Gå til innhold

Hjertebank


jubalong70

Anbefalte innlegg

Beveger meg ut av julemodus nå :)

Jeg har i flere år vært plaget med hjertebank som kommer og går. Har vært hos lege, som mente jeg skulle komme dit eller til legevakta når anfallene kommer for å ta EKG. Problemet er at de sjelden varer så lenge at jeg rekker å komme meg dit.

Nå har anfallene tatt seg betraktelig opp den siste tiden, og jeg lurer på om jeg kan spørre om å få en slik bærbar registrering som går over 1 uke eller noe?

Til info har jeg flere anfall om dagen. Stort sett går de over i løpet av under 1 minutt, når jeg puster dypt og tungt, men andre ganger hjelper ikke det. Likevel varer de sjelden så lenge som 5 minutter.

Noen ganger blir jeg svimmel og må sette meg, andre ganger fungerer jeg ok og kan fortsette med det jeg driver på med.

Har målt pulsen til 200 i minuttet med kraftige slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest stressrelatert garantert.

Garantert stress!

Jeg får også forte slag i hjertet mitt i perioder. Og hver eneste gang så vet jeg at jeg har hatt altfor mye tempo den dagen/timene før det inntreffer.

Hos meg går det også over etter et par dype drag, og jeg tenker at kroppen mitt gir meg signal på at jeg må roe ned.

Man skal høre på kroppen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du kan be om det, men jeg lurte på om du drikker mye kaffe/te (koffein)?

Drikker ikke kaffe, og te kanskje 1 gang i mnd. Tror ikke det har noe med det å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert stress!

Jeg får også forte slag i hjertet mitt i perioder. Og hver eneste gang så vet jeg at jeg har hatt altfor mye tempo den dagen/timene før det inntreffer.

Hos meg går det også over etter et par dype drag, og jeg tenker at kroppen mitt gir meg signal på at jeg må roe ned.

Man skal høre på kroppen sin.

Jaaaa, jeg klarer ikke helt å se det heller. Det kan komme uansett, og det kommer hver eneste dag - samme hva jeg gjør. Det kan også komme i senga når jeg er helt avslappet.

Jeg har ikke en så stressende hverdag at det skulle tilsi at jeg skulle reagere slik på den - tror jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke kaffe, og te kanskje 1 gang i mnd. Tror ikke det har noe med det å gjøre :)

Klart du skal få sjekket dette med bærbar EKG. Jeg har akkurat gjort det selv. Man skal bli undersøkt ordentlig når det øker på som det gjør hos deg nå. Hjertebank eller hjerteflimmer kan komme av mange ting, som regel finner man ikke ut hva, men det skal sjekkes. Ofte ordner det seg av piller som saktner hjerteslagene (f.eks. Selo-Zok), det fins også piller som man kan ta mens anfallene står på for å dempe dem eller få dem til å slutte.

"Folk flest" har litt flimmer eller hjerte som hopper over slag, og som regel kommer det av stress. Men man skal ikke overse at det kan trenge behandling heller. Gå til legen og få henvisning til spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bedre nå.........

For meg hjalp det med magnesiumtiskudd. Var utredet uten å finne noe galt. Konklusjonen var stress og bekymringer i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få de samme symptomene av fall i blodsukkeret /reaktiv hypoglykemi.

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodsukkerlavt.php

Jeg får de samme symptomene selv om det ikke faller så langt ned som til 2,5 som artikkelen nevner, problemet er at det faller raskt.

Ikke skjer det hver gang jeg inntar mye karbohydrater heller, men varierer etter hvor lenge siden siste måltid, hvor i syklusen jeg er (!) etc.

Skal hjelpe å dempe inntaket av karbohydrater og spise oftere.

Slett ikke sikkert det har noen sammenheng med det du opplever, men jeg nevner det allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv magnesium. Min mann hadde det på samme måten. Vi ringte til og med ambulanse en natt, da han trodde han fikk hjerteinfarkt.

Han gikk inn og ut på sykehus med alle mulige slags prøver. Til slutt leste han i en bisetning på internett i en artikkel om hjerteflimmer, at man kunne ha for lite magnesium i kroppen og at det kunne resultere i flimmer. Etter 3-4 dager var han faktisk bra.

Og så slapp han operasjonen de hadde begynt å snakke om!

Skader i alle fall ikke å prøve.

God bedring og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du skal få sjekket dette med bærbar EKG. Jeg har akkurat gjort det selv. Man skal bli undersøkt ordentlig når det øker på som det gjør hos deg nå. Hjertebank eller hjerteflimmer kan komme av mange ting, som regel finner man ikke ut hva, men det skal sjekkes. Ofte ordner det seg av piller som saktner hjerteslagene (f.eks. Selo-Zok), det fins også piller som man kan ta mens anfallene står på for å dempe dem eller få dem til å slutte.

"Folk flest" har litt flimmer eller hjerte som hopper over slag, og som regel kommer det av stress. Men man skal ikke overse at det kan trenge behandling heller. Gå til legen og få henvisning til spesialist.

