Gjest den store styrkeprøven? Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 Det er nå det store presset begynner. Må ta meg sammen i selskaper, på besøk hos familien. Smile selv om jeg har lyst å filleriste enkelte. En lang rekke med besøk står for tur. Jeg har merket det så mange ganger før. Det føles ut som jeg holder på å eksplodere etter slike dager. Så er alt stengt, lite penger, ikke noe behandling eller arbeid. Bor alene. Den store maratonsoppgaven blir å være barnevakt for fire unger i 2-3 døgn. Det hjelper å ha noe å engasjere seg i, men samtidig gruer jeg meg til mas, krangling og slitet. Men moren til barna vil være sammen med sin kreftsyke kjæreste som skal opereres for hjerrnesvults, og hun har ingen andre til å passe dem... Føler at jeg ikke kan si nei. Så all den maten. Bruker å ta 10 minutter, så er jeg stappmett av julemiddag og kvalm. 0 Siter
Gjest jul med din glede Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 Prøv å se ut av vinduet. Ser du snø og vinterlandskap? Solstråler som bryter seg forsiktig frem? Sett på musikk og gå inn i ditt indre og let etter det lille barnet du engang var som gledet seg. Se på barnas smil og glede over julen. Tenk noen tusen år tilbake da jul var lysets høytid for å feire at lyset snur. Tenk på juleevangeliet og det vakre eventyret. Ønsker deg en riktig god jul 0 Siter
Gjest Rent for meget Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 Prøv å se ut av vinduet. Ser du snø og vinterlandskap? Solstråler som bryter seg forsiktig frem? Sett på musikk og gå inn i ditt indre og let etter det lille barnet du engang var som gledet seg. Se på barnas smil og glede over julen. Tenk noen tusen år tilbake da jul var lysets høytid for å feire at lyset snur. Tenk på juleevangeliet og det vakre eventyret. Ønsker deg en riktig god jul Det var da voldsomt til kliss! Blir hun noe gladere til sinns av denne lesingen tro? 0 Siter
Gjest den store styrkeprøven? Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 Prøv å se ut av vinduet. Ser du snø og vinterlandskap? Solstråler som bryter seg forsiktig frem? Sett på musikk og gå inn i ditt indre og let etter det lille barnet du engang var som gledet seg. Se på barnas smil og glede over julen. Tenk noen tusen år tilbake da jul var lysets høytid for å feire at lyset snur. Tenk på juleevangeliet og det vakre eventyret. Ønsker deg en riktig god jul Hadde jeg bare hatt meg selv å tenke på kunne jeg like godt ha såtte hjemme alene og koset meg selv i stedenfor. Synes julen er kunstig. Har hatt mange en jul med familiekriser, overstadig rus og elendighet. I år ser det ut til å bli mer fredlige tilstander, men gleder meg til den er over. Kanskje jeg kan prøve å tenke mer positivt, men her finnes ikke noe sol, knapt dagslys. Må fyre hele dagen for å holde varmen oppe i det gamle huset. Å jeg tror ikke på Gud eller et mirakelbarn født 24 desember. Men takk for tipset. 0 Siter
tiliti Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 Hadde jeg bare hatt meg selv å tenke på kunne jeg like godt ha såtte hjemme alene og koset meg selv i stedenfor. Synes julen er kunstig. Har hatt mange en jul med familiekriser, overstadig rus og elendighet. I år ser det ut til å bli mer fredlige tilstander, men gleder meg til den er over. Kanskje jeg kan prøve å tenke mer positivt, men her finnes ikke noe sol, knapt dagslys. Må fyre hele dagen for å holde varmen oppe i det gamle huset. Å jeg tror ikke på Gud eller et mirakelbarn født 24 desember. Men takk for tipset. Er det noe av løpet du har lagt opp som er mulig å kutte ut? Jeg skjønner at det med barna ikke er mulig å kutte, men ellers? 0 Siter
Gjest jul med din glede Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 Det var da voldsomt til kliss! Blir hun noe gladere til sinns av denne lesingen tro? Det får du spørre henne om. 0 Siter
Gjest jul med din glede Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 Hadde jeg bare hatt meg selv å tenke på kunne jeg like godt ha såtte hjemme alene og koset meg selv i stedenfor. Synes julen er kunstig. Har hatt mange en jul med familiekriser, overstadig rus og elendighet. I år ser det ut til å bli mer fredlige tilstander, men gleder meg til den er over. Kanskje jeg kan prøve å tenke mer positivt, men her finnes ikke noe sol, knapt dagslys. Må fyre hele dagen for å holde varmen oppe i det gamle huset. Å jeg tror ikke på Gud eller et mirakelbarn født 24 desember. Men takk for tipset. Du trenger ikke å tro på juleevangeliet for å glede deg over det. Det er ikke mange som tror at det er noe annet enn eventyr, men vakkert er det og gir meg alltid gode minner:-) 0 Siter
Gjest ikke snakk før du tenker!!!!! Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 Du trenger ikke å tro på juleevangeliet for å glede deg over det. Det er ikke mange som tror at det er noe annet enn eventyr, men vakkert er det og gir meg alltid gode minner:-) Jo, det er faktisk ganske mange som tror på juleevangeliet. men enig, man kan glee seg over jula selv om en ikke tror på det. 0 Siter
