghet, om man som mamma og pappa gir den lille det, så lærer de seg at man kan stole på omgivelsene. De blir tilfredse og harmoniske.

De skal ikke behøve å skrike seg til de få men livsviktige behov som de har i starten, mat, søvn og tørr bleie.

Med mine to har jeg vært opptatt av å være litt "føre var". Gi de det de har behov for med en gang de gir lyd fra seg, og etterhvert komme dem litt i forkjøpet. De har vært fornøyde og harmoniske babyer.

Libero har en liten brosjyre som heter Oppdragelse av småbarn, der står det litt om dette.

Skrevet

Jeg synes en liten gråtekur kan være nødvendig på litt større babyer hvis de har HELT feil døgnrytme og aldri gir foreldrene nattesøvn... Pest eller kolera...

Men sånn som jeg ser en del gjør - legger ungen hver kveld og hører på gråt i mange minutter (det føles lenge!) - det har jeg aldri gjort. Har heller brukt lang tid på legging - sittet hos dem til de har sovet. Gått til dem om de våkner før jeg legger meg,- og om det var etter jeg hadde lagt meg, tok jeg dem opp i sengen, og da sov de godt resten av natten.

Synes det må være forvirrende og trist for unger om kjærlighet og trøst er skrudd av om natten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...