Gå til innhold

Hypertoniutredning....?

Anbefalte innlegg

Gjest elsebelinda

Var idag hos legen for å skifte P-piller. Fikk da Yasmin. Da han tok blodtrykket så han på meg over brillekanten og ba meg komme tilbake på fredag for ny måling. SystoliskBT var på 140 og DiastoliskBT på 101. Javel?

Hva vil dette si? Kunne selvfølgelig ha spurt ham, men ble litt paff. Jeg var gravid for 4 år siden og hadde da også forhøyet BT (preeklampsi). Hva vil dette si for meg idag? Har ikke merket noe som helst av ubehageligheter.

Når jeg skal tilbake må jeg og ta blodprøver. Han har bla krysset av på TSH, FT4. Har dette noe med stoffskifte å gjøre?

Oj, ble mye her, men jeg lurer da liksom nå, jeg...

Takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34025-hypertoniutredning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Søster Zopiclona

Blodtrykk på 140/100 er nok litt høgt ja. Normalen ligger kanskje heller på noe rundt 120/70 hos unge, friske mennesker. Men kan vike noe fra dette uten at det er sykelig, og det er vanlig at det blir høgere med alderen. Et undertrykk på over 95 er anbefalt behandlet.

Det er viktig å holde blodtrykket på et nivå som ikke er altfor høgt. Hypertoni gir hjertet en ekstra belastning da det må pumpe mot større motstand, og det øker i tillegg påkjenninga på blodårene, så sjansen for at de brister øker (hjerneblødning).

TSH er Thyreoideastimulerende hormon. Thyreoidea = Skjoldbruskkjertelen. Det er den som produserer thyroxin som er viktig for stoffskiftet. T4 er en form for thyroxin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34025-hypertoniutredning/#findComment-131762
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Det er ikke uvanlig å få økt blodtrykk når man er hos legen. Kaffe, røyk og stress (fysisk og psykisk før legebesøket) kan også påvirke blodtrykket.

Jeg vil anbefale deg å unngå de faktorene som påvirker trykket før neste konsultasjon. I tillegg bør du og legen snakke litt sammen før blodtrykket måler slik at du forhåpentligvis slapper godt av. Det kan da vise seg at trykket ditt er helt normalt.

Blodprøvene du nevner brukes blant annet for å sjekke om det foreligger høyt stoffskifte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34025-hypertoniutredning/#findComment-131876
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...