Gjest jul med din glede Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 Jo, det er faktisk ganske mange som tror på juleevangeliet. men enig, man kan glee seg over jula selv om en ikke tror på det. Det er mange som ikke tror på juleevangeliet, og jul har blitt feiret i tusenvis av år som lysets høytid. Den feiringen ble overtatt av kirken en eller annen gang da det ikke ble lov å feire noe annet enn det som var religiøst. Det er ingen som vet når Jesus ble født. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 MÅ du besøke alle? Sett grenser og gjør det du føler for å gjøre. Det å passe ungene tenker jeg du nok bør gjøre om du vil støtte din venninne, så flott du stiller opp for henne Andre ting kan du sikkert begrense. Sett planer for lystbetonte ting du kan gjøre sammen med barna: Bake, ut i akebakken, ha kinokveld med popcorn hjemme i stua etc. En slik ting hver dag kan bli kjekt for dere alle Selv om du har hatt dårlige opplevelser i forbindelse med jula, så er du nå voksen og skal skape dine egne juleopplevelser. Kanskje kan du bidra til at disse barna vil tenke tilbake på julen med en god følelse? Håper du får en fin jul - tross alt 0 Siter
Gjest den store styrkeprøven? Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 MÅ du besøke alle? Sett grenser og gjør det du føler for å gjøre. Det å passe ungene tenker jeg du nok bør gjøre om du vil støtte din venninne, så flott du stiller opp for henne Andre ting kan du sikkert begrense. Sett planer for lystbetonte ting du kan gjøre sammen med barna: Bake, ut i akebakken, ha kinokveld med popcorn hjemme i stua etc. En slik ting hver dag kan bli kjekt for dere alle Selv om du har hatt dårlige opplevelser i forbindelse med jula, så er du nå voksen og skal skape dine egne juleopplevelser. Kanskje kan du bidra til at disse barna vil tenke tilbake på julen med en god følelse? Håper du får en fin jul - tross alt De jeg skal innom er slekt og venner jeg skal bytte julegaver med. To er unnagjort i dag. Skal prøve å tenke positivt.... grubler på hvordan jeg skal greie å underholde fire barn i tre-fire døgn. Det er ingen andre barn i nabolaget, ikke har jeg penger til store krumspring og ikke er de flink å finne på ting selv. Men bake er kanskje ikke så dumt... og kanskje leie en film.... men fremdelees er det mange timer som skal slås ihjel. Blir det for mye tid til overs, begynner de å klage over at de kjeder seg og hva de skal finne på, og krangle/sloss med hverandre. Så blir jeg sur og de fornærmet. Så jeg må med andree ord, holde engasjementet og humøret oppe. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 22. desember 2009 Skrevet 22. desember 2009 De jeg skal innom er slekt og venner jeg skal bytte julegaver med. To er unnagjort i dag. Skal prøve å tenke positivt.... grubler på hvordan jeg skal greie å underholde fire barn i tre-fire døgn. Det er ingen andre barn i nabolaget, ikke har jeg penger til store krumspring og ikke er de flink å finne på ting selv. Men bake er kanskje ikke så dumt... og kanskje leie en film.... men fremdelees er det mange timer som skal slås ihjel. Blir det for mye tid til overs, begynner de å klage over at de kjeder seg og hva de skal finne på, og krangle/sloss med hverandre. Så blir jeg sur og de fornærmet. Så jeg må med andree ord, holde engasjementet og humøret oppe. Kanskje dere har mulighet til en skogstur en av dagene? Ingenting dreper kjedsomhet så effektivt som å slite seg litt ut 0 Siter
Gjest GA Skrevet 22. desember 2009 Skrevet 22. desember 2009 Legg en slagplan ang. ungene. Det lureste er å få dem med ut, da blir de slitne og orker ikke å krangle så mye. kle på dem (og deg selv), ta dem med i akebakken, på ski, skøyter, snøballkrig, flaskebane, sparktur el.l. Ha en gulerot til dem hvis de er ute i f.eks 2 timer og leker så skal de få et eller annet de liker/se en film el.l. 0 Siter
Gjest Ughhihi Skrevet 22. desember 2009 Skrevet 22. desember 2009 Trikset er å ta med seg en liten flaske 60% på innerlomma når du drar på besøk. Da blir alt mye gøyere. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. desember 2009 Skrevet 22. desember 2009 De jeg skal innom er slekt og venner jeg skal bytte julegaver med. To er unnagjort i dag. Skal prøve å tenke positivt.... grubler på hvordan jeg skal greie å underholde fire barn i tre-fire døgn. Det er ingen andre barn i nabolaget, ikke har jeg penger til store krumspring og ikke er de flink å finne på ting selv. Men bake er kanskje ikke så dumt... og kanskje leie en film.... men fremdelees er det mange timer som skal slås ihjel. Blir det for mye tid til overs, begynner de å klage over at de kjeder seg og hva de skal finne på, og krangle/sloss med hverandre. Så blir jeg sur og de fornærmet. Så jeg må med andree ord, holde engasjementet og humøret oppe. Jeg skjønner at du gruer deg litt til å passe ungene så lenge... La dem ta med Nintendo eller andre spill om de har dette. Som regel er barn avhengige av å _vite_ hva som skal skje. De trenger forutsigbarhet. Hvis du er blid, positiv og glad, så vil også de lettere vise seg fra den positive siden. Sett opp en plan over hva dere skal gjøre og diskuter med ungene hva de har lyst til å oppleve. Det trenger ikke koste noe! Andre ting dere kan gjøre er å gå på biblioteket (om det er åpent i jula?) for å låne (og lese) bøker sammen/individuelt. Et besøk i svømmehallen er garantert populært, men det koster jo litt (kanskje be mor om penger til slike ting?). Smøre nistemat og gå tur i skogen. Lage bål ute i hagen om du bor slik til at det går bra? Grille pølser og/eller pinnebrød? Besøke andre som har barn? Jeg tror at så lenge dere gjør minst en bestemt aktivitet pr dag og du involverer ungene i planleggingen, så vil dagene fly og ungene vil være fornøyde, samt at de vil sovne fort på kvelden pga evt mye frisk luft ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.