Gå til innhold

Totusenogti eller tjueti?


morsan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Egentlig er jeg enig med språkrådet, men vi har jo sagt totusenogen, totusenogto osv så langt, så vi får se om det faller seg naturlig å si tjueti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er jeg enig med språkrådet, men vi har jo sagt totusenogen, totusenogto osv så langt, så vi får se om det faller seg naturlig å si tjueti.

Jeg har også hittil sagt totusenogti, men kunne godt gått over til å si tjueti.

Hmmm... det høres nesten ut som når Pippi teller pengene i kappsäkken... tjugoni, tjugoti...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hittil sagt totusenogti, men kunne godt gått over til å si tjueti.

Hmmm... det høres nesten ut som når Pippi teller pengene i kappsäkken... tjugoni, tjugoti...;-)

Jeg leste ikke artikkelen i sted og misforsto. - Trodde språkrådet mente man skulle si tjueti. Søren og! Jeg er egentlig litt språkfreak og synes jeg bør følge språkrådet, men det hadde vært greit å si tjueti da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ikke artikkelen i sted og misforsto. - Trodde språkrådet mente man skulle si tjueti. Søren og! Jeg er egentlig litt språkfreak og synes jeg bør følge språkrådet, men det hadde vært greit å si tjueti da! :)

Har ikke sagt "tjue-ni ", og vil ikke falle meg inn å si "tjue-ti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

''Og vi sier jo tusenogtredve, men hadde det ikke vært mer naturlig å sammenligne med forrige århundre, hvor vi jo sa f eks nittenfjorten''

Sa vi "nittenfjorten"? Jeg er ikke gammel nok til å huske det ;-)

Siden vi nå er på 20-tallet, blir det helt feil i mine ører å skulle si tjueen for 2001, da høres det ut som om vi sier 21. Og siden vi nå har talt totusenogen, totusenogto og så videre, skjønner jeg ikke en gang at noen kan foreslå å uttale 2010 som tjueti. Så jeg er helt på linje med språkrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og vi sier jo tusenogtredve, men hadde det ikke vært mer naturlig å sammenligne med forrige århundre, hvor vi jo sa f eks nittenfjorten''

Sa vi "nittenfjorten"? Jeg er ikke gammel nok til å huske det ;-)

Siden vi nå er på 20-tallet, blir det helt feil i mine ører å skulle si tjueen for 2001, da høres det ut som om vi sier 21. Og siden vi nå har talt totusenogen, totusenogto og så videre, skjønner jeg ikke en gang at noen kan foreslå å uttale 2010 som tjueti. Så jeg er helt på linje med språkrådet.

''Sa vi "nittenfjorten"? Jeg er ikke gammel nok til å huske det ;-)''

Har du aldri lært om skuddene i Sarjevo? ;-)

''Siden vi nå er på 20-tallet, blir det helt feil i mine ører å skulle si tjueen for 2001, da høres det ut som om vi sier 21''

Alternativet til å si totusen-og-én er ikke å si tjue-én, men å si tjue-null-én, tilsvarende å si nitten-null-fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

''Sa vi "nittenfjorten"? Jeg er ikke gammel nok til å huske det ;-)''

Har du aldri lært om skuddene i Sarjevo? ;-)

''Siden vi nå er på 20-tallet, blir det helt feil i mine ører å skulle si tjueen for 2001, da høres det ut som om vi sier 21''

Alternativet til å si totusen-og-én er ikke å si tjue-én, men å si tjue-null-én, tilsvarende å si nitten-null-fem.

''Alternativet til å si totusen-og-én er ikke å si tjue-én, men å si tjue-null-én, tilsvarende å si nitten-null-fem.''

Men så sier vi ikke "nitten-null-fem". Har du ikke hørt alle 17-mai-talene? "I attenfjorten ble grunnloven skrevet, i nittenfem ble vi endelig fri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Alternativet til å si totusen-og-én er ikke å si tjue-én, men å si tjue-null-én, tilsvarende å si nitten-null-fem.''

Men så sier vi ikke "nitten-null-fem". Har du ikke hørt alle 17-mai-talene? "I attenfjorten ble grunnloven skrevet, i nittenfem ble vi endelig fri".

''Men så sier vi ikke "nitten-null-fem".''

Det er da slett ikke uvalig å si nitten-null-fem???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

''Men så sier vi ikke "nitten-null-fem".''

Det er da slett ikke uvalig å si nitten-null-fem???

Jo, det er det. Det er nittenfem som er vanlig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er det. Det er nittenfem som er vanlig å si.

''Jo, det er det. Det er nittenfem som er vanlig å si.''

Der er din mening og det er helt greit. Min mening er at det er like vanlig å si nitten-null-fem eller nitten-null-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jo, det er det. Det er nittenfem som er vanlig å si.''

Der er din mening og det er helt greit. Min mening er at det er like vanlig å si nitten-null-fem eller nitten-null-en.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er det. Det er nittenfem som er vanlig å si.

Jeg snakker såpass lite om det årstallet at jeg ikke vet hva som er vanligst, men selv sier jeg nitten-null-fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker såpass lite om det årstallet at jeg ikke vet hva som er vanligst, men selv sier jeg nitten-null-fem.

Se der! :o)))) Da er vi i alle fall tre som er enige. *Hihi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...