Gå til innhold

Kan en med Asperger bli lege?

Gjest nok et spm om det samme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en tv-serie hvor en dame med Asperger syndrom jobbet som kirurg. I USA vet jeg også om en dame med AS som er lege.

Hvis man har store vansker med det sosiale samspillet, men likevel er dritgod på det teoretiske og det praktiske i studiet, kan man komme igjennom legestudiet da? Hvor mye vektlegges den sosiale kommunikasjonen med pasienter i forhold til hva man presterer faglig?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det har vært mulig å komme gjennom studiet på tross av manglende sosiale ferdigheter.

Jeg vet av en lege som jeg mener må ha Asperger. Han burde ikke vært lege og han gjør meget dårlig legearbeid.

Jeg håper at universitetene blir bedre til å luke ut uegnede i fremtiden.

Skrevet

Det har vært mulig å komme gjennom studiet på tross av manglende sosiale ferdigheter.

Jeg vet av en lege som jeg mener må ha Asperger. Han burde ikke vært lege og han gjør meget dårlig legearbeid.

Jeg håper at universitetene blir bedre til å luke ut uegnede i fremtiden.

Er det områder innen legeyrket som man kan gjøre en god jobb til tross for dårlige sosiale ferdigheter? Det er vel områder hvor man ikke har så mye med pasienter å gjøre?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det områder innen legeyrket som man kan gjøre en god jobb til tross for dårlige sosiale ferdigheter? Det er vel områder hvor man ikke har så mye med pasienter å gjøre?

En autorisasjon som lege er en slags blankofullmakt til å søke seg til alle deler av legegjerningen. Uanstt hvilken del av medisinen en arbeider i, settes dte store krav til evnen til teamarbeid. Legeyrket og Aspergers syndrom passer ikke sammen.

For personer med Asperger anbefaler jeg å velge et yrke hvor en ikke arbeider med pasienter/klienter/brukere/kunder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...