Sukk, du har nok rett. Har en herlig lege, men liker ikke å gå til lege...

Får vel ta en tur på nyåret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det med magnesiumtiskudd. Var utredet uten å finne noe galt. Konklusjonen var stress og bekymringer i hverdagen.

Har tatt det noen år nå, og det hjalp godt i begynnelsen. Nå merker jeg ingen effekt.

Hvor mye tar du, og hvilken type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få de samme symptomene av fall i blodsukkeret /reaktiv hypoglykemi.

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodsukkerlavt.php

Jeg får de samme symptomene selv om det ikke faller så langt ned som til 2,5 som artikkelen nevner, problemet er at det faller raskt.

Ikke skjer det hver gang jeg inntar mye karbohydrater heller, men varierer etter hvor lenge siden siste måltid, hvor i syklusen jeg er (!) etc.

Skal hjelpe å dempe inntaket av karbohydrater og spise oftere.

Slett ikke sikkert det har noen sammenheng med det du opplever, men jeg nevner det allikevel :)

Spennende tanker, men jeg tror ikke det har noen sammeheng. Kommer helt urelatert til når jeg har spist, hva jeg har spist og hvor i syklus jeg er.

Ellers merker jeg godt om blodsukkeret mitt blir lavt - men får ikke hjertebank av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv magnesium. Min mann hadde det på samme måten. Vi ringte til og med ambulanse en natt, da han trodde han fikk hjerteinfarkt.

Han gikk inn og ut på sykehus med alle mulige slags prøver. Til slutt leste han i en bisetning på internett i en artikkel om hjerteflimmer, at man kunne ha for lite magnesium i kroppen og at det kunne resultere i flimmer. Etter 3-4 dager var han faktisk bra.

Og så slapp han operasjonen de hadde begynt å snakke om!

Skader i alle fall ikke å prøve.

God bedring og lykke til!

Har tatt tilskudd av magnesium i flere år av nettopp den grunnen. Det hjalp lenge, men nå merker jeg ingen effekt lenger. Hvor mye tar han, og hvilket produkt bruker han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket stoffskiftet og skjoldbrukskjertelen?

Har lavt stoffskifte og går på Levaxin. Sjekket nivået for ca 6 mnd siden og det var greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lavt stoffskifte og går på Levaxin. Sjekket nivået for ca 6 mnd siden og det var greit.

Hjertebank kan komme av for mye Levaxin. Jeg synes at legene ofte sier at alt er innen normalen. Jeg har økt Levaxindosen min til det dobble og fremdeles sier legen normalt men jeg føler meg bedre så jeg tror dosen jeg tar nå er bedre for meg enn den halve dosen. Jeg kan ikke øke mer for da kommer hjertebanken, samme som jeg hadde da jeg hadde høyt stoffskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lavt stoffskifte og går på Levaxin. Sjekket nivået for ca 6 mnd siden og det var greit.

Mye kan skje med stoffskiftet på et halvt år. Jeg ville tatt nye prøver og bedt om et 24-timers ekg. Jeg har selv hatt høyt stoffskifte, nå lavt (eller svingende er et bedre navn på det). Har hatt mange pulsanfall. Som regel kommer de i perioder hvor stoffskiftet er noe ustabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertebank kan komme av for mye Levaxin. Jeg synes at legene ofte sier at alt er innen normalen. Jeg har økt Levaxindosen min til det dobble og fremdeles sier legen normalt men jeg føler meg bedre så jeg tror dosen jeg tar nå er bedre for meg enn den halve dosen. Jeg kan ikke øke mer for da kommer hjertebanken, samme som jeg hadde da jeg hadde høyt stoffskifte.

Kan jo ta det opp med legen - just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan skje med stoffskiftet på et halvt år. Jeg ville tatt nye prøver og bedt om et 24-timers ekg. Jeg har selv hatt høyt stoffskifte, nå lavt (eller svingende er et bedre navn på det). Har hatt mange pulsanfall. Som regel kommer de i perioder hvor stoffskiftet er noe ustabilt.

Joda, det kan sikkert det. Det har bare vært så veldig stabilt i 8 - snart 9 år nå...

Skal ta kontakt med legen på nyåret og be om en skikkelig sjekk. Dette er ubehagelig... Har det akkurat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kan sikkert det. Det har bare vært så veldig stabilt i 8 - snart 9 år nå...

Skal ta kontakt med legen på nyåret og be om en skikkelig sjekk. Dette er ubehagelig... Har det akkurat nå...

Jeg vet hvor ubehagelig denne høye pulsen er, så jeg føler med deg og håper at det hele snart roer seg ned. Dessverre gir stoffskiftesykdom dette hos noen av oss. Jeg tror et legebesøk er viktig og at et langtids-EKG hadde jeg bedt om. Stoffskiftet kan selvsagt være stabilt i mange år, men det betyr dessverre ikke at det alltid vil være det eller at vi slipper symptomer på sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...