Gå til innhold

Barn som synger falskt


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg husker at min farmor som regel sang av full hals - noen ganger traff hun tonene, andre ganger lå hun en tone eller 3 under oss andre, men hun sang like hjertelig for det - og det var jo litt sjarmerende :-)

Vi er glade i å synge hos oss og synger mye - ungene synger/har sunget i kor, og liker å synge. Men eldstemann på ti år synger ofte ikke rent. Han kan begynne riktig, men så plutselg falle ned litt, og gjerne fortsette melodien der - og noen ganger står han liksom litt og stamper på samme tone også - men så kan han komme tilbake og synge rett igjen.

Han spiller piano, og lytter mye til både sang og musikk, og hører godt dersom andre ikke treffer tonene. Hvordan er det best å gå frem for å få ham til å synge rent? Skal jeg i det hele tatt gjøre noe? Jeg synes jo det er litt kjipt at han ikke treffer når jeg vet at han kan innimellom... Jeg prøver av og til å si at han må prøve å synge sammen med meg, men det er jo litt "angrep" å si det også da....

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre barn er det iallefall en god trening i å synge kjente sanger også stoppe og la barnet synge et ord eller en strofe aleine. Aer ikke om det hjelper på så store barn...

men for all del, ikke la han skjønne at han ikke synger rent for da er det nok slutt på synginga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg egentlig ikke peiling på, men mener at for å få til å synge rent så er det viktig å høre sin egen stemme. Det kan man oppnå ved å holde for ørene når man synger sammen med andre. Det kan kanskje være et tips dersom barnet er villig til å forsøke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror det har noe med at han ikke lytter nok til hvor hans egne toner ligger i forhold til de andres, kan du tipse ham om at det hjelper å putte fingeren i det ene øret.

Ellers kan du jo nevne at det er "juks når man er så stor" å plutselig flytte sangen til et annet toneleie (det kan virke på beskrivelsen din som om det er det han gjør iblant - faller litt ned for å fortsette der), og at han heller må mime eller synge svakt hvis melodien ligger for høyt for ham.

Men dette er en treningssak også, så ikke gå så hardt ut at han slutter å synge - jeg ser jo at du selv er klar over den risikoen, og det er ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle kjøpe noe Sing Star hvor han får mulighet til å synge med i mikrofonen. karaoke kan også være en god ide. Ellers er det jo sånn at ikke alle er musikalske på akkurat det området. Men han er jo tydeligvis musikalsk når han hører at de andre synger feil. Det viktigste blir å ta vare på sanggleden, men det er også viktig at han er klar over at han ikke treffer tonene bestandig og at det til dels kan bli litt surt. Hadde vært litt litt trist om han senere meldte seg på IDOL,for å bli slaktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn sangstemme har vi i huset alle sammen tror jeg :-)

Eldste liker ikke synge fordi hun synger falskt.

Men jeg og de to yngste synger mye hjemme.

De synger med i skole/barnehage, og tenker neppe over at det ikke er så rent og vakkert.

Synes nå det er viktigst at han har sangglede og pytt pytt om han ikke synger rent eller glemmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sangstemme har vi i huset alle sammen tror jeg :-)

Eldste liker ikke synge fordi hun synger falskt.

Men jeg og de to yngste synger mye hjemme.

De synger med i skole/barnehage, og tenker neppe over at det ikke er så rent og vakkert.

Synes nå det er viktigst at han har sangglede og pytt pytt om han ikke synger rent eller glemmer seg.

''Synes nå det er viktigst at han har sangglede og pytt pytt om han ikke synger rent eller glemmer seg.''

Kunne ikke vært mer enig med deg. Det er ikke så viktig at alt er perfekt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg ville oppmuntret til sang, men aldri korrigert på det tekniske.

Jeg kjenner en voksen som aldri synger pga at han fikk høre at han sang surt da han var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Synes nå det er viktigst at han har sangglede og pytt pytt om han ikke synger rent eller glemmer seg.''

Kunne ikke vært mer enig med deg. Det er ikke så viktig at alt er perfekt:-)

Det er jo viktig når barn synger i kor! Om man ikke får bort de falske tonene, så blir de aldri sangere... Vil man ha barn som synger rent, så må de trene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo viktig når barn synger i kor! Om man ikke får bort de falske tonene, så blir de aldri sangere... Vil man ha barn som synger rent, så må de trene;)

De barna som ikke synger rent er da vel ikke de mest åpenbare kandidatene til å synge i kor?

Jeg liker ikke at barn skal prestere i ett og alt. Enkelte ting må de få drive med som et uttrykk for pur livsglede, og ingenting annet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg ville oppmuntret til sang, men aldri korrigert på det tekniske.

Jeg kjenner en voksen som aldri synger pga at han fikk høre at han sang surt da han var liten.

