Gå til innhold

autisme og forsvaret


Gjest imzedimze

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjelder det også ungdommer med asperger?

Jeg kjenner folk med asperger i forsvaret. diagnosen er ikke offentlig, og vedkommende ble ansatt før det var fokus på denne diagnosen. jeg kjenner til også folk med asberger som er leger og universitetsansatte forskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Jeg kjenner folk med asperger i forsvaret. diagnosen er ikke offentlig, og vedkommende ble ansatt før det var fokus på denne diagnosen. jeg kjenner til også folk med asberger som er leger og universitetsansatte forskere.

Jeg kjenner også til svært velfungerende personer med asperger diagnosen. Mange med høgskole eller universitetsutdannelse. Og de fungerer fint i arbeidslivet.

Men vet dessverre at den ene jeg kjenner til (en tannlege) fikk avslag begrunnet med asperger diagnosen da hun ville søke befalskolen. Hvordan de fikk vite om diagnosen vet jeg ikke, for som du sier "kvitlua", diagnoser er ikke offentlig. Hun jobber fulltid som tannlege, både før og etter avslaget fra forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner også til svært velfungerende personer med asperger diagnosen. Mange med høgskole eller universitetsutdannelse. Og de fungerer fint i arbeidslivet.

Men vet dessverre at den ene jeg kjenner til (en tannlege) fikk avslag begrunnet med asperger diagnosen da hun ville søke befalskolen. Hvordan de fikk vite om diagnosen vet jeg ikke, for som du sier "kvitlua", diagnoser er ikke offentlig. Hun jobber fulltid som tannlege, både før og etter avslaget fra forsvaret.

Jeg vil ikke si de fungerer godt i arbeidslivet. Det er samarbeidsproblemer, og de som har kontakt med mennesker er ikke spesielt egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Jeg vil ikke si de fungerer godt i arbeidslivet. Det er samarbeidsproblemer, og de som har kontakt med mennesker er ikke spesielt egnet.

Jeg har både truffet dem som fungerer dårlig og de som fungerer bra. De fleste med asperger har problemer med å skjønne det sosiale og vil derfor lett få samarbeidsproblemer, men så finnes det unntak her som alle andre steder. Tannlegen jeg refererte til ifht forsvaret jobber som selvstendig næringsdrivende (får mye hjelp med regnskap og å sette opp timeavtaler for dette er vanskelig for henne). Tannlegen hun deler kontor med ble veldig overrasket da hun fortalte hun at hun var asperger.

Unntakene finnes og derfor synes jeg det blir feil å plassere alle i samme bås, selv om majoriteten ikke har de beste samarbeidsevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipjente 28

Det gjelder også ungdom med Asperger.

Men har forsvaret tilgang til diagnosene til folk? Om jeg hadde søkt forsvaret hadde de da funnet ut at jeg var bipolar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...