''Jeg kjenner en voksen som aldri synger pga at han fikk høre at han sang surt da han var liten.''

Fullt mulig han ikke hadde sangstemme heller da, og ihvertfall ikke viljen man trenger for å bli en god sanger...

Alle forventer at man spiller et instrument rent, når man først skal spille trompet, tuba, althorn eller kornett, jeg forventer det samme av en menneskelig stemme!

Jeg tror alle barn kan bruke denne gaven, om foreldre stiller med rette nøkkel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''Jeg kjenner en voksen som aldri synger pga at han fikk høre at han sang surt da han var liten.''

Fullt mulig han ikke hadde sangstemme heller da, og ihvertfall ikke viljen man trenger for å bli en god sanger...

Alle forventer at man spiller et instrument rent, når man først skal spille trompet, tuba, althorn eller kornett, jeg forventer det samme av en menneskelig stemme!

Jeg tror alle barn kan bruke denne gaven, om foreldre stiller med rette nøkkel;)

Jeg vet om en annen som fikk beskjed om å slutte i barnekoret etter _en_ øvelse av samme årsak.

Å synge skal være en glede i seg selv, så jeg synes det er litt trist å høre slik når det gjelder barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om en annen som fikk beskjed om å slutte i barnekoret etter _en_ øvelse av samme årsak.

Å synge skal være en glede i seg selv, så jeg synes det er litt trist å høre slik når det gjelder barn.

Min oppvekst er full av slike ting. Alt man likte å holde på med, men som en eller annen klarte å fjerne gleden fra, ved å fortelle at man ikke var flink nok:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De barna som ikke synger rent er da vel ikke de mest åpenbare kandidatene til å synge i kor?

Jeg liker ikke at barn skal prestere i ett og alt. Enkelte ting må de få drive med som et uttrykk for pur livsglede, og ingenting annet:-)

Fullstendig enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig med deg!

:-) Jeg fatter ikke vitsen med at man skal tvinge et barn til å drive med aktiviteter som det egentlig ikke mestrer særlig godt.

Jeg kjenner at jeg blir *litt irritert* ved tanken på dette:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg vet om en annen som fikk beskjed om å slutte i barnekoret etter _en_ øvelse av samme årsak.

Å synge skal være en glede i seg selv, så jeg synes det er litt trist å høre slik når det gjelder barn.

''Å synge skal være en glede i seg selv, så jeg synes det er litt trist å høre slik når det gjelder barn.''

Det finnes et kor for alle, men det finnes få kor for de få. Alle barn elsker å synge, men få av de har talent.

Jeg elsker barnekor;)

Men, de med talenter vil alltid bli luket ut. Ser ikke noe galt i det, man vil gjøre musikken så perfekt som mulig!

Fremdeles oppforderes alle barn til å synge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å synge skal være en glede i seg selv, så jeg synes det er litt trist å høre slik når det gjelder barn.''

Det finnes et kor for alle, men det finnes få kor for de få. Alle barn elsker å synge, men få av de har talent.

Jeg elsker barnekor;)

Men, de med talenter vil alltid bli luket ut. Ser ikke noe galt i det, man vil gjøre musikken så perfekt som mulig!

Fremdeles oppforderes alle barn til å synge!

''Det finnes et kor for alle, men det finnes få kor for de få. Alle barn elsker å synge, men få av de har talent. ''

Jeg er helt enig med deg. Det er jo ikke så mange som slipper til i f.eks. Sølvguttene:-)

Jeg skjønner derfor ikke hvordan foreldre kan bekymre seg over at barnet ikke synger rent. Det har jo til alle tider vært kjent at det å synge, for de aller fleste av oss, kun er en del av naturlig livsutfoldelse - og ikke noe vi gjør ut av et stort talent innen sangkunsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Synes nå det er viktigst at han har sangglede og pytt pytt om han ikke synger rent eller glemmer seg.''

Kunne ikke vært mer enig med deg. Det er ikke så viktig at alt er perfekt:-)

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Synes nå det er viktigst at han har sangglede og pytt pytt om han ikke synger rent eller glemmer seg.''

Kunne ikke vært mer enig med deg. Det er ikke så viktig at alt er perfekt:-)

Så bra vi er enige!

Det er mye glede som ville forsvinne her i huset i alle fall, dersom vi alle skulle sunget rent. Da måtte vi nok pent mime alle sammen.. Vi slipper gleden løs og synger titt og ofte - men bare i familien da, vi skåner da andre for å høre på skrålingen :-)

Men barna er med på forestillinger i kulturskolen eller på skolen, og kunne ikke falle meg inn å være flau eller rette på de. De synger med den stemmen de har, men da er de heldigvis bare én av mange.

Vi går dog ikke til det skritt og melder de i sangkor da..

Det er da plenty av andre aktiviteter som de ønsker å være med på - heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...